eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jakie webmaster robi błędy

Jakie webmaster robi błędy

2005-11-12 00:05

Konstruując stronę internetową przedsiębiorstwa, należy pamiętać o tym, aby spełniała jej główne przesłania marketingowe. Ma między innymi zachęcać użytkowników do jej odwiedzania, stanowić wizytówkę firmy i wspierać sprzedaż. Wszystko wydaje się proste ale... Jakie zatem błędy najczęściej występują w konstrukcji strony?

Przeczytaj także: Projektowanie stron WWW: co irytuje internautów

Długie ładowanie strony

Nie ważne jak imponującą grafika jest na stronie, jeżeli ich załadowanie zajmuje więcej niż 10 sekund, jest to frustrujące dla Internautów, a wielu z nich wręcz porzuca przeglądaną stronę. Dotyczy to stron, zawierających dużo zdjęć, konstruowanych w technologii Flash, szczególnie jeżeli obraz zawiera dużo skomplikowanych elementów animacyjnych.

Zbyt nowoczesna technologia

Internet rozwija się bardzo szybko, jest więc coraz większy wybór przeglądarek, z których korzystają Internauci. Może się okazać, że użytkownicy starszych przeglądarek, nie widzą dokładnie całej strony, mogą nie mieć zainstalowanego oprogramowania Flasha. Dlatego w newralgicznych miejscach należy załączać w kodzie na stronie z obrazkami - linkami informację o tym, co się tam znajduje. Dzięki temu internauta nieposiadający najnowszych wersji oprogramowania ( na ogół dzieje się tak z animacjami Flash), mimo niewyświetlenia się obrazków, będzie mógł również skorzystać z serwisu.

Każdą stronę należy również przystosować do najważniejszych wyszukiwarek (najpopularniejszą wyszukiwarką jest MSIE, ale coraz więcej internatów korzysta z Firefoxa, czy Opery).

Trudna nawigacja

Jeżeli twórca strony spędził dużo czasu na stworzeniu contentu strony, to koniecznie powinien zadbać o to, aby użytkownicy mogli szybko znaleźć te informacje. Stosowane linki powinny być oczywiste - lepiej posługiwać się standardowymi powszechnie znanymi, a Internauta powinien wiedzieć gdzie się znajduje w danym momencie na stronie (np:. pasek nawigacji) - jest to tym ważniejsze, jeżeli Internauta wejdzie na naszą stronę za pośrednictwem wyszukiwarki – a wtedy trafia na podstronę, zawierającą wyszukiwaną frazę. Najlepiej również stosować się do zasady, iż logo firmy umieszczone na stronie przekierowuje na stronę główną. Dobrze jest też umieścić dodatkowy link: „home” w stopce strony. Z reguły przyjęło się, aby menu umieszczać po lewej stronie, ale nie ma reguły.

Nieaktualne informacje

To jedno z największych zaniedbań. Jeżeli firma decyduje się na zamieszczenie aktualności, to niech będą one aktualizowane! Strona wygląda na martwą, jeżeli ostatnie informacja jest sprzed kliku miesięcy i co gorzej obok tytułu jest jej data. Jeżeli w firmie nie dzieje się zbyt wiele zrezygnujmy z działu Aktualności, albo usuwajmy informacje o np. oferowanym 3 miesiące temu szkoleniu. Projektując stronę można zaprojektować proste narzędzie do zarządzania treścią strony (CMS), przypominające zwykły edytor, który umożliwia nawet laikowi administrowanie zawartością strony.

Brak mapy strony

W bardziej rozbudowanych serwisach, koniecznie należy zamieścić mapę strony, wielu Internautów korzysta z niej po to, aby szybko zorientować się w zawartości serwisu.

Niedokładna lokalizacja firmy

Zamieśćmy dokładną lokalizację firmy. Nie każdy musi wiedzieć gdzie znajduje się ulica Jaworowa albo miejscowość Zawierka. Dla potencjalnych klientów to ważna informacja i aby ułatwić im dotarcie do firmy, można zamieścić mapkę dojazdu albo bardziej szczegółowo opisać lokalizację siedziby( dzielnica, powiat). Należy pamiętać, że trudno ufać firmom, które zamiast adresu podają tylko numer telefonu i adres e-mail.

Brak wyszukiwarki

Są dwie metody wyszukiwania treści na stronie: intuicyjne klikanie na dostępne na niej linki lub zastosowanie wyszukiwarki. Coraz więcej internautów wybiera ten drugi sposób poruszania się po serwisie, dlatego projektując serwis należy o tej grupie pamiętać.

Wymaganie zbyt wielu informacji

Jeżeli zamierzamy skłonić internautów do zapisania się do listy mailingowej, to nie należy wymagać od nich udzielenia zbyt wielu informacji, gdyż jest to zniechęcające: optymalnie powinien być to e-mail oraz ewentualnie imię. Jeżeli decydujemy się na zbieranie danych demograficznych, lepiej uczynić to w osobnym formularzu i nie zmuszać internautów, chcących otrzymywać newsletter, do wypełniania skomplikowanej ankiety.

oprac. : Grażyna Leloch / TEQUILA\DIGITAL TEQUILA\DIGITAL

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: