2020-01-08 11:53
Fabryka samochodów © AnastasiiaUsoltceva - Fotolia.com
Przeczytaj także: Automotive na gwałt szuka pracowników
Jak czytamy w komunikacie z raportu, zwiększanie zatrudnienia w najbliższych miesiącach planuje obecnie 40% firm z polskiej branży automotive. Z jednej strony oznacza to spadek o 23 pp. w porównaniu do poprzedniego roku, z drugiej nie rozwiązuje sygnalizowanych już wcześniej problemów kadrowych. Pracodawcy z tego sektora nadal utyskują na brak rąk do pracy i rosnące wymagania w zakresie wynagrodzeń. Nie jest zatem zaskoczeniem, że coraz większe ich grono wspomaga się pracownikami z Ukrainy. Dziś jednak i o nich trzeba walczyć - pracę dla Ukraińców ma również czeska, słowacka, brytyjska i portugalska branża automotive.- Pomimo spowolnienia gospodarczego w Europie, które przekłada się na niższy optymizm produkcyjny, motobranża nie przestaje zatrudniać. Najwięcej firm deklarujących wzrost zapotrzebowania na nowych pracowników znajdziemy na Słowacji (62%), w Turcji (58%) i Rumunii (45%). W Polsce ten odsetek wynosi 40%, natomiast w Niemczech, Portugalii, Rosji i Czechach przynajmniej połowa respondentów uważa, że poziom zatrudnienia w ciągu roku pozostanie bez zmian. Najbardziej poszukiwani są pracownicy produkcyjni niższego szczebla, których dostępność jest ograniczona. Polscy pracodawcy narzekają też na rosnące oczekiwania finansowe kandydatów – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.
fot. AnastasiiaUsoltceva - Fotolia.com
Fabryka samochodów
40% producentów motoryzacyjnych chce zwiększyć zatrudnienie.
- Z „Barometru Imigracji Zarobkowej” wynika, że prawie połowa polskich przedsiębiorców twierdzi, że o kadrę ze Wschodu jest teraz trudniej niż jeszcze rok temu. Nasi najwięksi konkurenci to Niemcy, gdzie już teraz Ukraińcy pracują, nawet nielegalnie, żeby otrzymać wyższe wynagrodzenie niż w Polsce. Podobnie Czechy ogłosiły zwiększenie do 40 tys. limitu wydawanych kart pracy dla obywateli Ukrainy, które upoważniają ich do pobytu w tym kraju przez 2 lata. Z tymi państwami nie jesteśmy w stanie konkurować pod względem zarobków. Naszą przewagą pozostaje, ważna dla Ukraińców, bliskość kulturowa i geograficzna. Potrzebujemy tylko odpowiedniej polityki migracyjnej, która umożliwi im stabilizację i trwałe związanie swojego życia zawodowego z Polską – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.
oprac. : eGospodarka.pl
Branża automotive spodziewa się zamówień
Nad branżą motoryzacyjną zbierają się ciemne chmury?
Świetne nastroje w automotive
Automotive w Polsce: innowacyjność na medal?
Bez pracowników branża motoryzacyjna wyhamuje
Czy branża motoryzacyjna wyczerpała potencjał do wzrostu?
Plan Rozwoju Elektromobilności nie do zrealizowania?
Branża motoryzacyjna i jej wpływ na polską gospodarkę
Branża motoryzacyjna w Polsce II kw. 2017
Problem: Obcokrajowiec legalnie przebywał w 2016 roku na terenie Polski i jest rezydentem podatkowym w Polsce ze względu na centrum życiowe oraz ...