UKE: ceny szerokopasmowego Internetu
2006-09-19 00:26
Zestawienie opłat abonamentowych za usługi dostępu do sieci Internet w ofercie standardowej poszcze © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Stałe łącze internetowe: 400 mln abonentów
Z przeprowadzonej analizy wynika, iż rozwój rynku dostępu do sieci Internet w ostatnich latach spowodowany był głównie częściowym uwolnieniem rynku usług telekomunikacyjnych. Jednak najistotniejszym z punktu widzenia użytkowników bodźcem skłaniającym do przyłączenia się do sieci stały się niskie koszty instalacji oraz obniżenie opłat dostępowych. Tempo wzrostu użytkowników Internetu jednak nie jest zadowalające i w związku z tym UKE w roku bieżącym podjął szereg decyzji, których zadaniem jest między innymi zwiększenie liczby osób korzystających z usług dostępu do sieci Internet.Na podstawie analizy można stwierdzić, iż rynek próbuje reagować na obniżki cen ze strony operatora dominującego. Pozostali gracze na rynku dostępu do sieci Internet również próbują pozyskać nowych abonentów swoich usług poprzez wprowadzanie na rynek różnego rodzaju promocji. Ceny usług w poszczególnych przedziałach przepływności nie wykazują znacznych różnic. Różnice uwidaczniają się przy analizie horyzontów czasowych, na jakie zawierane są umowy. Żaden z analizowanych operatorów, wyłączając TP S.A., nie wymaga podpisywania umowy aż na 3 lata. Nawet umowa jaką oferuje operator dominujący na najkrótszy okres, 24 miesiące, znajduje się w regulaminie promocji tylko Netii S.A., pozostali operatorzy wymagają podpisywania umowy z reguły na 12 miesięcy.
Decyzja prezesa UKE dotycząca wprowadzenia do stosowania przez Telekomunikację Polską S.A. oferty ramowej określającej warunki dostępu do lokalnej pętli abonenckiej poprzez dostęp do węzłów sieci telekomunikacyjnej na potrzeby usług szerokopasmowej transmisji danych jest odpowiedzią na wysokie ceny dostępu szerokopasmowego do Internetu. Zapewni także uwolnienie rynku usług szerokopasmowej transmisji danych i umożliwi innym operatorom oferowanie tego typu usług (odpowiednik neostrady TP) abonentom TP S.A. Sposób ustalania opłat dla operatorów alternatywnych opiera się na metodzie "cena detaliczna minus". W wyniku tego różnica pomiędzy ceną oferowaną przez TP S.A. swoim abonentom, a ceną za usługę dla operatorów w celu umożliwienia tworzenia ofert konkurencyjnych wynosi 51%, a dla ofert obejmujących promocje dla abonentów TP S.A. - 41%.
oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ceny Internetu stacjonarnego XII 2012
-
Ceny Internetu stacjonarnego III 2012
-
Szybszy Internet w Orange Freedom
-
Ceny dostępu do Internetu: Polska a UE
-
Technologie dostępu do Internetu VI 2008-VI 2009
-
Internet szerokopasmowy: lepszy dostęp
-
Internet szerokopasmowy w Polsce 2010-2012
-
UKE: ceny dostępu do Internetu 2008
-
Konkurencja TP SA dyskryminowana