Branża motoryzacyjna w Polsce IV kw. 2015
2016-02-04 13:09
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce III kw. 2015
Produkcja samochodów osobowych i użytkowych na plusie
W 2015 roku wyprodukowano w Polsce 660,6 tys. pojazdów silnikowych – o 11,3% więcej niż rok wcześniej. Po kilkuletnim okresie spadków fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce odnotowały wzrost produkcji samochodów osobowych o 13,1% do poziomu 534,7 tys.
Produkcja samochodów osobowych w Polsce pozostaje wciąż daleko od poziomu z 2008 roku, ale wzrost odnotowany we wszystkich kwartałach 2015 roku jest bardzo dobrym sygnałem. Optymistyczne jest to, że rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce rośnie już trzeci rok z rzędu. Od dłuższego czasu obserwujemy również ożywienie na rynku samochodów osobowych w UE, w 2015 roku liczba rejestracji zwiększyła się na niemal wszystkich najważniejszych rynkach. W efekcie rośnie produkcja europejskich fabryk, w tym także polskich, których produkcja w znakomitej większości przeznaczona jest na eksport – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Nieco słabszą dynamikę niż w poprzednich latach odnotowano w przypadku produkcji samochodów dostawczych i ciężarowych. W 2015 roku polskie fabryki opuściło 120,9 tys. pojazdów tego typu, co oznacza wzrost o 4,4%. Nieznaczny spadek produkcji widoczny jest w segmencie autobusów, łącznie wyprodukowano 4,96 tys. sztuk tj. 1,3% mniej niż w roku poprzednim.
Analizując rozwój branży i rynku motoryzacyjnego w ciągu ostatnich dwóch lat widać kilka kluczowych trendów. W przypadku samochodów osobowych obserwujemy rosnącą rolę nabywców instytucjonalnych. Wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów nastąpił dzięki firmom i instytucjom, tymczasem w segmencie klientów indywidualnych widoczna jest stagnacja a nawet lekki spadek. Przekłada się to na bardzo wysoką dynamiką w segmencie premium, który jest tradycyjnie zdominowany przez nabywców instytucjonalnych. Patrząc na rynek nowych samochodów osobowych, warto zwrócić również uwagę na gwałtowny wzrost znaczenia alternatywnych źródeł napędów, zakładamy, że w najbliższych latach utrzyma się wysoka dynamika w tym segmencie - podsumowuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Dobra koniunktura widoczna jest także w segmentach samochodów dostawczych i ciężarowych, co jest też skutkiem ożywienia ogólnogospodarczego i świadczy o większych inwestycjach firm w Polsce. Z kolei dobre wyniki odnotowane przez fabryki motoryzacyjne w Polsce świadczą o stopniowym ożywieniu europejskiego rynku motoryzacyjnego. Obserwujemy wzrost sprzedaży nowych samochodów na wielu kluczowych rynkach europejskich, dlatego rozwijają się zarówno produkcja polskich fabryk, jak i eksport motoryzacyjny z Polski – podsumowuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
![Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive? [© usertrmk na Freepik] Nie ma szans na zatrzymanie redukcji etatów w branży automotive?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/branza-motoryzacyjna/Nie-ma-szans-na-zatrzymanie-redukcji-etatow-w-branzy-automotive-263199-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)
Najnowsze w dziale Wiadomości
-
Nie tylko cena. Co naprawdę przyciąga klientów i buduje ich lojalność?
-
DeepSeek zagrożeniem dla prywatności? Europa blokuje chińską aplikację AI, Polska czeka, eksperci ostrzegają
-
Złośliwe PDF-y: Jak cyberprzestępcy wykorzystują popularny format do phishingu?
-
Eksport UE bez USA? Unia ma remedium na rosnące cła