eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › E-administracja w Polsce: chcemy korzystać, ale nie korzystamy

E-administracja w Polsce: chcemy korzystać, ale nie korzystamy

2014-01-29 18:52

E-administracja w Polsce: chcemy korzystać, ale nie korzystamy

E-administracja © Kurhan - Fotolia.com

Przybywa internautów, którzy chcą załatwiać sprawy urzędowe przez Internet. W 2013 roku z e-urzędów chciałoby korzystać 35 procent użytkowników sieci, o 4 punkty procentowe więcej niż rok wcześniej - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ministerstwa administracji i cyfryzacji. Chęć jednak nie przekłada się na rzeczywiste korzystanie, bowiem tzw. zaufany profil ePUAP, pozwalający na załatwianie spraw urzędowych przez Internet, wyrobiło dotychczas tylko 190 tysięcy osób, czyli zaledwie 1 proc. polskich internautów.

Przeczytaj także: E-Urzędy będą bardziej dostępne?

Według respondentów, głównym ograniczeniem w korzystaniu z usług urzędów przez Internet jest konieczność wizyty w urzędzie w celu sfinalizowania sprawy. Ponadto uwagę zwracają dwa aspekty ograniczeń: mentalna obawa przed korzystaniem z Internetu w sprawach urzędowych (niepewność, czy sprawa zostanie załatwiona, potrzeba bezpośredniego kontaktu), czy stosowność medium, jakim jest Internet do załatwiania spraw urzędowych oraz ograniczenia wynikające ze sposobu świadczenia usług (mały zakres lub brak usług, skomplikowane formularze, brak wyjaśnienia).

Najpopularniejszą formą korzystania z usług e-administracji było wyszukiwanie informacji na stronach internetowych administracji publicznej. Niemal 2/3 internautów na stronach urzędów czy instytucji publicznych szuka ofert pracy. Często poszukiwanymi informacjami są również sprawy związane ze zdrowiem lub nauką. Co trzecia osoba chce na tych stronach dowiedzieć się o sprawach urzędowych – ubezpieczeniach, sprawach osobowych lub podatkach. Najrzadziej poszukiwanymi są informacje o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej i sprawach budowlanych oraz przetargach publicznych.

fot. Kurhan - Fotolia.com

E-administracja

Polacy - mimo chęci - nie korzystają jeszcze powszechnie z e-administracji


Najwięcej osób poszukujących informacji na stronach urzędów i instytucji publicznych pochodzi z województw lubelskiego, dolnośląskiego i mazowieckiego, najmniej zaś z zachodniopomorskiego, podkarpackiego i warmińsko-mazurskiego. Województwem, w którym tylko 2% mieszkańców nigdy nie było na urzędowej stronie, jest łódzkie.

Jak podkreśla MAC, ze względu na to, iż badanie realizowano na próbie internautów, wnioskowanie należy ograniczać do tej właśnie grupy. Nie należy wyników badania uogólniać na ogół polskiego społeczeństwa.

Badanie było zrealizowano w postaci ankiet online, wzięło w nim udział 4.866 osób.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: e-administracja, e-urząd, administracja, internet

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: