eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › E-administracja reaguje na potrzeby niepełnosprawnych

E-administracja reaguje na potrzeby niepełnosprawnych

2015-03-24 11:12

Przeczytaj także: Partie polityczne a wykluczenie cyfrowe


Warto także wspomnieć o ministerstwie, które znacząco zmieniło na plus swój serwis pod kątem dostępności. Jest to serwis Ministerstwa Zdrowia – serwis tej instytucji w odniesieniu do wyników Raportu Otwarcia 2013 w roku 2015 znacznie się poprawił.

fot. mat. prasowe

Resort Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Wszystkie witryny Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji otrzymały ocenę niedostateczną.


Pozytywnym sygnałem jest także fakt, że oprócz wymienionych wyżej dwóch serwisów jeszcze pięć ministerstw poprawiło swoje strony internetowe uzyskując ocenę dostateczną, co znaczy, że w porównaniu z Raportem Otwarcia 2013 notujemy zmianę na lepsze.

fot. mat. prasowe

Resort Ministerstwa Zdrowia

Zdaniem autorów na ocenę dobrą zasłużyła strona Głównego Inspektora Farmaceutycznego (www.gif.gov.pl).


Negatywnym jest z kolei, że nadal funkcjonuje dziesięć niedostępnych serwisów ministerialnych, a przecież wydaje się, że właśnie administracja centralna jest szczególnie zobligowana do przestrzegania prawa. Strony www najważniejszych osób w państwie: Prezydenta i Premiera spełniają minimalne wymogi dostępności, otrzymały ocenę dostateczną. Choć i w tym przypadku zmiana na plus w porównaniu z badaniem z roku 2013 jest niewielka, to cieszy fakt, że konsekwentnie nie schodzą one poniżej minimalnego poziomu dostępności.

Niestety strony resortowe to wciąż „czarna dziura” w kontekście dostępności, zdecydowanie nie są one zbudowane w oparciu o wymogi polskiego prawa i standardy WCAG 2.0. W tym sektorze poprawy nie widać, co jest bardzo złym sygnałem gdyż pomimo ustawowego wymogu nie zadbano o dostosowanie ich do standardów dostępności. Wyniki badań jednoznacznie pokazują potrzebę i konieczność zmiany tego stanu rzeczy, poprawa stanu dostępności informacji cyfrowej na stronach resortów powinna stać się jednym z ich priorytetów.

Wydaje się, że wzrost z poziomu 1,7 procenta do ponad 12 procent powinien cieszyć – i cieszy. Skok jest duży i zmiana na lepsze jest niewątpliwie zauważalna. Jednakże pozostaje wciąż ponad osiemdziesiąt procent serwisów, które po pierwsze nie pozwalają na pełnoprawny dostęp do informacji w nich zawartych, a po drugie nie spełniają nałożonego na nie przez Rozporządzenie w sprawie Krajowych Ramach Operacyjności obowiązku. Trzeba sobie uświadomić wagę tego zjawiska – postawmy się w miejscu użytkownika, który ma dostęp do zaledwie 20 procent informacji zawartych na stronach internetowych administracji centralnej.


poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: