eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Edukacja informacyjna (informatyczna) - czy to "rzecz pospolita"?

Edukacja informacyjna (informatyczna) - czy to "rzecz pospolita"?

2003-04-26 00:04


Dla udrożnienia przepływu informacji oraz integracji działań może mieć również duże znaczenie stworzenie systemu informacji oświatowej. Odpowiedni projekt ustawy oraz rozporządzenia wykonawcze do niej został skierowany przez MENiS do uzgodnień międzyresortowych. Zapoznać się z nim można pod adresem: http://www.menis.gov.pl/oswiata/projekty/us_syst.htm.

Istnieje duża szansa, że z powodu wymogów integracji z UE projekt ten zostanie zrealizowany do końca i nie podzieli losu poprzednich projektów. Dotychczas działał jedynie system ewidencji kadr w oświacie (EWIKAN) opierający się na przestarzałych metodach gromadzenie i przetwarzania danych. Niepowodzeniem skończyło się utworzenie centralnego sieciowego systemu informacji oświatowej w latach 1994-1996. Z funduszu PHARE w ramach programu TERM tworzony duży sieciowy system informacji, które miał działać na bazie 16 regionalnych ośrodków wyposażonych w wydajny serwer. Na realizację projektu wydano poważne środki finansowe. Po próbach jego wdrożenia zostały jedynie: szczątkowy serwis informacyjny na stronie CODN (http://www.codn.edu.pl:10000/ise/index.jsp) oraz 16 nieużytecznych, kosztownych serwerów porzuconych przez system w regionalnych ośrodkach[4]. Jeżeli budowany system zostanie w pełni wdrożony istnieje realna szansa, że będzie on mógł być wykorzystany nie tylko dla centralnej statystycznej ewidencji oświatowej, ale również jako podstawa zbudowania systemu przepływu informacji.

Od wielu lat dużą aktywność w zakresie badań, tworzenia nowych wzorców dobrej teorii i praktyki w zakresie edukacji informacyjnej i medialnej wykazują ośrodki akademickie (Wrocław, Poznań, Toruń, Kraków). Optymizmem napawa również aktywne zaangażowanie wielu szkół, nauczycieli i uczniów. Nie sposób nie zauważyć aktywności dwóch stowarzyszeń nauczycielskich SNTI (www.snti.wroc.pl) oraz KISS (www.kiss.pl).

Przykładem może być również liczba polskich szkół zaangażowanych w organizowany przez Europejski Schoolnet Dzień Wiosny, w którym młodzi europejczycy wykorzystali sieciowe możliwości Internetu do dyskusji na temat przyszłości Europy (Spring day in Europe - www.futurum.eun.org). Swój udział w projekcie zgłosiło 489 polskich szkół spośród 5501 zarejestrowanych szkół z całej Europy[5]. SCHOOLNET (www.eun.org) jest organizacją przy Radzie Europy stanowiąca płaszczyznę wymiany doświadczeń między środowiskami aktywnymi oświatowymi (szkołami, nauczycielami, uczniami) w zakresie wdrażania IT w edukacji. Są szkoły i nauczyciele w Polsce, które bardzo aktywnie promują swoje własne osiągnięcia na tym forum. Przykładów takich można by przytaczać wiele. Dwie polskie szkoły w ostatnim konkursie E-Learning Awards w ramach projektu e-SCHOLA (http://www.eun.org/eun.org2/eun/en/index_eschola2002.cfm) zakwalifikowały się do grona 100 najlepszych w Europie. Przykładem wyjątkowo aktywnego i twórczego włączania się w aktywność Shoolnetu jest Międzyszkolny Klub Internetowy we Wrocławiu (www.e-szkola.net).

Została również w Polsce stworzona niekomercyjna integracyjna płaszczyzna dla szerokiej sieciowej współpracy w zakresie upowszechniania IT w środowisku oświatowym. Opiera się ona na bardzo wydajnym serwerze[6], darze firmy SUN dla polskiej oświaty. Serwer dzięki wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (http://www.pafw.pl) jest utrzymywany i administrowany przez zespół PCSS w Poznaniu (www.poznan.man.pl). Również dzięki wsparciu finansowemu tej fundacji zbudowane zostały narzędzia redakcyjne w postaci wydajnego i przyjaznego systemu CMI (www.admin.interklasa.pl). Umożliwia on dowolnej grupie chętnych osób i podmiotów wykorzystanie go do sieciowej współpracy oraz publikowania dowolnych cyfrowych źródeł i dokumentów oraz tworzenia wirtualnych zespołów roboczych integrujących swoje działania. Zgodnie z założeniami stworzony system jest niekomercyjny, ale otwarty na całe środowisko oświatowe. System (portalem informacyjnym oraz mechanizmami redakcyjnymi) administruje merytorycznie Program Interkl@sa. Całość nazwano Polskim Portalem Edukacyjnym INTERKL@SA[7]. Nazwa ta zbyt często utożsamiana jest z samymi zasobami edukacyjnymi. Tych rzeczywiście jest coraz więcej. Na płaszczyznę portalu przeszły niedawno dwa duże portale edukacyjne Eduseek oraz 6Plus. Dla sieciowej aktywnej współpracy różnych podmiotów nieoceniony jest jednak wspomniany już system Administracyjny Serwera.

Wymienione wyżej elementy napawają optymizmem. Mamy więc konstruktywne działania na różnych szczeblach – rządowym, międzynarodowym, badawczych ośrodków akademickich, szkół i nauczycieli, instytucji społecznych... Ten "cały zgiełk" nosi jednakże na sobie znamiona dziwnego atomizmu działań i braku ścisłej wzajemnej i uzupełniającej się współpracy. Wchodzenie felietonisty w bliższą analizę tej anty-rzeczpospolitej w pragmatyce działania uważam za niekonstruktywne. Ale: kto ma oczy do patrzenia niechaj patrzy...

[1] Czytaj: budowy I obsługi komputera, ewentualnie sieci komputerowych – odpowiednik computer science
[2] Ze struktura byłej Rady oraz zestawieniem jej poczynań można się zapoznać na stronach archiwalnych sewrisu ministerstwa: http://www.menis.gov.pl/oswiata/ed_infor/archiwum.htm.
[3] Informacja za strona www MENiS: http://www.menis.gov.pl/oswiata/ed_infor/pos-06.htm
[4] Nowo zakupione serwery dla systemu wyposażone były w kosztowne oprogramowanie SOLARIS + ORACLE.
[5] Dla porównania z innymi krajami: Francja – 316 szkół, Wielka Brytania – 138, Niemcy – 141... pozostałe zobacz: http://futurum.eun.org/eun.org2/eun/en/SpringSite_Contact/sub_area.cfm?sa=2895
[6] 4 procesory SPARC, 4GB RAM system Solaris, Oracle 8….
[7] Istnienie takiej niekomercyjnej płaszczyzny nie wszystkim jest na rękę i "źle się komponuje" z innymi partykularnymi celami. Daje się zauważyć, że nawet niektóre osoby związane z Zespołem Zadaniowym Interklasy i Zespołem Ekspertów działają tak, jakby o istnieniu takiego serwera nie wiedzieli albo chcieli go ukryć fakt jego istnienia i zakres jego funkcjonalności.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Jan Jackowicz-Korczyński / Gazeta IT Gazeta IT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: