eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek pracy potrzebuje młodych, a młodzi wsparcia

Rynek pracy potrzebuje młodych, a młodzi wsparcia

2018-09-11 10:38

Rynek pracy potrzebuje młodych, a młodzi wsparcia

Młodzi potrzebują wsparcia w drodze na rynek pracy © dusanpetkovic1 - Fotolia.com

Przy okazji 13. Forum Ekonomicznego Młodych Liderów w Nowym Sączu zaprezentowane zostały rezultaty zrealizowanego przez Deloitte raportu „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych Polaków?” Czego dowodzi to opracowanie? Przed jakimi wyborami stają startujący w życie zawodowe Polacy? Z jakimi wyzwaniami muszą się zmagać?

Przeczytaj także: Rynek pracy młodych ważny nie tylko dla młodych

W Nowym Sączu spotkało się przeszło czterystu młodych liderów reprezentujących 43 państwa. Wspólnie z przedstawicielami życia politycznego, społecznego i biznesowego dyskutowali na temat wyzwań, jakie stawia współczesna Europa. Gościem honorowym spotkania była wicepremier Beata Szydło, na której ręce przedstawiciele młodzieży złożyli postulaty dotyczące rynku pracy. Rekomendacje wypracowali sami zainteresowani w czasie warsztatów zorganizowanych przez Fundację Sukcesu Pisanego Szminką.

Statystyki dowodzą, że reprezentantem grupy wiekowej 18-26 lat jest co dziesiąty Polak, co stanowi 18 proc. ogółu naszego społeczeństwa. Dane GUS wskazują, że do 2050 roku populacja osób w wieku produkcyjnym (18-64 lata) będzie liczyła sobie o około 8 mln osób mniej niż w 2015 r. To duże zagrożenie dla gospodarki, to także problem społeczny i polityczny. Przede wszystkim jednak to ogromne wyzwanie dla pracodawców.
Aktywizacja zawodowa młodych musi stać się priorytetem dla wszystkich pracodawców i decydentów politycznych, ze względu na sytuację demograficzną Polski i starzejące się społeczeństwo. Poprzez raport „#MłodziPrzyGłosie chcieliśmy lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania młodych osób i dzięki temu zaproponować najlepsze rozwiązania, które pomogą młodym pewnie wejść na rynek pracy – mówi Stoyan Ivanov, Dyrektor Generalny Coca-Cola Poland Services – Chcemy aktywnie uczestniczyć w dyskusji o przyszłości rynku pracy, zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym. Inwestycje w kapitał ludzki są dla nas niezwykle ważne, ponieważ to dzięki nim gospodarka może się prężnie rozwijać, a biznes tworzyć warunki do dalszego stabilnego rozwoju.

Ze względu na ewoluujący ciągle charakter zawodów oraz zmieniające się potrzeby pracodawców, wynikające z postępu technologicznego, młodzi potrzebują coraz większych kwalifikacji i umiejętności, żeby z powodzeniem rozpocząć pracę. Jak wskazuje badanie, młodzi mają tego świadomość - aż 60 proc. z nich jest gotowych do ciągłej nauki i nabywania nowych kompetencji. Jednak na etapie edukacji doświadczają pewnych negatywnych zjawisk – młodzi czują się „pozostawieni samym sobie” i twierdzą, że szkoły niewystarczająco wspierają ich w rozwijaniu zainteresowań czy talentów.

fot. dusanpetkovic1 - Fotolia.com

Młodzi potrzebują wsparcia w drodze na rynek pracy

Młodzi wskazują na brak dostępu do dobrego doradztwa zawodowego i pomocy w planowaniu kariery.


Z badania #MłodziPrzyGłosie wynika, że młodzież pozyskuje wiedzę na temat rynku pracy z różnych źródeł - są to głównie: znajomi, Internet i rodzice. Ci najmłodsi czerpią głównie z porad przyjaciół i znajomych (blisko połowa 48,6%). Liczba osób poszukujących informacji o rynku pracy z Internetu wzrasta wraz z wiekiem. Jak się okazuje, narzędzia instytucjonalne, takie jak urząd pracy czy doradztwo zawodowe, nie są dla młodych istotnym źródłem wiedzy. Z doradztwa zawodowego w obecnym kształcie korzysta 25 proc. respondentów.

Tymczasem większość uczniów szkół średnich i wyższych potrzebuje wsparcia w określeniu swoich predyspozycji zawodowych. Około połowa oczekuje, że doradca zawodowy będzie dla nich źródłem wiedzy na temat pracy w zawodzie, który sobie wymarzyli. Niestety młodzi wskazują na brak dostępu do dobrego doradztwa zawodowego i pomocy w planowaniu kariery.
Wierzymy, że poprzez profesjonalne programy i odpowiednio dobrane narzędzia możemy być dla młodych ludzi realnym wsparciem w tych ważnych dla nich momentach decydowania o swojej przyszłości. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy będziemy działać wspólnie – biznes, przedstawiciele rządu, władze lokalne, rodzice oraz sami młodzi – podkreśla Dyrektor Generalny Coca-Cola HBC Polska Jaak Mikkel.

Z badania wynika, że najpopularniejszą branżą, w której młode osoby chcą docelowo pracować jest IT i nowe technologie. Natomiast młodzi najlepiej oceniają swoją gotowość do wejścia na rynek pracy po 3 kierunkach: matematyka i nauki ścisłe, kierunki pedagogiczne i kierunki ekonomiczne.
Raport przyniósł odpowiedź na pytanie, co decyduje o wyborze tej a nie innej oferty pracy. Okazuje się, że tym co dla młodych osób liczy się najbardziej jest bliskość do miejsca zamieszkania - wskazało na to 37 proc. młodych. To bardzo zaskakujące, gdyż ten czynnik jest ważniejszy nawet niż wysokość wynagrodzenia – podkreśla Julia Patorska z firmy Deloitte.
Z kolei dla młodych, którzy nie zaczęli stawiać jeszcze pierwszych kroków na rynku pracy, czyli 18-19-latków, najważniejsze jest, by praca była ciekawa - tego chce 45 proc. z nich.

Oczekiwania młodych co do przyszłych zarobków są dość optymistyczne. Większość z badanych oczekuje, że będzie zarabiać co najmniej dwukrotnie więcej niż średnia krajowa. Najczęściej są to osoby najmłodsze (63,1 proc.), a najrzadziej najstarsze (57,9 proc.). Osoby w wieku 24–26 lat do swoich zarobków podchodzą realistycznie; często liczy się dla nich nie tyle ich wysokość, co stabilność i przewidywalność.

Ważnym wnioskiem płynącym z raportu są bardzo nierówne szanse w dostępie do edukacji i dobrej pracy między osobami z dużych ośrodków, a tymi z małych miast i wsi. Młodzi z mniejszych miejscowości twierdzą, że mają gorszy dostęp do dobrych uczelni, doradztwa zawodowego, szkoleń zawodowych oraz targów pracy lub edukacji. Ponad 20% młodych z miejscowości do 50 tys. mieszkańców twierdzi także, że jest im trudniej znaleźć dobrze płatną pracę niż młodym z większych miast oraz że nie ma dla nich odpowiednich możliwości na lokalnym rynku pracy, odpowiadających ich wykształceniu i umiejętnościom. Przekłada się to na niższą samoocenę, mniej sprecyzowane plany zawodowe, oraz mniejszą gotowość do wejścia na rynek pracy.
W raporcie wskazujemy obszary, które należałoby poprawić, ulepszyć, by wyjść naprzeciw potrzebom i problemom młodych osób w Polsce. Mamy nadzieję, że uda się rozpocząć szerszą dyskusję na temat możliwych rozwiązań, zarówno po stronie biznesu, organizacji pozarządowych, jak i przedstawicieli władz, by pomóc młodym świadomie i pewnie wejść na rynek pracy – podsumowuje Stoyan Ivanov.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: