eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Bezpieczne zakupy online w 10 krokach

Bezpieczne zakupy online w 10 krokach

2015-02-25 09:48

Przeczytaj także: Cyberbezpieczeństwo w Black Week 2023 w e-commerce. O czym muszą pamiętać konsumenci?


4. Jakie metody i ile rodzajów płatności oferuje sklep internetowy?


Ogólna zasada brzmi: Poważny i wiarygodny sklep powinien oferować konsumentom co najmniej trzy różne metody płatności, nawet jeśli stawia dopiero pierwsze kroki w e-handlu. Zgodnie z postanowieniami prawnymi, jedna z tych form musi być także pozbawiona kosztów dodatkowych, występujących najczęściej w postaci prowizji doliczanej do transakcji.

Wiarygodność sklepu wzbudza również możliwość zamawiania towaru na rachunek, co oznacza, iż konsumenci dokonują płatności dopiero po otrzymaniu zamówionego produktu. Dlatego też sami czują się pewnie, przez co chętniej i częściej dokonują zakupu u sprzedawcy oferującego tę formę płatności.

RADA IDEALO
Głównie w przypadku nieznanych lub dotychczas niewybieranych sklepów odradza się wybór przedpłaty na konto – w szczególności przelewu. Cofnięcie takiej formy zapłaty jest z reguły niemożliwe. Dużo lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z w pełni bezpiecznych dla konsumentów serwisów e-payment takich jak PayPal.

5. Czy przekazywanie danych jest bezpieczne?


Konsumenci powinni zwracać uwagę na fakt, czy transmisja danych w sklepie internetowym jest szyfrowana, szczególnie w przypadku podawania istotnych i poufnych informacji podczas zamawiania towarów. Ochronę prywatnych danych i bezpieczny przepływ informacji gwarantują strony internetowe posiadające certyfikat SSL. Zaszyfrowanie adresu URL można łatwo rozpoznać w oknie przeglądarki internetowej, jak tylko znajdzie się w obszarze strony posiadającej SSL. Następuje wówczas automatyczna zmiana protokołu http:// na https://, zaś w pasku adresu URL pojawia się symbol kłódki informujący, że transakcja jest zaszyfrowana i poufna.

RADA IDEALO:
Również opisywane w punkcie drugim znaki jakości dla sklepów internetowych będą pomocną wskazówką na sprawdzenie, czy transmisja danych jest bezpieczna, bowiem do poddawanych kontroli kryteriów należy między innymi przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych. Z tego względu, tak zwane „pola obowiązkowe” dotyczące poufnych danych osobowych mogą być umieszczane tylko wtedy, kiedy są niezbędne do wypełnienia umowy.

6. Czy regulamin i dane kontaktowe sklepu są dostępne na jego stronie?


Sprzedawcy internetowi zobowiązani są do umieszczania danych kontaktowych na stronie głównej w oddzielnej zakładce. Jeśli sklep nie udostępnia takich danych, należy poważnie zastanowić się nad jego wyborem. Informacje o firmie powinny zawierać nie tylko jej adres, dane kontaktowe, formę prawną (na przykład Sp. z o.o.), ale także wpis do rejestru handlowego i numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Podejrzany może wydawać się brak regulaminu na stronie głównej e-sklepu. Powinien on zawierać postanowienia bieżących przepisów konsumenckich oraz być zgodny z zasadami zawierania umów na odległość. Konsumenci przed zakupem powinni mieć możliwość wglądu w regulamin sklepu, aby zapoznać się z najistotniejszymi punktami dotyczącymi formy płatności, dostawy towaru czy przesyłki zwrotnej.

Nie należy lekceważyć wskazówek ujętych drobnym drukiem. Bardzo często są w nich ukryte informacje dotyczące kuriozalnych ograniczeń, jak na przykład komunikat o tym, jakoby „sklep nie ponosił odpowiedzialności za rzeczywistą zawartość przesyłki”, co może świadczyć o nieodpowiednich praktykach sklepu i fałszerstwie.

RADA IDEALO:
Dobry sklep internetowy to taki, który prezentuje swoim klientom regulamin korzystania z jego usług w przyjaznej i zrozumiałej dla użytkownika formie. Najważniejsze informacje znajdują się najczęściej pod takimi hasłami, jak „Serwis”, „Informacje dla klientów”, „Pomoc” lub w formie FAQ, czyli najczęściej zadawanych pytań.

7. Czy możliwe jest bezpośrednie nawiązanie kontaktu ze sklepem?


Dane kontaktowe znajdujące się na stronie głównej sklepu powinny być przede wszystkim rzeczywiste. Nieprawdziwe numery telefonów lub adresy e-mail, z których nie generowane są żadne odpowiedzi, to klasyczne przypadki oszustwa.

RADA IDEALO:
W razie wątpliwości co do prawdziwości podawanych przez sprzedawców danych kontaktowych, należy przed zakupem zadzwonić do sklepu lub wysłać wiadomość testową z zapytaniem o oferowany produkt, przesyłkę lub możliwość zwrotu. Brak lub niekompletna odpowiedź na zapytanie świadczą o tym, że sprzedawca najprawdopodobniej jest niewiarygodny.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: