eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Leasing transportu ciężkiego zyskuje

Leasing transportu ciężkiego zyskuje

2015-10-30 09:50

Przeczytaj także: Polski leasing ciągle na ścieżce wzrostu


Analitycy ZPL w swoich prognozach przyjmują, że MiLoG w Niemczech i działania protekcjonistyczne w innych krajach (Francja, Rosja, Norwegia) mogą negatywnie przełożyć się na wielkość świadczonych usług transportowych. Nie można wykluczyć trudności ze spłatą należności wobec firm leasingowych wśród polskich firm transportowych, świadczących usługi na terenie Niemiec.

Obowiązująca od początku roku niemiecka ustawa o płacy minimalnej, wprowadziła minimalną stawkę godzinową (8,5 euro), surowe wymogi administracyjne i kontrole pracodawców, mających siedzibę poza granicami Niemiec. Za nieprzestrzeganie niemieckich przepisów grożą wysokie kary pieniężne – do 0,5 miliona euro. Co istotne, dokument odnosi się także do pracowników polskiej branży transportu drogowego czasowo wykonujących pracę na terytorium Niemiec. Przepis nakłada także m.in. na polskich przewoźników liczne obowiązki biurokratyczne; konieczność przekazywania wielostronicowych, tłumaczonych na język niemiecki dokumentów, regulaminów wynagradzania, obowiązek przechowywania w Niemczech przez okres dwóch lat dokumentacji związanej z wymogami określonymi w MiLoG etc. Symptomatyczne jest to, że w wielu krajach członkowskich Unii Europejskiej trwają dyskusje o wprowadzeniu podobnych przepisów.

Ogłoszony w ostatnim czasie raport pt. „Dokąd zmierza jednolity rynek europejski? Wpływ ustawy MiLoG na branżę transportu drogowego w Polsce” przygotowany przez firmę doradcza Deloitte, na zlecenie Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska, dowodzi, że problemy polskiej branży transportowej związane z niemiecką ustawą mogą wpłynąć na pozostałe sektory gospodarki, w tym na branże powiązane z sektorem transportu drogowego. Negatywne konsekwencje mogą dotknąć także firmy z branży finansowej, ponieważ część firm może zaprzestać spłacania kredytów i rat leasingowych.

Wprowadzenie MiLoG może pośrednio negatywnie wpłynąć również na eksporterów, firmy zajmujące się handlem hurtowym oraz branżę motoryzacyjną. Przedstawiciele branży leasingowej skupieni w Związku Polskiego Leasingu, zauważając problemy transportowców, wzięli udział m.in. w rozmowach z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju na temat skutków wprowadzenia MiLoG oraz w konsultacjach z przedstawicielami organizacji pracodawców branży transportowej. Związek Polskiego Leasingu, jako organizacja reprezentująca sektor leasingowy, przekazał także dane i analizy przygotowane przez ekspertów ZPL, na potrzeby opracowania Deloitte.

Prognozy na koniec roku


Branża leasingowa na koniec 2015 roku oczekuje wzrostu całego rynku na poziomie 15,5 proc. i łącznej wartości nowych transakcji przekraczającej 50 mld zł. Rozwój rynku finansowania pojazdów ciężarowych w 2015 (prognozowana dynamika tego sektora na poziomie 14,6 proc.) będzie powiązany z odbudową gospodarki strefy euro (wzrost PKB
o 1,8 proc. r/r wg EBC) i prognozowaną dynamiką eksportu krajowego, w tym do Niemiec. Wyniki badania koniunktury branży leasingowej, zrealizowane przez ZPL wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych pokazują, że w ostatnim kwartale roku, firmy leasingowe oczekują wzrostów w zakresie liczby i wartości zawieranych kontraktów, przy stabilizacji jakości portfela leasingowego oraz stabilizacji poziomu zatrudnienia. Ponad połowa specjalistów z firm leasingowych (58 proc. wskazań) oczekuje wzrostu w sektorze transportu ciężkiego, natomiast zdaniem 25 proc. ankietowanych wyniki będą stabilne.

Przeczytaj także: Polski leasing w górę Polski leasing w górę

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: