eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka IX 2006

Koniunktura konsumencka IX 2006

2006-09-30 09:01

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV-VI 2007


Saldo ocen zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach uległo względem sierpnia pogorszeniu o 2,8 pkt. procentowego, przyjmując wartość –27,2. Pomimo to utrzymała się wysoka i korzystna różnica zarówno w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku (13,0 pkt. procentowych), jak i 2004 r. (17,3 pkt. procentowego). Rozpiętość wyników kwartalnych sięga natomiast 14,2 pkt. procentowego w odniesieniu do III kw. 2005 r. oraz 22,8 pkt. procentowego względem III kw. 2004 r.

Jedynie w niewielkim stopniu różniły się opinie konsumentów we wrześniu w porównaniu z sierpniem, w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen przyjął wartość -17,2, niższą od sierpniowego notowania o 0,7 pkt. procentowego. W relacji do analogicznego miesiąca 2005 oraz 2004 r., obecny wynik jest wyższy o odpowiednio 0,8 oraz 6,2 pkt. procentowego. Natomiast obserwacja danych kwartalnych wykazała różnicę 2,6 pkt. procentowego w stosunku do III kwartału 2005 r. oraz 10,9 pkt procentowego w porównaniu do tego samego okresu 2004 r.

Wskaźnik uwzględniający opinie nabywców na temat obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów przyjął aktualnie wartość –11,7, pogorszył się więc o 1,1 pkt. procentowego wobec notowania z poprzedniego miesiąca. Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat wykazuje przy tym poprawę rzędu 2,6 oraz 13,9 pkt. procentowego (w relacji do analogicznego miesiąca), jak również 4,5 oraz 15,1 pkt. procentowego, przyjmując za podstawę notowania z III kwartału.

Obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia były we wrześniu mniejsze od obserwowanych w poprzednim miesiącu. Wartość wskaźnika zmalała o 1,2 pkt. procentowego i wynosi obecnie 3,4. Jest to kolejny miesiąc z rzędu (począwszy od kwietnia br.), w którym stwierdzono poprawę nastrojów w tym zakresie i zarazem najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania. Przebieg zmian w dłuższej perspektywie czasowej, obejmującej kolejno lata 2005 i 2004, również kształtuje się korzystnie. Zaobserwowano w tym czasie spadek obaw wyrażający się różnicą odpowiednio 22,5 oraz 21,2 pkt. procentowego (w relacji do tego samego miesiąca) i konsekwentnie 23,4 oraz 20,8 pkt. procentowego, jeśli chodzi o wyniki uzyskane w całym III kwartale.

Przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy) pozostały na podobnym co w sierpniu poziomie. Wartość wskaźnika zmalała o 0,3 pkt. procentowego i wynosi obecnie –47,5. Różnica w stosunku do wyników uzyskanych w analogicznym miesiącu 2005 oraz 2004 roku wynosi zatem 8,0 oraz 9,9 pkt. procentowego, zaś wyniki kwartalne dzieli dystans odpowiednio 8,4 oraz 11,7 pkt. procentowego.

poprzednia  

1 2

oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: