Niska lojalność pracowników winą szefa?
2017-12-04 10:32
Niezadowoleni pracownicy © Andrey Popov - Fotolia.com
Przeczytaj także: Wykształcenie wyższe opłaca się wszystkim
Podstawą opracowania "Evolution of Work 2.0" są wywiady przeprowadzone pośród przeszło 8500 pracowników i pracodawców reprezentujących 13 krajów Starego Kontynentu. Oto główne wnioski, jakie nasuwają się po jego lekturze.Co jest magnesem na pracownika a wręcz przeciwnie?
Jak czytamy w raporcie, pracodawcy zdają sobie sprawę, że lojalność podwładnych może pozostawiać wiele do życzenia. Z drugiej jednak strony na uwagę zasługują deklaracje samych pracowników, którzy utrzymują, że byliby znacznie bardziej przywiązani do swoich firm, o ile tylko te ostatnie traktowałyby ich w lepszy sposób i wywiązywały się z obietnic formułowanych na początku współpracy.
Jednocześnie okazuje się, że lojalność pracowników wcale nie jest kwestią nastawienia, ale zachowań w obszarze zarządzania. Jednym z argumentów, które decydują po pozostaniu w firmie jest jasna ścieżka rozwoju. We wszystkich badanych krajach, pracownicy w znacznie mniejszym odsetku deklarują, że słyszeli o możliwości awansu wewnątrz przedsiębiorstwa niż pracodawcy. Ci natomiast zapewniają, że dają takie możliwości i informują o nich.
– To, co przyciągnęło pracownika do miejsca pracy, to w większości te same rzeczy, które sprawiły, że zdecydował się na odejście. Pracodawcy muszą zmienić swoją postawę i zaspokoić szerszy zestaw potrzeb w zakresie osobistego rozwoju pracowników. Obecnie pracodawcy bardzo starają się pozyskać uzdolnionych pracowników, skupiając się tym samym na początkowych etapach tj. rekrutacji czy onboardingu. Jednak, aby zatrzymać pracowników w organizacji, pracodawcy muszą pamiętać, co im obiecali na początku i zagwarantować, że te obietnice zostaną spełnione. Najważniejsza rola pracodawcy w dużej mierze zaczyna się właśnie w tym momencie i przejawia się na wielu obszarach, począwszy od rozwoju, szkoleń po dobrą atmosferę w pracy – mówi Magdalena Dacka, HR Business Partner, ADP Polska
Pieniądze to nie wszystko
Dla pracowników płace i dodatkowe wynagrodzenie są istotnym elementem, dla którego decydują się podjąć pracę i w niej pozostać (47%). Jednak środowisko pracy, relacje z kolegami, atmosfera oparta na zaufaniu, pochwały czy uznanie szefa mają znacznie większe znaczenie. Dlatego też pracownicy sądzą, że ich pracodawcy dość dobrze wypadają w początkowym etapie współpracy, jednak wraz z biegiem czasu idzie im to coraz gorzej. Analizując, pracownicy dobrze oceniają obszary zarządzania takie jak rekrutacja (41%), wprowadzenie do pracy (44%) i szkolenia (46%).
fot. mat. prasowe
Pracodawcy vs. pracownicy
Wszystko w rękach pracodawców
Europejscy pracownicy stosunkowo nisko oceniają swoje firmy pod kątem większości obszarów zarządzania talentami. Ta rozbieżność jest najważniejszym problemem dla specjalistów HR. Firmy muszą rozpoznać wzajemne oddziaływanie tych różnic, a także opracować narzędzia, techniki i programy mające na celu zlikwidowanie rozbieżności. Poczucie docenienia wydaje się być kluczowym czynnikiem satysfakcji z pracy oraz kwestią, w której pracodawcy mogą się znacznie poprawić, w porównaniu do innych emocjonalnych wskaźników, takich jak lojalność pracowników, zaangażowanie i zaufanie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)