6 na 10 wypadków przy pracy to wynik błędu pracownika
2019-04-05 10:30
Wypadek © wellphoto - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ile firmy w Polsce tracą na jednym wypadku przy pracy?
Wprawdzie ostatnie podsumowanie Głównego Urzędu Statystycznego mówi o spadku liczby wypadków przy pracy, ale faktem pozostaje, że grupa tych, którzy nie potrafią wyciągać wniosków z przeszłych zdarzeń i zapominają o kardynalnych zasadach bezpieczeństwa ciągle jest pokaźna. Mowa tu również o zaniedbaniach w prawidłowym zabezpieczaniu miejsca pracy. Do największej ilości wypadków przy pracy doszło na Dolnym Śląsku, w Wielkopolsce, na Warmii i Mazurach oraz w lubuskim. Najbezpieczniejsze okazały się województwa mazowieckie, małopolskie i podkarpackie.Zaniedbania pracowników
Okazuje się, że za około 60 proc. wypadków przy pracy odpowiadają nieprawidłowe zachowania pracowników. I nie jest to żadnym w zasadzie zaskoczeniem, ponieważ ten trend utrzymuje się już od lat. Zdecydowanie rzadziej (8,5 proc.), są one wynikiem niewłaściwego stanu lub użycia przedmiotu wykorzystywanego podczas realizacji służbowych obowiązków.
Przestrzegając odpowiednich procedur, większości zdarzeń, które spotykają zatrudnionych w biurach i punktach usługowych, można by uniknąć. Jak pokazują dane GUS, czynnością najczęściej wykonywaną przez pracowników w chwili wypadku było poruszanie się (35,8 proc.), w następnej kolejności operowanie przedmiotami (17,5 proc.) oraz ręczne przenoszenie ładunków (15,1 proc.). Lekceważenie regulaminów i brak koncentracji to częste powody urazów w pracy. Jak się okazuję mogą być one spowodowane także przez sprzęty biurowe, które pozornie wydają się być nieskomplikowane, jak niszczarka, trymer do papieru, a nawet ksero.
fot. wellphoto - Fotolia.com
Wypadek
Niemały procent z odnotowanych w statystycznej karcie wypadku (karta Z-KW) zdarzeń stanowią te, które są wynikiem poślizgnięcia lub potknięcia się na schodach czy śliskiej nawierzchni. Według danych Państwowej Inspekcji Pracy ponad jedna trzecia takich upadków kończy się zazwyczaj niezdolnością do pracy przekraczającą miesiąc.
– Wśród osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy 43,8 proc. doznało urazu kończyn górnych, a 35 proc. kończyn dolnych. Z kolei co dziesiąte obrażenie dotyczyło okolic głowy. Zeszłoroczny raport GUS pokazał, że najwięcej wypadków w zakładzie pracy spotkało osoby, które na danym stanowisku nie przepracowały nawet roku. Ryzyko wystąpienia urazu maleje wraz ze stażem pracy i doświadczeniem zawodowym. Dlatego tak istotne z punktu widzenia pracodawców, jest prawidłowe szkolenie i wprowadzanie w specyfikę pracy nowozatrudnionych osób – mówi Michał Kaluga, ekspert z Nationale-Nederlanden.
Kosztowna nieuwaga
Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że suma wypłacanych świadczeń z funduszu wypadkowego, w związku z nieszczęśliwymi zdarzeniami przy pracy, rokrocznie przekracza 5 mld zł. Wydatki na te świadczenia cały czas rosną, a ich koszty w większości nakładane są na ogół społeczeństwa. Skala strat, jakie może generować chwila nieuwagi, jest bardzo wysoka. W 2018 r w wyniku zaistniałych wypadków, niezdolność do pracy wyniosła łącznie prawie 3 mln dni.
Koszty, jakie ponosi pracodawca na skutek wypadku pracownika, są uzależnione od stopnia odniesionych przez niego obrażeń. Jak wynika z raportu GUS najczęściej mają one charakter lekki. Niemniej pracodawcy powinni brać pod uwagę, że w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia, mogą ponieść wydatki, wynikające z nieobecności pracownika, jego ewentualnego zastępstwa, a nieraz także związane z naprawą sprzętu, jeżeli w związku z wypadkiem doszło do jego awarii.
Kluczowa rola pracodawców
Aby ograniczyć ryzyko nieprzewidzianych wydatków, pracodawcy powinni podejmować z największą starannością działania eliminujące zagrożenia w środowisku pracy. Regularna organizacja szkoleń z bezpieczeństwa i higieny pracy, pilnowanie aktualności badań lekarskich pracowników oraz cykliczna weryfikacja sprawności zakładowych urządzeń - to podstawowe zadania, które pozwolą im minimalizować ryzyko wystąpienia nieszczęśliwej sytuacji.
Nie ulega wątpliwości, że zastosowanie procedur bezpieczeństwa i racjonalne podejście do ich stosowania wpłynie nie tylko na zmniejszenie liczby wypadków, ale także na wizerunek firmy, jako miejsca dbającego o bezpieczeństwo pracowników i interesariuszy firmy.
Zabezpieczenie finansowe
Poczucie bezpieczeństwa pracownika, to nie tylko dbanie o prawidłowe środowisko pracy. Rolą dobrego pracodawcy, jest także zabezpieczenie go na wypadek nieprzewidzianego zdarzenia.
– Takim rozwiązaniem jest umożliwienie zatrudnionej osobie przystąpienia do ubezpieczenia grupowego. Biorąc pod uwagę, że kwota zasiłku chorobowego czy jednorazowego odszkodowania może być w okresie dochodzenia do zdrowia niewystarczająca, polisa daje możliwość dodatkowego wsparcia finansowego – mówi Michał Kaluga z Nationale-Nederlanden.
Na rynku dostępne są już specjalne rozwiązania zapewniające szeroki zakres ochrony. Tradycyjne ubezpieczenie na życie, rozszerzone o comiesięczną rentę w razie niezdolności do pracy, pozwoli pracownikowi uzupełnić różnicę pomiędzy dotychczasowymi dochodami, a otrzymywanym świadczeniem.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Ukąszenie kleszcza: wypadek przy pracy czy choroba zawodowa?
-
Wypadek przy pracy: warto sprawdzić pracodawcę
-
Stres, jako przyczyna wypadku przy pracy
-
Wypadek przy pracy: przyczyną zbyt ciężka praca?
-
Świadczenia powypadkowe a nietrzeźwość i wina pracownika
-
Podróż służbowa a wypadek przy pracy
-
Wypadek przy pracy: nowe przepisy
-
Protokół powypadkowy można pokazać sądowi
-
Pracownik tymczasowy a bhp w firmie
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)