eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Edukacja informacyjna (informatyczna) - czy to "rzecz pospolita"?

Edukacja informacyjna (informatyczna) - czy to "rzecz pospolita"?

2003-04-26 00:04


W minionych latach dokonała się przemiana w podejściu do nauczania informatyki w szkołach. Nadano odpowiednią rangę technologii informacyjnych w zakresie wykształcenia ogólnego (szkoły podstawowej oraz gimnazjum). Wprowadzono te zagadnienia jako istotne dla celów szkoły oraz realizowanego w niej kształcenia ogólnego. Znalazło to również swoje wyraźnie określone miejsce w obowiązujących wszystkie szkoły podstawach programowych. Nie przypominam sobie jednak żadnej kampanii informacyjnej wdrażających zmianę uczenia "technologii informatycznych"[1] na lekcjach w szkołach podstawowych i gimnazjalnych na całkowicie inne jakościowo "technologie informacyjne". Paradoksalnym jest, że technologie edukacyjne mają nauczyć między innymi łatwości korzystania z informacji i jej wymiany oraz upowszechniania drogą sieciową, a sama idea edukacji IT jest co najmniej "na bakier" z wykorzystaniem nowych technologii dla upowszechnienia edukacji informacyjnej i medialnej.

Wydaje się, że jest dla wszystkich oczywistym, iż rozwój edukacji (a przy obecnym tempie rozwoju technologicznego szczególnie powszechnej edukacji informacyjnej) jest SPRAWĄ NAS WSZYSTKICH. Jak każdy inny istotny dla rozwoju element jest naszą "rzeczą pospolitą". Stąd bardzo ważna jest realizacja praktyki informacyjnej. Każdy nauczyciel, każdy rodzic, obywatel, uczeń ma prawo wiedzieć jak najwięcej o możliwości i znaczeniu technologii informacyjnych. Ma prawo mieć pełny dostęp do informacji o dobrej teorii, dobrej praktyce oraz decyzjach i planach władz dotyczących naszej edukacji i edukacji naszych dzieci. Każdy bez wyjątku jest odpowiedzialny sam za siebie i sam podejmie decyzję, czy chce wykorzystać szansę swojego rozwoju, lub wesprze szansę odpowiedniego rozwoju swoich dzieci. Decyzja ta i odpowiedzialność za wybór będzie jego decyzją osobistą jedynie wtedy, gdy stworzy mu się warunki poznania nowych możliwości edukacyjnych, jakie stwarzają nowe technologie.

Dopóki priorytet edukacji nie uzyska konsensusu jakiegoś powszechnego PAKTU DLA EDUKACJI (postulował taki np. ZNP w ubiegłym roku: http://zjazd.znp.edu.pl/stanowisko.php) podmiotów z nią związanych, tak długo będziemy świadkami opisanego powyżej rozziewu między dobrym samopoczuciem tych, którzy wnoszą pozytywny wkład w rozwój edukacji a bardzo złą oceną rzeczywistości tych, którzy przeżywają frustrację z jej niedomagania. ("każdy SOBIE rzepkę skrobie"). Brak takiego "paktu" łączącego cele poszczególnych inicjatyw i podmiotów sprzyjają pokusie wykorzystywania etykiety rozwoju edukacji w zakresie IT dla osobistych lub partykularnych celów. Na tym można przecież zarobić albo pieniądze, albo kapitał polityczny.

Optymizmem napawają jednak pozytywne przejawy postępu w reformowaniu edukacji informacyjnej (informatycznej).

W lutym bieżącego roku została powołana przy MENiS Rada do spraw Edukacji Informatycznej i Medialnej. Co prawda media publiczne nie zauważyły tego, ale można się o tym dowiedzieć ze strony internetowej Ministerstwa Edukacji i Sportu (www.menisi.gov.pl) Informacja ta ukazała się na stronie MENiS, co prawda po miesiącu od czasu inauguracji działania Rady, ale lepiej późno niż wcale. Optymizmem napawa skład rady złożonej z wysokiej klasy fachowców (http://www.menis.gov.pl/oswiata/ed_infor/inaugura.htm). Stanowisko przewodniczącego poprzedniej takiej Rady w ministerstwie było stanowiskiem politycznym i Rada przestała działać automatycznie po odejściu jej przewodniczącego[2]. 7 marca odbyło się drugie już posiedzenie Rady. Poza sprawami organizacyjnymi omówiono na spotkaniu następujące tematy:

1. Założenia do programu edukacji informatycznej i medialnej
2. Standardy przygotowania informatycznego nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej i informatyki
3. Ustalono Cele Rady:
a) uporządkowanie nazewnictwa przedmiotu nauczanego w szkołach (informatyka czy technologia informacyjna?)
b) ujednolicenie informacji statystycznej dotyczącej oświaty
c) wprowadzenie informatyki jako przedmiotu maturalnego obowiązkowego do wyboru
d) problematyka doskonalenia nauczycieli w zakresie informatyki i zastosowania technologii informacyjnej w nauczaniu
e) problematyka zdalnego nauczania.[3]

oprac. : Jan Jackowicz-Korczyński / Gazeta IT Gazeta IT

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: