eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Siła nabywcza Polaków to 89 mld euro

Siła nabywcza Polaków to 89 mld euro

2017-03-03 13:32

Siła nabywcza Polaków to 89 mld euro

Zakupy © pressmaster - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Z najnowszych badań GfK wynika, że siła nabywcza Polaków w handlu detalicznym sięgnęła w minionym roku poziomu 89 mld euro. Na co wydawaliśmy najwięcej? Oczywiście na żywność. Aż 43% tej sumy stanowią artykuły spożywcze. Podstawowe kategorie produktowe (żywność, odzież, leki i kosmetyki) pochłonęły 2/3 siły nabywczej. Widać jednak, że potencjał nabywczy jest silnie zróżnicowany regionalnie.

Przeczytaj także: Siła nabywcza w Polsce 2023: pogłębiają się różnice regionalne

Jak dowodzi badanie GfK w minionym roku średnia siła nabywcza w handlu detalicznym sięgała 2 326 euro na osobę. Tyle zatem wynosił przeciętny potencjał wydatkowania w handlu detalicznym wyliczony dla ludności zamieszkałej w danym obszarze.

Na potrzeby badania siła nabywcza dla handlu detalicznego została podzielona na grupy asortymentowe. Za 64% siły nabywczej okazują się odpowiadać zaledwie trzy kategorie produktowe – żywność, odzież, artykuły związane ze zdrowiem i urodą. Pozostałe produkty stanowią jedną trzecią siły nabywczej, którą mają do rozdysponowania konsumenci.

Procentowy udział poszczególnych grup produktów TOP 10


  1. Produkty żywnościowe,
  2. Odzież,
  3. Zdrowie i higiena,
  4. Produkty DIY,
  5. Meble i wyposażenie wnętrz,
  6. Elektronika użytkowa itp.,
  7. Elektryczne artykuły użytku domowego,
  8. Produkty sportowe, hobbystyczne i rekreacyjne,
  9. Buty, wyroby ze skóry,
  10. Książki, materiały biurowe.

fot. mat. prasowe

Procentowy udział poszczególnych grup produktów

Blisko 43% siły nabywczej Polacy przeznaczyli na artykuły spożywcze.


O badaniu „Siła nabywcza dla linii produktów w handlu detalicznym”
Badanie GfK o sile nabywczej na wybrane grupy asortymentowe opiera się na różnych pomiarach i analizach zachowań zakupowych konsumentów w handlu detalicznym. Na podstawie tych informacji dotyczących konsumenta GfK Geomarketing wspólnie z ekspertami z GfK Polonia obliczył siłę nabywczą Polaków na wybrane grupy asortymentowe w ujęciu regionalnym. Prezentowane dane są prognozą na 2017 rok nie uwzględniającą jednak prognozy inflacji. Dane odnoszą się do miejsca zamieszkania, a nie do miejsca zakupu. Dane są wartościami przeciętnymi dla wszystkich mieszkańców danego regionu. Dane o sile nabywczej dotyczą wszystkich administracyjnych obszarów Polski – począwszy od powiatów, poprzez gminy, a na kodach pocztowych skończywszy. Możliwe są porównania międzynarodowe – GfK dysponuje analogicznymi danymi dla wielu innych krajów europejskich, w tym dla Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii i Szwajcarii.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: