eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Łańcuch dostaw w Polsce: słabe i mocne strony

Łańcuch dostaw w Polsce: słabe i mocne strony

2018-03-26 11:59

Łańcuch dostaw w Polsce: słabe i mocne strony

Polska logistyka wygrywa kosztami i pracownikami © ake1150 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Jakie zdanie o Polsce mają przedstawiciele sektora logistycznego? Okazuje się, że całkiem dobre. Z raportu opracowanego przez CBRE i Panattoni „Logistics Confidence Index Poland 2017” wynika, że w 3 z 5 badanych kategorii wypadamy lepiej niż nasi europejscy konkurenci. Dobrze oceniani jesteśmy przede wszystkim w zakresie kosztów prowadzenia biznesu (75% wskazań), atrakcyjności lokalizacji (64%) oraz dostępu do wykwalifikowanych pracowników (45%). Respondenci mają jednak i obawy - ponad połowa z nich jest przekonana, że bieżący rok okaże się trudniejszy od swojego poprzednika.

Przeczytaj także: Firmy logistyczne w coraz lepszych nastrojach

Polska zostawia Europę w tyle


Przepytani na potrzeby badania CBRE respondenci dokonali porównania Polski z innym krajami Unii Europejskiej. Pod uwagę wzięto m.in. takie kwestie jak łatwość zarządzania łańcuchem dostaw oraz rezultaty osiągane przez sektor logistyczny w pięciu obszarach. Najlepszej oceny doczekały się koszty prowadzenia działalności. Aż 3 na 4 respondentów uznało, że są one w naszym kraju „lepsze niż średnie”, a zaledwie 10% wskazało, że jest gorzej.

fot. mat. prasowe

Polski sektor logistyczny w porównaniu z UE

Neutralnie została oceniona szybkość działań w ramach łańcucha dostaw.


Na plus zaliczyć możemy sobie również atrakcyjność inwestycyjną - 2 na 3 pytanych oceniło, że w tym zakresie posiadamy przewagę nad konkurentami z UE. Odmienne zdanie na ten temat wyraziło tylko 7% ankietowanych. Mocną stroną Polski okazują się również pracownicy. Niemal połowa zarządzających łańcuchami dostaw stwierdziła, że oferowane przez nasz kraj zasoby ludzkie są „lepsze niż średnie”, a 45% uznało, że w tym zakresie sytuacja jest przeciętna.
- Wśród trzech pozytywnie ocenionych czynników znajdują się dwa, które w tym roku i kolejnych latach będą stanowić spore wyzwanie dla przedstawicieli sektora logistycznego i łańcucha dostaw. Mam tutaj na myśli koszty działania oraz pracowników. Te pierwsze mogą wzrosnąć przede wszystkim z uwagi na wprowadzenie w życie nowych przepisów dotyczących delegowania pracowników oraz powolny wzrost czynszów najmu powierzchni magazynowych spowodowanych. Ceny gruntów w Polsce cały czas rosną, a w dodatku mamy do czynienia z coraz mniejszą ich dostępnością. Po drugie, w tym roku będziemy mieć do czynienia z nasileniem się deficytu pracowników, zarówno w logistyce magazynowej jak i transporcie. W związku z tym, obawa przedsiębiorców, że kolejne miesiące będą trudniejsze, jest uzasadniona. Jednak znaczenie i udział polskiej logistyki w Unii Europejskiej będą rosły – mówi Beata Hryniewska, Head of Industrial, CBRE.

Krajobraz ogólny nie tak kolorowy, jak się wydaje


Jaki obszar logistyki w Polsce wymaga znaczącej poprawy? Połowa zapytanych stwierdziła, że w zakresie ustawodawstwa, formalności i biurokratycznego procesu decyzyjnego sytuacja w Polsce jest „gorsza niż średnia”, a kolejne 48% wskazało, że „średnia”. Neutralnie natomiast została oceniona szybkość działań w ramach łańcucha dostaw. 2 na 3 respondentów uważa ten aspekt za niczym nie wyróżniający się na tle innych krajów UE.

Jak wynika z raportu CBRE i Panattoni, przedstawiciele łańcucha dostaw obawiają się również ogólnej sytuacji branży w Polsce w 2018 roku. Ponad połowa (54%) przewiduje zewnętrzne trudności w skutecznym prowadzenie biznesu, a tylko 29% uważa, że w najbliższych miesiącach będzie lepiej niż obecnie.

Przedsiębiorstwa logistyczne wierzą w swoje siły


Prognozy przedsiębiorców dotyczące kondycji ich firm rysują się optymistycznie. Niemal wszyscy zapytani (94%) uważają, że w 2018 roku wzrosną ich obroty. Na spadek wskazuje tylko 2% respondentów. Większość, bo aż 7 na 10 przedsiębiorców, liczy również na wzrost rentowności biznesu, a tylko co dziesiąty przewiduje spadek. 2018 będzie też kolejnym rokiem pod znakiem inwestycji – 3/4 firm przewiduje zwiększenie nakładów inwestycyjnych, a co za tym idzie wzrost zatrudnienia. Jednak jak wskazuje w raporcie „Logistics Confidence Index Poland 2017” Piotr Zaitz z CEVA Logistics, rekrutacja może okazać się sporym wyzwaniem.

fot. mat. prasowe

Przewidywania respondentów

7 na 10 przedsiębiorców liczy na wzrost rentowności biznesu.


- Możemy oczekiwać, że następne 12 miesięcy czy nawet kilka kolejnych lat w Polsce to będzie okres ogromnych zmian na rynku pracy i podejścia do pracownika. A ponieważ branża logistyczna, zwłaszcza magazynowa i dystrybucyjna, jest oparta w znacznym stopniu na bezpośredniej pracy rąk ludzkich i ponadto „cierpi” na określoną sezonowość, jest pewne, że dostępność pracowników na każdym szczeblu będzie głównym wyzwaniem najbliższych miesięcy – mówi Piotr Zaitz, Business Development Director, Eastern & Central Europe, CEVA Logistics.

Więcej innowacji w logistyce


Niemal wszyscy przedstawiciele firm logistycznych oraz przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych, którzy wzięli udział w badaniu (93%), zamierzają wdrożyć nowe rozwiązania innowacyjne do ich łańcucha dostaw w najbliższych miesiącach. Najwięcej firm planuje dokonać inwestycji w automatyzację i robotykę (25%) oraz w rozwiązania big data i narzędzia analityczne (23%). Inne rozwiązania, które znajdują się na radarze przedsiębiorców to wykorzystanie gospodarki współdzielenia (18%), Internet Rzeczy (16%) oraz usługi w chmurze (12%).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: