Inflacja XI 2015
2015-12-15 15:00
Przeczytaj także: Inflacja X 2015
Opłaty związane ze zdrowiem obniżono w listopadzie br. o 0,1%. Odnotowano spadek cen wyrobów farmaceutycznych (o 0,3%). Ceny usług szpitalnych i sanatoryjnych utrzymały się na poziomie obserwowanym w październiku br. Więcej niż w poprzednim miesiącu należało zapłacić za usługi stomatologiczne (o 0,2%), usługi lekarskie oraz urządzenia i sprzęt terapeutyczny (po 0,1%).
Ceny w zakresie transportu były wyższe niż w październiku br. o 0,3%, głównie w wyniku wzrostu cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 1,0%, w tym gazu ciekłego – o 9,7%, oleju napędowego – o 0,9%, przy spadku cen benzyny – o 0,3%). Mniej niż w poprzednim miesiącu płacono natomiast za usługi transportowe (o 1,7%) i samochody osobowe (o 0,7%).
Opłaty związane z łącznością obniżono w listopadzie br. o 0,1%. Odnotowano spadek cen usług telekomunikacyjnych (o 0,1%). Sprzęt telekomunikacyjny podrożał natomiast o 1,9%.
Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w listopadzie br. obniżyły się przeciętnie o 0,3%. Tańsze niż przed miesiącem były gazety i czasopisma (o 2,6%). Nowe cenniki wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i satelitarnych wpłynęły na spadek cen usług związanych z kulturą (o 1,2%). Obniżono ceny w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 0,4%, w tym w kraju – o 1,0%, przy utrzymujących się na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu cenach turystyki zorganizowanej za granicą). Mniej niż w październiku br. konsumenci płacili również za sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny (o 0,2%). Wzrosły natomiast ceny roślin i kwiatów (o 2,4%) oraz sprzętu sportowego (o 0,9%). Więcej niż w poprzednim miesiącu płacono także za artykuły piśmienne, malarskie, kreślarskie (o 0,3%) i książki (o 0,2%).
W listopadzie br. opłaty dotyczące edukacji utrzymały się na poziomie obserwowanym w październiku br.
Ceny w restauracjach i hotelach wzrosły w listopadzie br. o 0,1%.
Spośród innych towarów i usług, w listopadzie br. mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za środki kosmetyczne i higieniczne (o 0,7%). Ceny w zakresie opieki społecznej utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w październiku br. Wzrosły natomiast ceny artykułów papierniczo-higienicznych i pozostałych (o 0,4%), a także w zakresie ubezpieczeń oraz usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych (o 0,1%).
Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,6% (w tym towarów – o 1,3%, przy wzroście cen usług – o 1,2%). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały obniżki opłat związanych z transportem (o 8,2%) oraz niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,6%), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,72 p. proc. i 0,25 p. proc. Wzrosty cen związanych ze zdrowiem (o 2,6%), a także w zakresie restauracji i hoteli (o 1,2%) oraz mieszkania (o 0,3%) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,14 p. proc. i po 0,07 p. proc.
Przeczytaj także:
Inflacja III 2025. Ceny wzrosły o 4,9% r/r
![Inflacja III 2025. Ceny wzrosły o 4,9% r/r [© Freepik] Inflacja III 2025. Ceny wzrosły o 4,9% r/r](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ceny-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych/Inflacja-III-2025-Ceny-wzrosly-o-4-9-r-r-266112-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)