Listki CSR Polityki rozdane
2015-05-20 14:30
Listki CSR Polityki rozdane © pichetw - Fotolia.com
Przeczytaj także: Listki CSR Polityki: triumfowało 66 firm, zobacz które
Najświeższą odsłonę ankiety skierowano do 800 największych firm w Polsce, które uzyskują przychody przekraczające 250 mln zł. W tym roku odpowiedziało na nią 113 spółek, z czego około 80 proc. to przedsiębiorstwa, które brały już udział we wcześniejszych edycjach zestawienia. Najsilniejszą reprezentację w tym roku miała branża finansowa (22 proc.). Druga pozycja przypadła w udziale przemysłowi spożywczemu i handlowi (po 9 proc.), a na trzecim miejscu uplasowały się energetyka i budownictwo (po 7 proc.).Kwestionariusz, na który odpowiadali uczestnicy, zawierał pytania dotyczące siedmiu aspektów, które wydają się najważniejsze z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju:
- ładu korporacyjnego,
- praw człowieka,
- zachowania wobec pracowników,
- ochrony środowiska,
- dbałości o klienta,
- uczciwości biznesowej,
- zaangażowania społecznego.
Pytania bazowały na wytycznych międzynarodowej normy społecznej odpowiedzialności ISO 26 000. Nowością w stosunku do poprzednich ankiet jest uzupełnienie o pytania dotyczące wyzwań, które stoją przed firmami w 2015 r. Przedstawiciele tygodnika „Polityka” i firmy doradczej Deloitte przyznali w tym roku 44 Listki: Złote Listki CSR zdobyło 11 firm, Srebrne Listki CSR – 8 firm oraz Białe Listki CSR – 25 firm.
„W tym roku, razem z redakcją „Polityki” chcieliśmy jeszcze bardziej zmotywować firmy do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i dzielenia się swoimi doświadczeniami oraz dobrymi praktykami. Dlatego zdecydowaliśmy się na zaostrzenie kryteriów oceny dla poszczególnych kategorii wyróżnionych. Stąd w porównaniu z poprzednim rokiem uhonorowaliśmy mniejszą liczbę firm” – wyjaśnia Rafał Rudzki, Starszy Menedżer w zespole Sustainability Consulting Central Europe Deloitte.
fot. pichetw - Fotolia.com
Listki CSR Polityki rozdane
„Z jednej strony z zadowoleniem obserwujemy coraz większe zaangażowanie firm w działalność związaną z CSR i ze zrównoważonym rozwojem. Z drugiej, widzimy, że zmieniające się otoczenie regulacyjne, społeczne i gospodarcze oraz relacje z interesariuszami stale motywują firmy do dostosowania zakresu oraz sposobu działania do stojących przed nim wyzwań społeczno-ekonomicznych” – podkreśla Irena Pichola, Partner, Lider zespołu Sustainability Consulting Central Europe Deloitte.
W procesie budowania zaufania bardzo istotna jest forma, w której firmy ujawniają dane na temat swojej działalności i co dokładnie, o sobie mówią. Nadesłane ankiety pokazują, że 61 proc. z nich publikuje i udostępnia – w postaci broszury marketingowej lub w formie elektronicznej – materiały na swój temat. Tylko niecałe 30 proc. ujawnia dane pozafinansowe w sposób ustrukturyzowany – w formie raportu w oparciu o rozpoznawalny, międzynarodowy standard Global Reporting Initiative (GRI) czy wytyczne International Integrated Reporting Counsil (IIRC). Tymczasem, coraz częściej raportowanie tych informacji jest wpisywane do porządków prawnych państw, m.in. poprzez dyrektywę UE o ujawnianiu danych pozafinansowych. Aktualnie polski rząd pracuje nad wdrożeniem tego unijnego wymogu, który ma zacząć obowiązywać od 2017 roku.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Znamy zwycięzców Konkursu Raporty Zrównoważonego Rozwoju 2021
-
Zrównoważony rozwój w e-commerce: jak duże ma znaczenie?
-
15. edycja Konkursu Raporty Zrównoważonego Rozwoju
-
Zrównoważony rozwój a zachowania konsumentów
-
Zrównoważony rozwój przyciąga pracowników
-
Przemysł 4.0 poprawia społeczną odpowiedzialność biznesu?
-
Klienci wywierają presję na zrównoważony rozwój polskich firm
-
Co zrównoważony rozwój ma wspólnego z rekrutacją?
-
Firmy nieświadome ryzyka, jakie niesie zmiana klimatu?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)