eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Europa: wydarzenia tygodnia 13/2017

Europa: wydarzenia tygodnia 13/2017

2017-04-01 23:03

Przeczytaj także: Europa: wydarzenia tygodnia 12/2017

  • Brytyjski rząd rozpoczął procedurę wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Teraz rozpoczną się negocjacje w sprawie sposobu realizacji Brexitu. Te negocjacje nie będą łatwe, bo zdania w tej sprawie są podzielone. Podzielam pogląd, że kraje Unijne będą musiały uniknąć pokusy ukarania Wielkiej Brytanii za decyzję o wyjściu z Unii Europejskiej. Nie ulega wątpliwości, że obie strony są skazane na partnerstwo mimo Brexitu. Uważam też, że problemem będzie minimalizacja strat, bo na pewno Londyn straci na Brexicie, ale straty poniosą także kraje unijne. Warto tu dodać, że kierownictwo PE ustaliło wstępne warunki, pod jakimi PE zaakceptuje porozumienie o opuszczeniu UE.
  • Nord Streem vs Komisja Europejska. Już dziś wiadomo, że KE nie ma możliwości zablokowania budowy drugiej części gazociągu po dnie Bałtyku. Bruksela nie chce jednak dać spółce swobody w eksploatacji tej magistrali. Ostatnio KE wystąpiła do państw unijnych o mandat do dalszych negocjacji z Rosją ws. Nord Stream 2. Tematem rozmów mają być problemy dotyczące prawnego otoczenia tego gazociągu. UE chciałaby, aby w tym przypadku miały zastosowanie zasady unijnego prawa. Gdyby ten cel został osiągnięty, gazociąg w części podmorskiej byłby objęty restrykcjami trzeciego pakietu energetycznego. To wydaje się mało prawdopodobne, bo wówczas spółka (z udziałem Gazpromu) straciłaby pełną kontrolę nad eksploatacją swojego gazociągu, będącego poza terytorium unijnym. Musiałaby zapewnić innym dostawcom gazu do Europy Zachodniej do 50 proc. mocy przesyłowej tej magistrali.
  • Wzrost cen konsumpcyjnych w strefie euro. Wg Eurostat-u wartość tego ważnego wskaźnika wyniosła 1,5 proc. licząc r/r.
  • Nie powstanie supergiełda. Komisja Europejska nie wyraziła zgody na połączenie niemieckiej i brytyjskiej giełdy. Bruksela sprzeciwia się opinii, że jest to związane z Brexitem.
  • Dobry czas dla niemieckiej gospodarki. Wzrasta produkcja i eksport. Jest niski poziom inflacji, a także najniższa stopa bezrobocia w historii zjednoczonych Niemiec – 5,8 proc.
  • Co dalej z GMO w UE? Nie udało się doprowadzić do autoryzacji trzech odmian kukurydzy GMO. Opór w krajach unijnych wobec genetycznie modyfikowanych roślin jest zbyt duży.
  • NATO w sprawie cyberbezpieczeństwa. Mając na uwadze podniesienie na wyższy poziom bezpieczeństwa, NATO zamierza zrealizować 3-letni plan na unowocześnienie technologii satelitarnej i komputerowej. Przewidywane koszty to 3 mld euro.
  • Co dalej z kandydaturą Turcji do UE? Utrzymuje się napięcie w stosunkach Ankary z Komisją Europejską. Represje po zamachu stanu spowodowały zablokowanie rozmów na temat przystąpienia Turcji do Unii Europejskiej. W tej sytuacji prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan przedstawił koncepcję referendum w którym obywatele ostatecznie zdecydowaliby, czy kraj ma kontynuować negocjacje w tej sprawie.
  • Niemcy rozwijają motoryzację w oparciu o samochody elektryczne. Komisja Europejska zgodziła się na niemiecką koncepcję wsparcia dla budowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. W ciągu 4 lat na ten cel rząd federalny planuje dofinansować budowę ładowarek kwotą 300 mln euro
  • Inwestycje unijne we Francji. Czechy, Polska i Rumunia to główni inwestorzy we Francji spośród państw z Europy Centralnej i Środkowo-Wschodniej w latach 2015-2016. Okazuje się, że we Francji działa 40 polskich firm, które zatrudniają 600 osób.
  • Niemiecki parlament przyjął ustawę o opłatach za przejazdy po niemieckich drogach. Wynika z niej, że od 2019 roku przejazdy drogami lokalnymi oraz autostradami w Niemczech będą płatne.
  • Kijów zastosował sankcje wobec rosyjskich firm na Ukrainie. W gronie rosyjskich firm znalazł się Sbierbank. W tej sytuacji centrala zdecydowała o sprzedaży swoich oddziałów na Ukrainie. Ukraińskie sankcje zostały zastosowane po decyzji Moskwy o honorowaniu w Rosji dokumentów wydawanych przez separatystów z Donbasu.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

POLSKA BRANŻA TRANSPORTOWA W OPINII EKSPERTÓW (UNIJNYCH), czyli o warunkach pracy naszych transportowców w krajach unijnych...

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców to wiodąca na polskim rynku firma outsourcingowa z zajmująca się rozliczaniem czasu pracy kierowców. Zatrudnia ponad 200 ekspertów i specjalistów m.in. prawa pracy i prawa transportowego Polski i Unii Europejskiej

Czy delegowanie pracowników za granicę jest opłacalne? – tak brzmiał temat dyskusji, która odbyła się w środę 29 marca w Warszawie. W spotkaniu eksperckim, podczas którego omówiono aktualną sytuację polskiej branży transportowej, oprócz przedstawicieli Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, uczestniczyli przedstawiciele Ambasad: Austrii, Francji, Niemiec, Szwecji, a także Królestwa Belgii.

Spotkanie ekspertów miało charakter nieformalnych konsultacji na temat branży transportowej i służyło uzyskaniu, a także wymianie informacji na temat kierunku, w jakim rozwija się dziedzina TSL w Polsce. „Celem dzisiejszego spotkania była nie tylko wymiana poglądów, ale także wspólne przyjrzenie się sytuacji polskich firm transportowych i co za tym idzie, opłacalności delegowania pracowników. Jak wiadomo, Komisja Europejska wyraziła swoje zastrzeżenia względem niemieckich przepisów MiLoG oraz francuskiej Ustawy Loi Macron, dlatego chcieliśmy wraz z przedstawicielami poszczególnych ambasad spojrzeć na problem z innej perspektywy” – wyjaśnia Bartosz Najman, Prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Jak zauważył Nils Hedberg Grimlund – Sekretarz Ambasady Szwecji, wolny przepływ usług i towarów na terenie Unii Europejskiej stwarza ogromne możliwości dla firm branży transportowej. Zaznaczył jednak, że sytuacja ta może równocześnie być problematyczna. Grimlund wskazał na ważny w transporcie kierunek automatyzacji, w jakim jego zdaniem zmierza branża. Ponadto, stwierdził również, że Polska jest jednym z krajów, które mogłyby skorzystać ze zmian technologicznych. Automatyczne lub zdalnie sterowane pojazdy potrzebują wykwalifikowanych dostawców usługi programistów, a Polska już pokazała swoje mocne strony w tych dziedzinach. Podsumował, mówiąc, iż ważne jest znalezienie kompromisu w ramach UE, dotyczącego kwestii warunków pracy na terenie państw członkowskich, które jednocześnie pozwalają na dalszy rozwój Unii.

Łukasz Włoch, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców, zwrócił uwagę na podstawy prawne za sprawą których zostały wprowadzone kwoty minimalne dla pracowników delegowanych. „Jednym z najważniejszych dokumentów regulujących delegowanie pracowników jest Dyrektywa unijna nr 96/71/WE, która odnosi się do kwestii delegowania pracowników w ramach świadczenia usług. Według jej zapisów, pracownik delegowany na określony czas do innego państwa w Unii, ma prawo do minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w państwie, do którego jest oddelegowany, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie to jest wyższe od wynagrodzenia minimalnego obowiązującego
w państwie pochodzenia” – tłumaczy Łukasz Włoch. „Na tej podstawie, od 1 stycznia 2015 r. państwa Europy Zachodniej próbują ograniczyć polskim przewoźnikom dostęp do rynku transportowego” – ocenia dalej Włoch.

Jednak zadaniem Bartosza Najmana, Prezesa OCRK, to nie regulacje europejskie stanowią największe zagrożenie dla branży TSL. „Uważam, że polska branża transportowa pomimo sporego rozdrobnienia ma się naprawdę dobrze. Obecnie największym problemem rynku nie są bariery prawne stawiane przez kraje Europy zachodniej, a niedobór kierowców zawodowych. Szacuje się, że w Polsce brakuje ok. 100 tys. kierowców samochodów ciężarowych i pasażerskich. Myślę, że jest to kwestia warta zastanowienia nie tylko pod kątem branży TSL, ale również całej gospodarki Polskiej” – dodaje Prezes OCRK.

Na zakończenie spotkania odbyła się wspólna debata ekspercka, podczas której przedstawiciele Ambasad, a także specjaliści Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców wspólnie dyskutowali nad opłacalnością delegowania pracowników do pracy za granicą. Podsumowaniem wydarzenia było stwierdzenie, że jedyną drogą do kompromisu w kwestii transportu drogowego jest wspólne wypracowanie działań dla branży na szczeblu europejskim.

W wydarzeniu zorganizowanym przez Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców uczestniczyli przedstawiciele Ambasad m.in. Christian Autengruber – Radca Ministra w Ambasadzie Austrii, Adam Kapella Kierownik Sektora Rozwoju Zrównoważonego w Ambasadzie Francji, Nils Hedberg Grimlund – Sekretarz Ambasady Szwecji, dr Martin Koppernock – Kierownik Wydziału ds. Polityki Społecznej oraz Marta Zawilska-Florczuk Zastępca Kierownika Wydziału ds. Polityki Społecznej, Gommaar Dubois – zastępca szefa misji dyplomatycznej w Ambasadzie Królestwa Belgii oraz Nicolas Neve Radca Ekonomiczny i Handlowy Regionu Brukseli przy Ambasadzie Belgii.

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: