eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Ferie zimowe 2016: zamachy terrorystyczne zmienią kierunki wyjazdów

Ferie zimowe 2016: zamachy terrorystyczne zmienią kierunki wyjazdów

2015-11-24 15:27

Przeczytaj także: Ferie zimowe 2016: Turcja dla oszczędnych


Ponieważ jest mało prawdopodobne, że sytuacja taka się powtórzy (zupełnie inna jest już w obecnym sezonie zimowym), to zasadne jest traktowanie tej biznesowej anomalii jako wydarzenie jednorazowe bez istotnego wpływu na powodzenie biznesowe w następnych miesiącach. Gdy rozpatrujemy wynik Rainbowa w sezonie letnim, czyli kwartały drugi i trzeci, to wynik finansowy jest bardzo zbliżony do uzyskanego przed rokiem, a przy uwzględnieniu resztek negatywnego wpływu zimowej egzotyki, nawet nieco lepszy.

Biorąc pod uwagę, że zeszłoroczny rezultat osiągnięty został w wyjątkowo korzystnym dla turystyki wyjazdowej roku (wzrost liczby klientów i przychodów w branży o około 23 procent), to osiągnięcie mniej więcej tego samego w bardzo trudnym i najeżonym problemami sezonie 2015 poczytywać należy za istotnie duży postęp w umacnianiu pozycji biznesowej Rainbowa. Stosując porównania z rywalizacji sportowej można powiedzieć, że sprinter biegnąc pod wiatr (silny) osiągnął ten sam rezultat, jak wcześniej biegnąc z wiatrem (też silnym). Na koniec jeszcze dwie naszym zdaniem istotne informacje.

Rozwój nadal szybszy niż branży


W trudnym sezonie letnim Rainbow zanotował wzrost liczby klientów o 10 procent (w trzech kwartałach o 12,4 procent). Oficjalne dane za II kwartał podane niedawno przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) wskazują na wzrost liczby pasażerów czarterowych o 1 procent, a III kwartał powinien być (danych jeszcze nie ma) również na zbliżonym poziomie. Oznacza to, że dynamika wzrostu liczby klientów w lecie nadal znacząco przewyższa dynamikę branży, a różnica jest blisko 10 procentowa.

Agenci rosną wraz z biznesem Rainbowa


Dane podane przez organizatora wskazują po przeliczeniach, że udział własnych kanałów dystrybucji (placówki firmowe, call center, internet) w ogólnym wolumenie sprzedaży wzrósł w trzech kwartałach wobec roku ubiegłego jedynie o 0,4 procent, co oznacza że mniej więcej w takiej samej skali spadł udział biur agencyjnych. Biorąc pod uwagę ponad około 12- procentową dynamikę wzrostu liczby klientów Rainbowa oznacza to, że agenci uczestniczą w dynamice wzrostu jego biznesu pod względem liczby klientów w około 92 procentach, a 19,8 procent wzrostu przychodów z turystyki oznacza, że od strony przychodowej ich uczestnictwo w dynamice całkowitego wzrostu zbliża się nawet do 95 procent.

Gdy miną złe czasy terroryzmu i turystyka wyjazdowa raźniej ruszy do przodu, a na zagraniczne imprezy wyjeżdżać zaczną w większej liczbie klienci z Polski B, gdzie siłą rzeczy wiodącą rolę odgrywa kanał agencyjny, to całkiem możliwa jest nawet sytuacja, w której łączna sprzedaż agencyjna może rozwijać się szybciej od całości sprzedaży. Wtedy udział dynamiki wzrostu sprzedaży biur agencyjnych w całkowitej dynamice wzrostu biznesu Rainbowa może przekroczyć 100 procent.

Istotne kwestie z zakresu cen turystycznych imprez


Począwszy od ubiegłego zestawienia zastosowaliśmy raportach nową formę wizualizacji omawianej tematyki cen turystycznych imprez oraz przelotów lotniczych, a mianowicie w postaci mapek. W naszej intencji maja one pomóc w szybszym zorientowaniu się w ogólnej sytuacji, a dostarczanie zainteresowanym odbiorcom informacji dokładniejszej jest rolą załączanych w prezentacji tabel.

Uprzedzając jednakże ewentualne pytania odbiorców chcielibyśmy zaznaczyć, że mapki obrazujące krótkoterminowe zmiany cen przedstawiają je w odniesieniu do poprzedniego tygodnia, a nie wobec poprzedniego zestawienia. Obecnie zestawienia sporządzane są bowiem co dwa tygodnie naprzemiennie dla zimy i lata. Wersję odniesienia wobec poprzedniego tygodnia wybraliśmy kierując się przekonaniem, że ostatnie zmiany są dla obrazu aktualnej sytuacji ważniejsze od zmian w bardziej rozciągniętym okresie, a ponadto różnicę cen wobec poprzedniego zestawienia można łatwo uzyskać porównując ceny z dwóch kolejnych edycji raportów.

1. Zestawienie obejmuje porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie zimowym definiowanym jako pierwszy tydzień lutego 2016 roku (01.02-07.02 2016), czyli pierwszy tydzień ferii szkolnych dla województwa mazowieckiego, zebranych w dniu 20 listopada z cenami dla tego samego tygodnia zebranych w dniu 12 listopada.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: