eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Bon do IKEA? Nie dostaniesz 2000 zł, to spam

Bon do IKEA? Nie dostaniesz 2000 zł, to spam

2021-01-21 13:19

Bon do IKEA? Nie dostaniesz 2000 zł, to spam

Fałszywy bon Ikea © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Dostałeś maila z bonem na zakupy w Ikea? Nie daj się nabrać. Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa ESET ostrzegają przed kampanią spamową, z którą szwedzka sieć nie ma nic wspólnego.

Przeczytaj także: Najpopularniejsze oszustwa internetowe

Na skrzynki polskich użytkowników trafiają właśnie maile wykorzystujące markę i identyfikację graficzną IKEA, zawierające bon o wartości 2000 zł do wykorzystania w tej szwedzkiej sieci meblowej. To oczywiście oszustwo - przestrzega ESET. Ma na celu tylko i wyłącznie wyłudzenie od użytkowników różnego rodzaju danych.

Kampania spamowa bazuje na prostym mechanizmie scamu, oszustwa wzbudzającego zaufanie. Mail pułapka miewa różne tytuły. „Gratulacje”, „Zostałeś wybrany”, „Potwierdź nagrodę” – to sformułowania, które pojawiają się najczęściej. Nazwa nadawcy to zwykle „Ikea”, ale maskuje ona tylko adresy, z jakich maile napływają, założone m.in. na francuskich serwerach pocztowych.

Ci internauci, których skusi perspektywa „odebrania prezentu”, trafiają następnie na stronę internetową, zachęcającą do odpowiedzi na kilka zamkniętych pytań i uzupełnienia formularza z danymi osobowymi. Na stronie znajduje się regulamin, informacja o danych firmy organizującej promocję (zlokalizowanej w Singapurze), a nawet klauzule dotyczące ochrony danych osobowych. Uważna lektura zgód marketingowych, towarzyszących formularzowi pokazuje, że za jego pośrednictwem można przekazać swoje dane osobowe szeregowi podmiotów m.in. w Polsce, Niemczech, we Francji i na Malcie. Dodatkowo pod stronę podpięte są reklamowe banery, oszuści zarabiają zatem także na każdym jej otwarciu.

fot. mat. prasowe

Fałszywy bon Ikea

Cyberprzestępcy kuszą bonem o wartości 2000 zł.


Cały mechanizm jest głęboko nieuczciwy. Autorzy tej kampanii wykorzystują popularną i wzbudzającą zaufanie markę, wysyłając użytkownikom niezamówione informacje i kusząc fikcyjną nagrodą. Dane osobowe przekazywane są dalej i mogą w przyszłości służyć do kolejnych kampanii spamowych albo nawet bardziej zaawansowanych ataków np. kradzieży tożsamości – mówi Kamil Sadkowski, starszy analityk zagrożeń ESET.

Podobne kampanie wykorzystywały wcześniej wizerunek innych popularnych sieci handlowych, takich jak m.in. Decathlon, Biedronka czy Amazon. W tej „edycji” autorzy kuszą także m.in. bonami na paliwo na popularnych stacjach benzynowych. Jak nie dać się nabrać?

fot. mat. prasowe

Fałszywy mail

Kampania spamowa, która od kilku dni trafia na skrzynki polskich użytkowników, bazuje na prostym mechanizmie scamu.


Przede wszystkim należy ignorować tego typu informacje już na początku: nie otwierać maili z obietnicami nagród i nie klikać w linki, jakie zawierają. Trafiając na informacje o konkursie czy nagrodzie, użytkownik powinien zweryfikować je w oficjalnych kanałach marki. Jeśli tam nie ma regulaminu i opisu promocji, nie warto zaprzątać sobie nią głowy. Przed fałszywymi linkami ochroni nas także skuteczny pakiet antywirusowy, który zablokuje próby oszustw i instalacji złośliwego oprogramowania, jakie często im towarzyszą – uzupełnia przedstawiciel marki ESET.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: