eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Odroczony termin płatności albo śmierć?

Odroczony termin płatności albo śmierć?

2017-05-16 00:45

Odroczony termin płatności albo śmierć?

Przedsiębiorca © Rostislav Sedlacek - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Czy odroczony termin płatności to jedyny sposób, aby zatrzymać kontrahentów? Być może zdecydowanie twierdząca odpowiedź na tak sformułowane pytanie nie jest dokładnym odzwierciedleniem rynkowych realiów, ale bez wątpienia coś jest na rzeczy. Z badania zrealizowanego przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor wynika bowiem, że niemal połowa polskich firm uważa, iż co czwarty z jego odbiorców zrezygnowałby ze współpracy, jeżeli nie otrzymałby możliwości zapłaty po ponad 30 dniach od otrzymania faktury. Jednocześnie połowa przedsiębiorców deklaruje gotowość do obniżenia ceny tylko po to, aby pieniądze dostać od ręki.

Przeczytaj także: Termin płatności za fakturę? Nikt nie chce czekać ponad 30 dni

Czy brak możliwości opłacania faktur w dłuższym terminie niż 30 dni spowodowałby spadek liczby kontrahentów Państwa firmy? Tak sformułowane pytanie postawił Kantar MillwardBrown respondentom zleconego przez BIG InfoMonitor badania. Twierdzącej odpowiedzi udzieliła niemal połowa badanych. W zależności od branży i wielkości firmy ankietowani wyrażali obawy, że brak elastyczności zaowocowałby odpływem od 24 do 28 proc. odbiorców.
- Rezultaty badania nie mogą napawać optymizmem. Warto zdawać sobie sprawę, że w wielu przypadkach odroczony termin płatności to uchylanie drzwi nierzetelnym płatnikom – mówi Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor.

W jak dużym stopniu odroczony termin płatności potrafi zemścić się na firmie oferującej taką możliwość najlepiej obrazuje fakt, że wśród ankietowanych opowiadających się za koniecznością wystawiania faktur z minimum 30-dniowym terminem płatności aż 57 proc. narzeka na zatory płatnicze. Z kolei w przypadku firm, które nie borykają się z takim problemem, o konieczności ustępstw przekonanych jest już tylko 36 proc. badanych.

fot. mat. prasowe

Zagrożenie utraty 1/4 kontrahentów przy terminie płatności faktur nie dłuższym niż 30 dni

Wśród przedsiębiorstw wypowiadających się za koniecznością wystawiania faktur z ponad 30 dniowym terminem, aż 57 proc. stanowią przedsiębiorcy, którzy mają problem z zatorami.


Wymagają od mnie, to ja też wymagam


- Badanie dowodzi także, że przedsiębiorcy stawiani pod ścianą przez swoich odbiorców, sami później zwracają uwagę, czy zaoferowany im będzie odroczony termin płatności – mówi Mariusz Hildebrand, wiceprezes BIG InfoMonitor.
Zresztą nie tylko oni, bo aż dla ośmiu na dziesięć firm termin płatności ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o współpracy.

fot. mat. prasowe

Czy Twoja firma bierze pod uwagę termin płatności rozpoczynając współpracę z kontrahentami?

Większość firm rozpoczynając współpracę z kontrahentami bierze pod uwagę termin płatności.


- W prowadzonym przez BIG InfoMonitor Rejestrze Dłużników widzimy, że czas i pieniądze są silnie ze sobą powiązane. W przypadku wpisów do rejestru im szybciej dochodzi do wpisu tym większe szanse na odzyskanie pieniędzy. Najlepsze efekty mają zgłoszenia długów, których termin płatności minął nie dłużej niż trzy miesiące temu. Tymczasem wierzyciele w imię lepszych relacji z kontrahentem zwlekają ze zgłoszeniem dłużnika, a to dla nich często sygnał, że można wierzyciela lekceważyć – tłumaczy Mariusz Hildebrand.

Najwięcej faktur ma termin 14-dniowy


Ponad 30 dniowy termin płatności to na szczęście nie standard. Wśród ankietowanych najczęstszym terminem płatności wpisywanym na fakturze jest termin 14 dniowy (63 proc. wskazań, możliwe było kilka wskazań), a w drugiej kolejności 30 dniowy (44 proc.). Kolejne pod względem popularności okresy to poniżej 14 dni oraz 21 dni.

fot. mat. prasowe

Terminy płatności faktur wystawianych klientom (% wskazań)

Wśród ankietowanych najczęstszym terminem płatności wpisywanym na fakturze jest termin 14 dniowy.


Na terminy od 45 dni w górę padło jednak łącznie aż 35 proc. wskazań. Co może wydawać się przerażające ankietowanym przedsiębiorstwom zdarza się wystawiać również faktury 90 i 120 dniowe.

fot. mat. prasowe

Terminy płatności faktur wystawianych klientom (%)

Częściej na terminy płatności przekraczające 30 dni zgadzają się firmy z zatorami płatniczymi.


Przy czym zdecydowanie częściej na terminy płatności przekraczające 30 dni zgadzają się firmy z zatorami płatniczymi.

Faktur z odroczonym terminem płatności nie da się uniknąć. Wśród badanych mikro, małych i średnich firm, największy udział tego typu płatności mają średnie przedsiębiorstwa zatrudniające od 50 do 249 osób oraz branża budowlana.

fot. mat. prasowe

Odsetek faktur wystawianych z odroczonym terminem płatności

7 na 10 faktur wystawianych jest z odroczonym terminem płatności.

fot. mat. prasowe

Odsetek faktur wystawianych z odroczonym terminem

Najwięcej faktur z odroczonym terminem wystawia budownictwo.


Co szósta firma da nawet do 10 proc. rabatu za natychmiastową płatność


Przedsiębiorcy naciskani przez kontrahentów, sami poszukujący dostawców, którym nie trzeba szybko płacić jednocześnie gotowi są obniżyć cenę oby tylko szybko otrzymać pieniądze. Co trzeci dałby odbiorcy do 5 proc. rabatu w zamian za płatność od ręki. A kolejnych 17 proc. zgodziłby się nawet na obniżkę do 10 proc. gdyby tylko wymiana towaru i gotówki nastąpiła w tej samej chwili. Mniejszą o 5 proc. kwotą, ale w terminie zadowoliłoby się także od 26 do 30 proc. przedsiębiorców wystawiających faktury z terminami 14 i 7 dni. -
Odpowiedzi te najlepiej uświadamiają jak duża niepewność panuje wśród części przedsiębiorców co do zachowania kontrahentów – mówi Mariusz Hildebrand.

Wydłużaniu terminowi płatności od czterech lat przeciwstawia się prawo. Wzorowana na unijnych rozwiązaniach „Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych” z 2013 r. zaleca, aby terminy płatności nie przekraczały 60 dni. Przy płatnościach powyżej 30 dni pozwala naliczać odsetki ustawowe, już od 31 dnia, nawet jeśli zawarta umowa mówi o dłuższym terminie płatności. Ustawa daje również możliwość odzyskiwania zaległych zobowiązań na koszt przedsiębiorcy.
- Obawy o relacje z kontrahentami powodują jednak, że jest to rzadko wykorzystywana możliwość. Z tego też względu, we wcześniejszym naszym badaniu, 61 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że prawo nie tyle powinno dawać możliwość, lecz nakazywać pobieranie odsetek ustawowych od płatności przekraczających 30 dni. Według respondentów automatycznie powinny je naliczać programy do fakturowania – mówi Mariusz Hildebrand.

Informacje o badaniu
Badanie Kantar Millward Brown zrealizowano w formie wywiadów telefonicznych (CATI - wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo) na losowo – kwotowej próbie 601 firm, zatrudniających do 249 pracowników działających w Polsce, w przypadku mikrofirm posiadających co najmniej dwóch kontrahentów. Badanie było realizowane w listopadzie 2016 r.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: