eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Dojazd do pracy rowerem? Raczej nie

Dojazd do pracy rowerem? Raczej nie

2015-04-29 00:59

Dojazd do pracy rowerem? Raczej nie

Do pracy wolimy samochodem © Africa Studio - Fotolia.com

Chociaż Polacy deklarują umiłowanie do aktywnego trybu życia, a nadejście sezonu rowerowego traktują niemal jak błogosławieństwo, to i tak większość z nich najbardziej przywiązana jest do czterech, a nie dwóch kółek. Tak przynajmniej wynika z badań przeprowadzonych przez Ośrodek Badań Opinii Adama Kowalskiego OBOAK na zlecenie parku technologicznego IT LOFT Park w Tychach, według których większość z nas, jeżeli tylko może, do pracy dojeżdża samochodem. Transport publiczny to nielubiana przez większość konieczność, a rower to ciągle rzadkość.

Przeczytaj także: Kierowcy czy rowerzyści? Kto jest większym zagrożeniem na drodze?

Badanie zostało podzielone na dwie części. W pierwszej pytania kierowano do osób aktywnych. W drugiej - obecnie prowadzonej - badaniom poddawani są studencki, którzy nie podjęli jeszcze pracy zawodowej. Ankiety przeprowadzana są w związku z budową parku technologicznego IT LOFT Park na terenie Browaru Obywatelskiego w Tychach. Inwestycja zgromadzi najemców z sektora IT działających na terenie całego Śląska. Na powierzchni przekraczającej 8 tys. metrów zatrudnienie znajdzie 600 pracowników nowych technologii.

Wyniki badania


Większość osób biorących udział w badaniu dojeżdża codziennie do pracy samochodem – 55 proc., bo jak twierdzą, „są wygodni i wolą samochód”. Ciekawostką jest jednak, że ci sami badani równocześnie twierdzą, że przy wyborze środka transportu kierują się czasem i kosztem. Zważywszy na wysokie ceny paliwa, koszty eksploatacji i napraw samochodu, a także wszechobecne korki w godzinach szczytu – trudno zrozumieć taki tok myślenia. Okazuje się jednak, że większość z tych osób wykorzystuje dodatkowo samochód do dowożenia i odbierania dzieci z przedszkola, szkoły, załatwiania zakupów oraz dojazdów na spotkania po pracy. Wśród ankietowanych były osoby, które przyznawały, że do pracy mają bardzo blisko, ale muszą zawieźć swoje dzieci do szkoły i mają do załatwienia poza domem inne sprawy, co zmusza do korzystania z samochodu.

Drugi ważny powód podawany przez prawie ¼ ankietowanych to brak odpowiedniej infrastruktury, np. ścieżek rowerowych czy bezpiecznych dla rowerów dróg, oraz zbyt dalekie umiejscowienie przystanków autobusowych czy stacji kolejowych.

fot. Africa Studio - Fotolia.com

Do pracy wolimy samochodem

Większość osób biorących udział w badaniu dojeżdża codziennie do pracy samochodem – 55 proc., bo jak twierdzą, „są wygodni i wolą samochód”.


Widzimy zatem, że o wyborze samochodu decyduje najczęściej nasz grafik aktywności przed pracą i po niej, a także niepraktyczność dojazdów rowerowych lub brak odpowiedniej, bezpiecznej infrastruktury rowerowej.

Przy tym 18 proc. badanych dodatkowo nie lubi transportu publicznego i korzysta z niego, jeśli nie ma innego wyjścia, np. kiedy samochód jest zepsuty lub ktoś inny w rodzinie z niego korzysta.

Nieliczna grupa osób, zaledwie 4 proc. badanych, mówi, że od czasu do czasu wsiada na rower, jadąc do pracy, jeśli ma potrzebę ruchu, chce zadbać o swoje zdrowie oraz kiedy jest piękna pogoda.

Zdecydowana większość badanych – aż 87 proc. – nie jest skłonna zmienić sposobu dojazdu do pracy na rower, nawet jeśli pracodawca płaciłby im za to dodatkowo. Dla niektórych jest to niepraktyczne lub wręcz niemożliwe, większość jednak jest przyzwyczajona do swojego stylu życia.

51 proc. badanych uważa, że dojazdy samochodem zmniejszają naszą efektywność w pracy, z tego 23 proc. jest o tym przekonane, a 28 proc. nie jest pewne, ale myśli, że tak jest.

A może by rowerem?


Rośnie liczba firm w Polsce płacących pracownikom za dojazd do pracy rowerem. Te dobre praktyki płyną z Zachodu, w ostatnim czasie głównie z Francji, gdzie rząd przyjął ogólnokrajowy program komunikacyjny. Rowerzysta może liczyć na 25 eurocentów za każdy kilometr swojego codziennego dojazdu do pracy. W Polsce kwoty są podobne, ale zamiast odgórnego programu na razie pojawiają się inicjatywy pracodawców chcących zachęcić swoich pracowników do ruchu fizycznego, który – jak wiadomo – neutralizuje stres oraz pozytywnie wpływa na samopoczucie, a co za tym idzie – na efektywność w pracy. Co ciekawe, pierwsze firmy, które już wdrożyły podobne pomysły na naszym gruncie, pochodzą z sektora IT oraz finansów. To między innymi Ganymede – krakowski deweloper gier, Benefit Systems czy Blue Media – sopocka spółka z branży IT. W 2008 roku aż 2 tys. rowerów kupiła w Polsce również szwedzka sieć meblowa IKEA.

Oprócz oczywistych stojaków na rowery coraz częściej obecnych przed nowoczesnymi budynkami należy pomyśleć również o krytym parkingu, szafkach na odzież do przebrania czy nawet prysznicach. Badania prowadzone dla IT LOFT Parku mają odpowiedzieć na pytanie, czy stworzenie takiej infrastruktury rowerowej dla przyszłych pracowników będzie miało sens. Na tę chwilę jednak bezdyskusyjne pozostają jednak parkingi dla samochodów, które pomieścić mają 280 pojazdów.

O badaniu
Badanie OBOAK „Dojazdy do pracy” zostało przeprowadzone w marcu oraz na początku kwietnia 2015 r. na grupie 453 osób czynnych zawodowo i dojeżdżających do pracy we wszystkie dni robocze. Osoby pracujące w domu nie były uwzględniane w badaniu. Badaną grupę stanowiły osoby dorosłe między 22 a 57 rokiem życia, w ⅔ pochodzące z dużych miast, w ⅓ – z małych miasteczek i wsi. Badanie miało formę ankiety.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: