eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nowe technologie w firmach: jak przebiega cyfrowa transformacja?

Nowe technologie w firmach: jak przebiega cyfrowa transformacja?

2016-07-18 13:31

Nowe technologie w firmach: jak przebiega cyfrowa transformacja?

Jak przebiega cyfrowa transformacja w firmach? © Sergey Nivens - Fotolia.com

Firma IFS opublikowała wyniki badania poświęconego cyfrowej transformacji we współczesnych przedsiębiorstwach. Pytania o sposoby jej wprowadzania zadano ponad 500 respondentom z 20 krajów. Odpowiedzi udzielali przedstawiciele kadry kierowniczej najwyższego szczebla, a wśród nich prezesi, dyrektorzy ds. IT, technologii, finansów i marketingu.

Przeczytaj także: Druk 3D, Internet Rzeczy, Big Data. Gdzie zmierzają nowe technologie?

Ankietowani reprezentowali m.in. firmy z sektora produkcji przemysłowej, sektora konstrukcyjno-budowlanego, handlu detalicznego, sektora ropy i gazu, branży motoryzacyjnej, energetycznej oraz użyteczności publicznej. W opinii zdecydowanej większości z nich (86%) rola cyfrowej transformacji na ich rynkach będzie bardzo istotna. Mimo to 4 na 10 badanych firm nie opracowało dotychczas żadnej strategii wdrażania zmian.

Mało przejrzysty podział odpowiedzialności w zakresie cyfrowej transformacji


Na pytanie o osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie cyfrowej transformacji respondenci najczęściej wskazywali na dyrektora ds. IT (40% odpowiedzi), prezesa (39%) i dyrektora finansowego (35%). Za osoby niedecyzyjne w tej materii uznawani są z kolei dyrektor ds. technologii dyrektor ds. marketingu (6%).

Z kolei w odpowiedzi na prośbę o wskazanie osoby, która powinna być odpowiedzialna za przeprowadzenie cyfrowej transformacji kierownicy najwyższego szczebla nierzadko wskazywali na samych siebie. W opinii 53% prezesów odpowiedzialność spoczywa właśnie na nich. Wyniki dotyczące dyrektorów finansowych i dyrektorów ds. IT wynoszą odpowiednio 69% i 63%.

Wysoki priorytet, ale brak przejrzystej strategii


Zdaniem 86% respondentów cyfrowa transformacja odegra kluczową rolę na ich rynku w ciągu najbliższych pięciu lat, a z odpowiedzi 76% z nich wynika, że potrzebują oni więcej informacji na temat cyfrowej transformacji.

Jednak w przypadku wielu firm strategia wdrażania nie została jeszcze przygotowana — 40% respondentów jeszcze nie opracowało przejrzystej strategii cyfrowej transformacji.

fot. Sergey Nivens - Fotolia.com

Jak przebiega cyfrowa transformacja w firmach?

Według najnowszego badania firmy IFS 40% firm nie jest przygotowanych na cyfrową transformację, choć zdaniem 86% firm odegra ona kluczową rolę w ich przyszłości.


Technologie wykorzystywane do przeprowadzania cyfrowej transformacji


Na pytanie polegające na ocenie kilku przełomowych technologii pod względem ich znaczenia w przeprowadzaniu cyfrowej transformacji w branżach respondentów uzyskano następujące oceny:

(Skala: 1–100. 1 = bez znaczenia, 100 = duże znaczenie).

Różnice regionalne


Ankieta ujawniła pewne różnice regionalne w podejściu do wewnętrznego podziału odpowiedzialności:
  • Zdaniem respondentów z Polski osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie cyfrowej transformacji jest dyrektor ds. IT (57% respondentów), a tylko 41% uważa, że tą osobą jest prezes.
  • Respondenci ze Stanów Zjednoczonych uważają, że za przeprowadzenie cyfrowej transformacji odpowiedzialny jest dyrektor finansowy (42%), a zaledwie 30% uważa, że tą osobą jest prezes i jest to najniższy wynik, jaki przyznano prezesowi spośród odpowiedzi ze wszystkich regionów.
  • Zdaniem 57% respondentów z Brazylii dyrektor ds. technologii jest osobą odpowiedzialną za cyfrową transformację i jest to najwyższy wynik dla dyrektorów ds. technologii spośród odpowiedzi ze wszystkich regionów.
  • Respondenci z krajów skandynawskich uznają dyrektora ds. IT za osobę odpowiedzialną za cyfrową transformację (45%), natomiast drugie miejsce zajmuje prezes (38%).
  • Respondenci z krajów Azji są najbardziej niezdecydowani: 29% z nich nie wie, kto w ich organizacji jest odpowiedzialny za cyfrową transformację.

„Ta ankieta pokazuje, że kadra kierownicza najwyższego szczebla w największych branżach ma świadomość potencjału cyfrowej transformacji, jednak w wielu przypadkach nie opracowali jeszcze strategii jego wykorzystania. Wygląda na to, że brak jest jeszcze pewności co do osoby, która ma być faktycznie odpowiedzialna za realizację planu cyfrowej transformacji w firmach. Firmy powinny sprecyzować cele i opracować przejrzyste strategie, aby wykorzystać cały potencjał cyfrowej transformacji” — mówi Mark Boulton, Chief Marketing Officer (CMO) w korporacji IFS.

Informacje na temat ankiety
W ankiecie wzięło udział niemal 500 respondentów z ponad 20 krajów. Respondenci odpowiadali na pytania dotyczące cyfrowej transformacji. Wśród respondentów znaleźli przedstawicie kadry kierowniczej najwyższego szczebla (prezesi, dyrektorzy ds. IT, dyrektorzy ds. technologii, dyrektorzy finansowi, dyrektorzy ds. marketingu itd.) z firm działających w branżach, z którymi współpracuje firma IFS, takich jak produkcja przemysłowa, sektor kontrukcjno-budowlany oraz sprzedaż detaliczna i hurtowa.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: