eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Kadra pracownicza: nowy pracownik w cenie

Kadra pracownicza: nowy pracownik w cenie

2007-09-15 11:39

Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej oraz wzrost gospodarczy zmieniły diametralnie sytuację na polskim rynku pracy. Pracodawcy coraz częściej stosują niestandardowe metody rekrutacji, aby pozyskać pracowników. Konkurencja o kadrę pracowniczą sprawia, że pracownik dyktuje warunki pracy. Z raportu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że od stycznia 2007 roku ilość bezrobotnych osób zmalała o 487,7 tys., czyli o ponad 21% ogółu bezrobotnych. W sierpniu 2007 roku w urzędach pracy zarejestrowano 109 tys. ofert pracy.

Przeczytaj także: Bezrobocie we wrześniu nadal spadało. Rekordowa liczba ofert pracy

Z raportu przedstawionego przez Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że bezrobocie w sierpniu 2007 roku w porównaniu z 2004 rokiem ma tendencje spadkową. Osób bezrobotnych w sierpniu 2007 roku było około 1,82 mln. Wskażnik bezrobocia wynosił 12%. O 34,4 tys. zmniejszyła się liczba bezrobotnych - zestawiając miesiąc sierpień 2007 do lipca 2007 roku.

W sierpniu 2007 roku w urzędach pracy zarejestrowano 109 tys. ofert pracy. Tendencje wzrostu na rynku pracy zanotowano w 9 województwach. Największe zapotrzebowanie na pracowników odnotowano w województwach lubelskim i łódzkim, a najmniejsze w podlaskim.

Zmiana realiów ekonomicznych powoduje, że pracodawcy muszą dostosować się do przeobrażeń na rynku pracy. Dotychczas pracodawcy mogli przebierać w kandydatach na pracownika. Obecnie warunki pracy narzucają pracownicy, o których pracodawcy często zmuszeni są walczyć z konkurencją.

Ogłoszenia o pracę odnoszą się do pracowników wykwalifikowanych, oraz pracowników niewykwalifikowanych.Teraz oferowane ogłoszenia o pracę są bardziej kolorowe, widoczne i przejrzyste. Pracodawcy korzystają z pomocy agencji reklamowych, lub tworzą kampanie wizerunkowe aby zwiększyć zainteresowanie potencjalnych pracowników. Taki trik marketingowy ma pomóc w pokonaniu konkurencji. Jednakże nie gwarantuje to pracodawcy całkowitego sukcesu w naborze kadry pracowniczej.

Pracodawcy chcąc pozyskać pracownika oferują coraz częściej atrakcyjniejsze oferty pracy. Nie licząc wysokiego wynagrodzenia pracodawcy proponują dodatkowe świadczenia pozapłacowe np.: służbowy samochód, mieszkanie, opieka medyczna, możliwość rozwoju, dobrą atmosferą w pracy, zajęcia sportowe, dodatkowe ubezpieczenie itp.

Pracownik, który podejmuje ofertę pracy z dodatkowymi świadczeniami rzeczowymi musi mieć na uwadze, że owe dodatkowe propozycje pracodawcy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, co w konsekwencji spowoduje otrzymanie przez pracownika niższej pensji od tej, którą wynegocjował z pracodawcą.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: