eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Mikrofirmy a wsparcie instytucjonalne – wiele jest do zrobienia

Mikrofirmy a wsparcie instytucjonalne – wiele jest do zrobienia

2015-06-26 10:46

Mikrofirmy a wsparcie instytucjonalne – wiele jest do zrobienia

Mikrofirmy nie szukają wsparcia © Jakub Krechowicz - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Wnioski z badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy pokazują jednoznacznie, że mikroprzedsiębiorstwa nie korzystają chętnie ze wsparcia instytucjonalnego – w ostatnich latach starało się o nie jedynie 18% badanych, z czego połowie nie udało się pozyskać dofinansowania. Dlaczego tak się dzieje? Okazuje się, że największą przeszkodą w odczuciu przedsiębiorców są skomplikowane procedury i biurokracja. Również stopień dostępności informacji nie jest zadowalający.

Przeczytaj także: Dotacje unijne dla mikrofirm łatwiej dostępne

Powodów nieubiegania się o wsparcie instytucjonalne przez mikrofirmy jest kilka. Połowa badanych po prostu nie odczuwa takiej potrzeby, wskazując na dobrą kondycję firmy. Niepokojący natomiast jest fakt, że 14% przedsiębiorców w ogóle nie wiedziało o takiej możliwości, a 12% zniechęca rozbudowana biurokracja.
Polskie instytucje nie zaspokajają potrzeb mikroprzedsiębiorców – mówi Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy – 1/3 respondentów wskazuje na braki wsparcia finansowego prowadzonej działalności, a co dziesiąty oczekuje więcej porad prawnych, podatkowych czy zmniejszenia biurokracji.

Dotacje unijne – mała dostępność informacji i skomplikowane procedury


Jedną z form wsparcia mikrofirm są dotacje unijne. Choć wnioski o pomoc z Unii Europejskiej złożyło 33% mikrofirm, czyli prawie dwa razy więcej niż starało się o wsparcie ze strony polskich instytucji, to wciąż zainteresowanie nie jest duże. Jako główną przyczynę nieubiegania się o dotację najczęściej wskazywano dobrą sytuację firmy (38%). Największą przeszkodą natomiast okazały się skomplikowane procedury i biurokracja, które były niemal dwa razy częściej typowane (23%) przez przedsiębiorców niż w przypadku polskich instytucji. O trudności pozyskania dotacji świadczy fakt, że tylko 11% badanych mikroprzedsiębiorstw pozytywnie przeszło procedurę ich pozyskania.

Co więcej, większość z firm ubiegających się o dotację ocenia tę procedurę jako uciążliwą, zaś prawie co piąty ma wątpliwości co do jej transparentności. Mimo to, 20% badanych chce w ciągu najbliższych pięciu lat ubiegać się o finansowanie unijne. Dlaczego nie więcej? Może to wynikać z niedoinformowania. Aż 50% ankietowanych firm ocenia dostępność informacji na temat możliwości otrzymania dotacji unijnych jako niewystarczającą. Przedsiębiorstwa, które w przeszłości starały się o tego typu wsparcie, ale go nie otrzymały, deklarują znacząco większe niezadowolenie z dostępności informacji – może to być związane z przekonaniem, że wniosek nie zostałby odrzucony, gdyby firma otrzymała bardziej szczegółowe dane na temat wymogów formalnych. W negatywną ocenę dostępności informacji wpisuje się postrzeganie samej procedury aplikacyjnej jako bardzo zbiurokratyzowanej.

Czego oczekują przedsiębiorcy?


Wśród firm, które uzyskały jakąkolwiek formę wsparcia, zdania w kwestii oceny otrzymanej pomocy są podzielone. Połowa badanych twierdzi, że była ona wystarczająca, jednak aż 44% ma odmienne zdanie. Wśród powodów takiego stanu rzeczy ankietowani wymieniali m.in. biurokrację, która jest dużym utrudnieniem, oraz niewystarczającą wysokość wsparcia. Co ciekawe, zdecydowanie lepiej pod względem przyjaznego podejścia do przedsiębiorcy wypada Urząd Skarbowy niż ZUS. Mikroprzedsiębiorcy oczekują wsparcia ich działalności głównie przez instytucje rządowe lub samorządowe (72%), banki oraz instytucje finansowe (47%), a także izby gospodarcze (36%). Preferują przede wszystkim pomoc finansową (30%), ale co dziesiąty deklaruje chęć otrzymania porad podatkowych lub prawnych. Niemal tyle samo twierdzi, że ich sytuację poprawiłoby ograniczenie biurokracji oraz zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności.

fot. mat. prasowe

Uciążliwości związane z procedurą przyznawania dotacji

Aż 75% respondentów przyznała, że najbardziej uciążliwe są dla nich skomplikowane procedury i biurokracja


fot. mat. prasowe

Oczekiwane wsparcie ze strony instytucji

Mikroprzedsiębiorcy najbardziej liczą na wsparcie finansowe, ale ważne dla nich są również porady i ograniczenie biurokracji


Informacje o badaniu


Badanie zrealizowane na próbie celowej objęło N=300 wywiadów – mikrofirmy (zatrudnienie 1-9 pracowników) z obszaru całej Polski obecne na rynku od co najmniej 2 lat. Z próby wyłączone są osoby prowadzące własną działalność wyłącznie z powodu wymagań pracodawcy (mikroprzedsiębiorcy realizujący zlecenia tylko dla jednego podmiotu). Wyniki badania zostały zważone w oparciu o rzeczywistą strukturę zatrudnienia firm oraz branżę.

Badanie zostało zrealizowane techniką CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) przez 63 ankieterów w terminie kwiecień – maj 2015 r.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: