2020-09-18 10:38
Ochrona danych osobowych klientów priorytetem instytucji finansowych © maxsim - Fotolia.com
Przeczytaj także: Sektor finansowy musi postawić na zarządzanie ryzykiem
Jak wskazują autorzy raportu firmy doradczej Deloitte „Reimagining customer privacy for the digital age. Going beyond compliance in financial services” sektor finansowy powinien na nowo przemyśleć swoje podejście do prywatności. Opracowanie zawiera wskazówki, w jaki sposób instytucje finansowe mogą reagować na zmiany oraz wykorzystywać nowe źródła danych i innowacje tak, aby odbywało się to z korzyścią dla nich samych i ich klientów.– Oprócz istniejącego od dawna obowiązku instytucji finansowych do zachowania danych klientów w tajemnicy, wprowadzenie regulacji dotyczących ochrony danych osobowych, czyli RODO jeszcze zaostrzyło tę dyskusję. Jeśli jednak instytucje finansowe w pełni ujawnią źródło danych i powód ich gromadzenia, być może uda się zmniejszyć obawy, a także ograniczyć zakres przekazywanych danych tylko do tych, które są niezbędne do realizacji konkretnej usługi. Na popularności zyskują także koncepcje self-soverign identity, które zakładają, że zakres ujawnianych przez użytkownika danych, np. do dokonania transakcji finansowej nie zawsze musi być tak obszerny jak wymaga się obecnie – mówi Mateusz Ordyk, Radca prawny, Partner w Deloitte Legal.
fot. maxsim - Fotolia.com
Ochrona danych osobowych klientów priorytetem instytucji finansowych
Aby wyjść naprzeciw przyszłym zagrożeniom sektor finansowy już teraz powinien na nowo przemyśleć swoje podejście do prywatności.
– W wielu przypadkach klienci mają świadomość, że ich dane osobowe są gromadzone. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy właściciel pojazdu zgadza się na monitorowanie jego jazdy w zamian za obniżenie składki na ubezpieczenie samochodu. Natomiast niektóre rodzaje bezpośredniego zbierania danych oraz sposób ich wykorzystywania mogą już nie być dla nich tak oczywiste. Dzieje się tak po części dlatego, że standardowe polityki prywatności są dość długie, często posługują się trudnym do zrozumienia językiem, bądź po prostu nie opisują dokładnie do czego dane są używane – mówi Ewelina Witek, adwokat, CIPP/E, CIPM, Senior Managing Associate w Deloitte Legal.
– Instytucje finansowe zdają sobie doskonale sprawę, że dane, które posiadają są jednym z największych kapitałów. Ich połączenie z informacjami z mediów społecznościowych, geolokalizacji czy zachowań zakupowych pozwala na lepsze profilowanie klienta pod kątem jego potrzeb, preferencji czy wiarygodności kredytowej. Można znacznie poprawić sposób wykorzystanie tych informacji przez banki, ale jednym z największych wyzwań pozostaje wciąż ochrona prywatności i danych – mówi Przemysław Szczygielski, Partner, Lider zarządzania ryzykiem oraz doradztwa regulacyjnego dla sektora finansowego Deloitte w Polsce.
– Koszt ponoszą nie tylko konsumenci, ale również instytucje finansowe. Te z nich, które nie posiadają odpowiedniej strategii, polityk oraz narzędzi pozwalających na zarządzanie danymi oraz ocenę zagrożeń dla prywatności, mogą stanowić spory problem dla samych siebie. Potencjalną pułapką może być na przykład podejmowanie przez nie decyzji dotyczących klientów na podstawie danych uzyskanych od stron trzecich, np. brokerów danych – mówi Ewelina Witek.
– Przemyślana strategia pozwoli instytucjom finansowym nie tylko przygotować się na zachodzące zmiany w zgodzie z istniejącymi regulacjami, ale też zbudować zaufanie wśród klientów. Miejsce szablonowych przekazów powinna zająć jasna komunikacja na temat tego, jak podmioty świadczące usługi finansowe chronią dane swoich klientów – mówi Agata Jankowska-Galińska, Radca prawny, Senior Managing Associate w Deloitte Legal.
oprac. : eGospodarka.pl
5 kroków do prywatności na TikToku
Zrównoważony rozwój i zmiany klimatyczne. Co mogą zrobić banki?
Zrównoważony rozwój w finansach. Od 10 marca nowe obowiązki
Instytucje finansowe walczą o cyberbezpieczeństwo. Są strategie, rosną budżety
Sektor finansowy: regulacje mogą zaszkodzić
Polskie instytucje finansowe przed FATCA
Bankowość detaliczna na świecie 2012
Bankowość detaliczna na świecie
5 wskazówek jak zachować prywatność w sieci
Dostałem od swojego wykładowcy na zaliczenie następujące zadanie: porównać maksymalne i minimalne wartości indeksów sektorowych (od ...
Biznes bez granic: Handel zagraniczny w nowej rzeczywistości
Panorama Reden i Niebieski Bursztyn od ATAL
Polski Ład 2.0: czy zmiana formy opodatkowania będzie opłacalna? Sprawdź symulację
Fala upałów: jakie obowiązki pracodawcy?
Prawo patentowe Unii Europejskiej czekają rewolucyjne zmiany
Jaka zaliczka na podatek dochodowy od firmy za czerwiec 2022 r.?
Bezpieczniejszy zakup mieszkania od dewelopera. Ruszył Deweloperski Fundusz Gwarancyjny