eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy online: program ochrony kupujących mało popularny

Zakupy online: program ochrony kupujących mało popularny

2021-10-04 12:29

Zakupy online: program ochrony kupujących mało popularny

Co piąty kupujący online spotkał się z oszustwem © fot. mat. prasowe

Popularność zakupów online stale rośnie. Polacy są świadomi różnego rodzaju zagrożeń związanych z kupowaniem w sieci i, jak wynika z badania "Bolączki Polaków podczas zakupów online" przeprowadzonego na zlecenie PayPal, co piąta osoba spotkała się z jakimś oszustwem. A jednak niewielu konsumentów decyduje się korzystać z programów ochrony kupujących.

Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia

Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia dla PayPal wynika, że 57% Polaków woli robić zakupy w internecie niż w sklepach stacjonarnych. Popularność zakupów online wzrosła z oczywistych względów w czasie pandemii i wiele wskazuje na to, że utrzyma się w kolejnych latach. Z badania "Bolączki Polaków podczas zakupów online" przeprowadzonego w maju tego roku wynika, że 85% Polaków po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów, a 82% chce w tym roku zwiększyć wydatki na zakupy online.

Dlaczego tak lubimy kupować w sieci? Przesądza o tym wygoda (51%), oszczędność czasu (46%), możliwość porównywania ofert różnych sklepów (41%), a także dostęp do szerszej gamy produktów (39%).

Niestety zakupy w sieci to także różnego rodzaju zagrożenia. Z jakiego rodzaju oszustwami klienci spotykają się najczęściej?

Jak pokazuje ostatnie badanie PayPal, 19% kupujących online spotkało się z oszustwem. Co ciekawe, zdecydowana większość nieprawidłowości związana była z nadużyciami ze strony nieuczciwych sprzedawców i polegała na nieotrzymaniu zakupionego produktu czy usługi (68%), dostarczeniu innego, tańszego przedmiotu np. „podróbki” (15%), czy towaru, który nie odpowiadał opisowi tego, za który zapłacono (7%). Programy ochrony kupujących to skuteczne narzędzie mogące pomóc konsumentom, których dotknęły nieprzyjemne sytuacje, w odzyskaniu pieniędzy. Przykładowo, użytkownicy korzystający z programu ochrony kupujących PayPal, do których zakupiony produkt nie dotarł, lub dotarł, ale znacząco różnił się od oryginalnego opisu, są uprawnieni do otrzymania zwrotu pełnej ceny zakupu przedmiotu wraz z poniesionymi kosztami przesyłki.

fot. mat. prasowe

Co piąty kupujący online spotkał się z oszustwem

Programy ochrony kupujących pomagają chronić konsumentów przed problemami z zakupami online.


Programy ochrony kupujących pomagają chronić konsumentów przed problemami z zakupami online


Mimo że programy ochrony kupujących umożliwiają bardziej komfortowe i spokojniejsze dokonywanie zakupów online, wciąż nie cieszą się one zbytnią popularnością wśród polskich konsumentów. Chociaż spotkało się z nimi aż 57% kupujących online, jedynie 37% kiedykolwiek zdecydowało się na ich wykorzystanie.
Polacy to doświadczeni e-konsumenci. 86% badanych deklaruje, że kupuje online od minimum 4 lat, a 21% twierdzi, że robi zakupy w sieci raz w tygodniu lub częściej. Tym bardziej dziwi fakt, że tak rzadko sięgają oni po programy ochrony, w ramach których w określonych przypadkach mogą uzyskać wsparcie i pomoc w rozwiązaniu różnego rodzaju problemów, w tym odzyskaniu pieniędzy utraconych na rzecz nieuczciwych sprzedawców – mówi Efi Dahan, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Z badania PayPal wynika, że co piąty kupujący w ciągu ostatnich 12 miesięcy stracił pieniądze, bo nie zdecydował się na zwrot produktu zakupionego online, mimo że ten nie spełniał jego oczekiwań, np. był uszkodzony lub różnił się od opisu w sklepie. Nie każdy ma czas czy chęć, aby samodzielnie dociekać swoich praw i toczyć spory z nieuczciwymi sprzedawcami. Za podstawowe powody braku podjęcia jakichkolwiek kroków w celu wyjaśnienia sytuacji i odzyskania wydanych środków większość respondentów podawała niewielki koszt zakupionych artykułów (36%), zbyt drogą przesyłkę do sprzedawcy (30%) czy skomplikowaną procedurę zwrotu (28%).

W dobie coraz szerszej ekspansji sklepów stacjonarnych do sfery online i niezmiennie utrzymującego się popytu na usługi oraz produkty oferowane w internecie, znajomość efektywnych narzędzi gwarantujących bezpieczne i wygodne zakupy zyskuje na znaczeniu. Dlatego warto mieć u boku zaufanego partnera. Odpowiednio dobrany program ochrony kupujących to skuteczne antidotum na najbardziej powszechne problemy związane z zakupami w sieci.

Badanie „Bolączki Polaków podczas zakupów online" zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia dla PayPal na grupie 1044 respondentów w Polsce w maju 2021 roku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: