eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Fake news a poglądy polityczne. Kto upowszechnia nieprawdę?

Fake news a poglądy polityczne. Kto upowszechnia nieprawdę?

2017-11-22 10:22

Fake news a poglądy polityczne. Kto upowszechnia nieprawdę?

Fake news © georgejmclittle - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W kształtowaniu opinii publicznej fakty bywają mniej ważne od osobistych przekonań i emocji. Jak w naszym kraju wygląda skala tego zjawiska? Firma F-Secure postanowiła sprawdzić, jak poglądy polityczne internautów wpływają na skłonność upowszechniania niesprawdzonych informacji (fake news). Analiza dowiodła, że liderami są tu sympatycy lewicy (35%), ale kroku z łatwością dotrzymują im zwolennicy prawicy (32%) i centrum (28%).

Przeczytaj także: Fake news okiem polskich dziennikarzy

Jak wynika z badania zrealizowanego przez F-Secure w publikowaniu memów i dowcipów bez weryfikacji, na ile są one zgodne z prawdą, pierwszeństwo zdecydowanie należy do lewicowców (64%). 51% internautów udostępniających postprawdę to zwolennicy poglądów centrowych, a 47% - prawicowych.

Niezweryfikowane wykresy to zdecydowana domena centrum (53%), lewica w tym przypadku to 39%, a prawica – 34%. Jeżeli chodzi o niesprawdzone informacje o politykach to w ich publikacji prym wiodą internauci o poglądach centrowych (54%), ale podobnie robi niemal połowa (48%) sympatyków lewej strony oraz 39% należących do prawicy. Ponad jedna trzecia internautów bez względu na poglądy polityczne udostępnia niezweryfikowane informacje o wydarzeniach.
– Rezultat badań to dla nas niemałe zaskoczenie. Udało się zdobyć dane na temat rodzaju informacji udostępnianych przez polskich internautów i zestawić je z ich poglądami politycznymi. W przeciwieństwie do badania przeprowadzonego w USA , w Polsce rodzaj publikowanych „fake newsów” nie jest aż tak mocno powiązany z poglądami. Robią to niemal w takim samym stopniu osoby o różnych poglądach. Widać jednak pewne trendy, np. lewica chętniej udostępnia memy, a centrowcy upodobali sobie niepotwierdzone wykresy i liczby – mówi Karolina Małagocka, ekspert ds. prywatności w firmie F-Secure.

fot. mat. prasowe

Częstotliwość udostępniania nieprawdziwych informacji

Internauci określający swoje poglądy jako lewicowe najczęściej udostępniają w mediach społecznościowych niesprawdzone informacje (35%).


Kto przyznaje się do poglądów?


Spośród badanych internautów zaledwie jedna piąta (19%) opublikowała w sieci w ciągu roku informacje na temat swoich poglądów politycznych. Zdecydowanie częściej robili to mężczyźni (25%) aniżeli kobiety (14%) i aż jedną trzecią stanowiły osoby w wieku 36–45 lat. Najmniej chętnie podchodzą do obnoszenia się z kwestiami politycznymi osoby młode – zaledwie 10% stanowił przedział wiekowy 15-24 lata. Do upodobań politycznych najczęściej przyznaje się lewica (27%), następnie centrum (26%), a najrzadziej robią to osoby o poglądach prawicowych (23%).

fot. mat. prasowe

Publikowanie niezweryfikowanych memów

W publikowaniu niezweryfikowanych memów przodują sympatycy lewicy.


Jak zatrzymać efekt postprawdy?


Aby zapobiec zjawisku fake news, warto przestrzegać kilku podstawowych zasad i zweryfikować rzetelność informacji, które chcemy przekazać dalej.
– Przed udostępnieniem informacji w internecie warto poświęcić kilka minut, aby sprawdzić, czy jest ona prawdziwa. Między innymi możemy zweryfikować rzetelność domeny, która opublikowała newsa (czy jest to oficjalny serwis) oraz uzyskać szczegóły odnośnie redakcji lub autora. Warto poszukać, czy informacja pojawiała się już na innych portalach. Jeżeli news jest prawdziwy, to zapewne opublikowałyby go wiodące serwisy informacyjne. Jeżeli go tam nie ma, to lepiej nie ulegać emocjom i dobrze zastanowić się nad przekazaniem informacji dalej – radzi dr Anna Miotk z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.

Źródło:
Na podstawie badania F-Secure przeprowadzonego w kwietniu 2017 roku na próbie 600 osób – internautów, którzy w ciągu roku udostępnili przynajmniej jedną informację. Wywiady online na panelu (CAWI). Celem badania było określenie postaw i przekonań użytkowników internetu na temat fałszywych informacji.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: fake news, postprawda, badania internautów

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: