eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak pisać informacje prasowe?

Jak pisać informacje prasowe?

2003-07-17 00:08

Czy informacja prasowa się przeżyła? Absolutnie nie. Dla większości organizacji to nadal koń pociągowy w świecie public relations. Informacja prasowa jest podstawowym środkiem komunikacji organizacji z mediami. Dziennikarze, wydawcy i producenci codziennie potrzebują nowych wiadomości.
Jeśli masz czas na napisanie tylko jednego dokumentu, niech to będzie właśnie informacja dla prasy. Informacja - nie komunikat. Komunikaty zostaw biuru prasowemu rządu :-)

Redakcje regularnie otrzymują mnóstwo informacji. Według naszych badań 75% trafia do kosza jeszcze przed przeczytaniem. Największym wrogiem informacji prasowej jest jednak sama ... informacja prasowa.

Co zrobić, aby zaistnieć we współczesnym świecie mediów naznaczonym piętnem "wszystko-już-było"?

Aby zwrócić uwagę redaktora sprawdź jaki jest najbardziej efektywny sposób komunikowania się z nim (e-mail, fax, telefon, poczta) i zbadaj jakie tematy go interesują.

Podstawowym testem skuteczności elektronicznej informacji jest to czy dziennikarz ją przeczyta. Dlatego tak ważny jest tytuł. Dziennikarze większość czasu przed komputerem poświęcają właśnie czytaniu tytułów.

Nagłówek nie musi być błyskotliwy (redaktor wydania i tak wymyśli lepszy), ale powinien zdecydowanie określić treść wiadomości. Od jego klarowności i atrakcyjności zależy czy redaktor użyje przycisku USUŃ.

Tytuł nie powinien być dłuższy od jednej linii (max. 12 słów). Niektóre redakcje mają elektroniczne filtry odrzucające dłuższe tytuły.

Jeżeli informacja nie dotyczy kontraktu z bardziej renomowaną firmą, nazwa Twojej organizacji zawsze powinna być na początku. To co bardziej znane i uznane zawsze powinno pojawić się w pierwszej kolejności, bo szybciej zwróci uwagę redaktora.

Bądź konkretny. Zamiast, "XYZ SA tworzy nowe miejsca pracy" napisz, "XYZ SA tworzy 250 miejsc pracy w parku rozrywki w Opolu." Redaktor wie czego się trzymać.

Zgodnie z obowiązującą w dziennikarstwie informacyjnym zasadą tzw. odwróconej piramidy w pierwszym akapicie muszą znaleźć się wszystkie istotne informacje. Możliwe, że tylko tyle ukaże się w druku.

Informację rozpoczynaj od przedstawienia w skrócie sedna, a dopiero na drugim miejscu powiedz jakiej dotyczy organizacji. Nigdy na odwrót.

Temat musi pojawić się w pierwszych trzech słowach, najlepiej w pierwszym. Jeśli czytelnik nie przebrnie przez pierwsze zdania, to na pewno nie przeczyta całej wiadomości. To samo dotyczy redaktora. Brak jego zainteresowania na samym początku skazuje autora nudnej wiadomości na zapomnienie w koszu.

Informacja musi być ważna dla organizacji, redakcji i czytelnika. Jeżeli nie służy im trojgu, możesz o niej zapomnieć.

Mieszkańcy Wrocławia mogą być zainteresowani nową inwestycją na Bielanach, ale obojętnie przyjmą wiadomość o zwodowaniu kontenerowca w Szczecinie. Z wypiekami na twarzy wszyscy przeczytają wiadomość (my też) o samochodzie, który porusza się bez paliwa.

Media zainteresuje nowy niezwykły produkt lub usługa, innowacja technologiczna, zmiana trendu w gospodarce, zmiana strategii marketingowej, rotacja na wysokim stanowisku, sukces lub porażka w interesach, działalność filantropijna.

 

1 2

następna

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: