eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Niska produktywność pracy to nie nasz problem?

Niska produktywność pracy to nie nasz problem?

2018-02-26 09:42

Niska produktywność pracy to nie nasz problem?

Pracownik © Elnur - Fotolia.com

Produktywność pracy to jeden z kluczowych czynników odpowiadających za rozwój firmy. Z badania zrealizowanego przez ADP pośród niemal 10 tys. pracowników z Europy (w tym 1,3 tys. z Polski) wynika, że psuje ją przede wszystkim złe zarządzanie, o którym wspomina co czwarty badany. 20% respondentów winą obarcza niewydajne systemy i procesy (20%), a 15% - niedobory kadrowe. Jednocześnie okazuje się, że na europejskim tle polska efektywność pracy wypada nadspodziewanie dobrze - problemy z wydajnością dotyczą tylko 6% pracowników z naszego kraju.

Przeczytaj także: Lean Management, czyli jak dogonić zachód?

Jak dowodzi badanie, niska produktywność pracy to problem, który w największej mierze dotyczy pracowników produkcji. Ponad 1/3 z nich (36%) uważa, że winne jest tu złe zarządzanie. Na drugim miejscu winą obarczane są mało efektywne systemy i procesy. Drugim przypadkiem, w którym wydajność pracy jest dyskusyjna okazuje się sektor kultury i sztuki.

Opinie o produktywności pracy w znacznej mierze zależą również od wielkości przedsiębiorstwa. I tak, okazuje się, że najmniejsze problemy z wydajnością i kadrą zarządzającą doskwierają pracownikom zatrudnionym w małym firmach (odpowiednio 28% i 16%), podczas gdy w większych jednostkach wyniki te osiągnęły 19% i 27%.
– „Produktywność pracy ma decydujące znaczenie dla sukcesu organizacyjnego i finansowego, dlatego maksymalizacja wydajności musi znajdować się na szczycie listy priorytetów pracodawców. Pomiar i poprawa poziomu produktywności mogą być niezwykle trudne, jednak wnioski pozwolą ustalić najważniejsze czynniki sukcesu. Nieefektywne zarządzanie znacząco zmniejsza produktywność, nie wspominając o motywacji i zaangażowaniu pracowników, dlatego inwestycja w szkolenie managerów ma tutaj kluczowe znaczenie. Procesy, systemy i technologia również muszą być regularnie aktualizowane i dostosowane do potrzeb, z położeniem nacisku na wkład decydujących pracowników, aby upewnić się, że pomagają im one w pracy” – komentuje Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP.

Pracownicy 55+ nie mają problemów z produktywnością w pracy


Czynniki mające negatywny wpływ na produktywność znacząco różnią się również w zależności od wieku; na osoby powyżej 55. roku życia niekorzystnie wpływa złe zarządzanie (około 35%), a z kolei osobom w wieku 25-34 lat bardziej przeszkadzają nieefektywne systemy i procesy (22%), zbyt wolny sprzęt do pracy (15%) oraz zbyt mały zespół (14%). Jednocześnie, ze wszystkich ankietowanych pracowników, najmniej problemów z produktywnością w pracy widzą osoby w przedziale wiekowym 45 – 54 oraz powyżej 55. roku.

Wydajność pracy a media społecznościowe


Pomimo powszechnych doniesień o niekorzystnym wpływie mediów społecznościowych i technologii osobistych na wydajność, tylko 6% europejskich pracowników wskazało strony internetowe, takie jak Facebook, jako barierę dla wydajności, a zaledwie 5% stwierdziło, że ich prywatny telefon był zbyt rozpraszający. Jednak liczba ta wzrasta do 16% wśród pokolenia Millenialsów (16-24-latków).

Na drugim końcu skali znajdują się starsi pracownicy, którzy twierdzą, że nie są rozproszeni niczym w miejscu pracy (37%). Dla pracowników w Polsce media społecznościowe nie stanowią aż tak dużego utrudnienia w wydajności pracy, jak dla kolegów z innych krajów europejskich. Na ten problem narzeka niecałe 5% z nich. Również najmłodsi polscy pracownicy wypadają w badaniu dużo lepiej, ponieważ tylko 8% osób w wieku 16-24 rozprasza się w pracy korzystając z mediów społecznościowych.
To dwukrotnie mniej niż średnia europejska.
– „Media społecznościowe mają dziś kluczowe znaczenie w zdobywaniu informacji o świecie oraz w komunikacji międzyludzkiej. Nie dziwi więc fakt, że korzystamy z nich w trakcie pracy. W wielu organizacjach wykorzystuje się takie kanały do komunikacji wewnętrznej. Z jednej strony możemy to zjawisko uznać za zagrożenie dla wydajności w pracy. W końcu czas spędzony na Facebook nie jest czasem poświęconym zadaniom zawodowym. Jednak jak wykazują nasze badania oraz trendy rynkowe, pracownicy uważają, że korzystanie z prywatnego telefonu czy social media nie obniża ich produktywności. Wręcz przeciwnie, wykonują więcej działań jednocześnie, lepiej organizują sobie czas pracy. Wartością dodaną jest także nieustanne zdobywanie wiedzy nie tylko tej w zakresie obejmowanego stanowiska, ale także ogólnej, która jest niezbędna do rozwoju kompetencji interpersonalnych.” – dodaje Magdalena Dacka, HR Business Partner, ADP Polska.

O badaniach
Raport „The Workforce View in Europe 2018” bada postawy pracowników wobec przyszłości pracy. Badanie dla ADP zostało przeprowadzone przez niezależną agencję badań rynku Opinion Matters w sierpniu 2017 roku. Próba badawcza składała się z 9908 pracujących dorosłych w ośmiu krajach w Europie: we Francji, Niemczech, Włoszech, Holandii, Polsce, Hiszpanii, Szwajcarii i Zjednoczonym Królestwie.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • ress / 2018-02-26 10:36:40

    Bardzo ważna jest również komunikacja wewnętrzna w firmie. Powinna być jednym z priorytetów i trzeba o nią odpowiednio zadbać!
    __________________________________
    VoIP dla firm https://focustelecom.pl/blog/telefon-voip-w-firmie/ odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: