eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Operatorzy wirtualni - czy to już pora?

Operatorzy wirtualni - czy to już pora?

2006-10-01 13:08

Przeczytaj także: Wirtualni operatorzy ponieśli klęskę?


Nie tylko telekomy

Jak informował jakiś czas temu Bankier.pl, na zaawansowanym etapie są prace nad uruchomieniem wirtualnego operatora przez bank PKO BP. Takie posunięcie sprawiłoby, że największy polski bank stałby się również właścicielem potencjalnie największego wirtualnego operatora komórkowego, a co za tym idzie wykorzystałby podwójnie potencjał własnej sieci klientów. Biorąc pod uwagę fakt, że PKO BP zaczyna wymianę system informatycznego oraz dzięki współpracy z Pocztą Polską znacznie rozszerza skalę działalności, wejście w sektor telekomunikacyjny można uznać za spójną strategię. Bank, który do niedawna był utożsamiany z konserwatywnymi, przestarzałymi rozwiązaniami, może szybko stać się innowacyjnym liderem rynku. Być może już wkrótce będziemy mogli na poczcie kupić jednostki uczestnictwa funduszu inwestycyjnego, a dzięki temu otrzymać w promocji pakiet darmowych minut i sms’ów.

Wśród firm posiadających już pozwolenie na prowadzenie działalności wirtualnego operatora komórkowego znajdziemy telekomy działające od lat w segmencie połączeń stacjonarnych. Warto zauważyć, że na liście potencjalnych MVNO są takie firmy jak największy polski komunikator internetowy Gadu-Gadu czy właściciel RadiaZet, firma Eurozet. Roman Karkosik, jeden z najbogatszych Polaków znany inwestorom giełdowym właściciel większościowych pakietów w kilku spółkach notowanych na warszawskim parkiecie, zamierza uruchomić własną sieć poprzez firmę Centernet.

Nisza kontra cena

Operatorzy wirtualni obierają najczęściej jedną z dwóch strategii działania: konkurowanie za pomocą niskiej ceny lub kierowanie oferty do wąskiej grupy ściśle określonych odbiorców. Dzieląc klientów na segmenty według stylu życia, wieku czy dochodów można z powodzeniem przygotować ofertę, która będzie szczególnie atrakcyjna dla danego typu użytkownika. W ten sposób na Zachodzie z powodzeniem działają sieci BoostMobile czy Hello_MTV skierowane do młodzieży i miłośników sportów ekstremalnych. Oprócz zwykłych połączeń i SMS-ów umożliwiają ściągnięcie na komórkę najnowszych teledysków, filmów i zdjęć z trikami dla surferów czy fanów BMX’ów i deskorolki.

Komórki nowych operatorów w pierwszej kolejności trafią do ich dotychczasowych klientów. Cyfrowy Polsat zamierza na początek dotrzeć z nową ofertą przynajmniej do jednej osoby w każdym gospodarstwie domowym posiadającym cyfrowy dekoder Polsatu. W tym przypadku najprawdopodobniej kartą przetargową będą korzystniejsze ceny i usługi pakietowe.Nieco inaczej mogłaby wyglądać dystrybucja w przypadku PKO BP, gdyż dzięki współpracy z Pocztą Polską bank wkroczy do wielu mniejszych miasteczek, w których do tej pory nie miał własnych placówek. Co za tym idzie może starać się przekonać do telefonów komórkowych np. osoby starsze, które niechętnie korzystają z nowinek technicznych i nie stanowiły atrakcyjnej grupy dla operatorów.

Odpowiednio sprofilowana oferta w pierwszej kolejności koncentrowałaby się na usługach finansowych, lecz tani, chiński telefon za złotówkę, czy tanie rozmowy z bliskimi, miałyby w tym przypadku duże szanse powodzenia. Nie wdając się więc w bezpośrednią walkę o klientów z tradycyjnymi operatorami, może upiec dwie pieczenie na jednym ruszcie i zdobyć nowe źródło przychodów i zysków dla banku.

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

UOKiK bada umowy Tele2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: