E-administracja w Polsce: korzyści i koszty
2014-11-20 13:26
Przeczytaj także: E-administracja: ePUAP czy e-podpis?
CEIDG obsłużył 3,5 mln wpisów przedsiębiorców i 4,5 mln wniosków. Od 2012 roku kosztował nieco ponad 16 mln zł (czyli tyle, ile tylko w 2012 roku sam ePUAP). Informatyzacja nie spowodowała zmniejszenia się tradycyjnej administracji, od 2008 roku liczba urzędników wzrosła z 390 do 438 tysięcy osób, w samorządach w tym samym czasie z 222 do 254 tysięcy.
Należy podkreślić, że są również systemy, w których można zauważyć zmniejszanie kosztów funkcjonowania. Największy spadek zanotował ZUS: z blisko 326 mln (w 2012 r.) do ponad 121 mln zł w tym roku. Prognoza jest jednak pesymistyczna: w najbliższych latach informatyzacja będzie generowała dalsze koszty. Oprócz już działających systemów, niedługo wystartują kolejne. W tym e-Zdrowie i e-Podatki. W nowej, unijnej perspektywie budżetowej na budowę systemów przewidziane jest 1,2 mld euro.
Mamy jeszcze wiele do zrobienia, by dogonić liderów e-administracji na świecie. Walczymy o sprawną ogólnodostępną sieć, dostęp do IT oraz o wzrost świadomości polskiego e-obywatela. Każdy z nas słyszał o jakiejś e-usłudze w administracji, jednak informacje te są bardzo rozproszone i brakuje miejsca, które zbiera w jedną całość wszystkie e-urzędy. Dostępnych jest już bardzo dużo e-usług, oczywiście jedne działają lepiej, inne trochę gorzej. Korzysta z nich jednak niewielu z nas, między innymi dlatego, że o nich nie wiemy lub skorzystanie z nich wydaje nam się skomplikowane.
Mając zatem na uwadze powyższą analizę, ostatnie zmiany w rządzie oraz kończącą się kadencję parlamentu, należy jak najszybciej podjąć zdecydowane działania w zakresie sprawnej koordynacji szerokorozumianej cyfryzacji oraz informatyzacji. Oczekujemy przedstawienia przez rząd szczegółowego planu dalszych działań, które dotychczas były umiarkowanie skuteczne, a decyzyjność w tym zakresie mocno rozproszona. Temat jest zbyt poważny, aby ewentualne zmiany nie były poprzedzone szeroką dyskusją przynajmniej wśród osób, które zaangażowane są w proces tworzenia społeczeństwa informacyjnego od wielu lat. Stoimy bowiem przed niepowtarzalnym wyzwaniem optymalnego wykorzystania środków z budżetu Unii na lata 2014 – 2020 (głównie w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa). Stwórzmy sprawny ośrodek sterowania procesem cyfryzacji i informatyzacji w sposób przybliżający rzeczywisty sukces w tym zakresie. Bez tego nie znajdziemy się szybko w grupie wiodących krajów unijnych, do czego mamy wszelkie prawo aspirować.
Krzysztof Szubert ekspert BCC, minister ds. cyfryzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
E-administracja w Polsce na europejskim poziomie
-
E-administracja w miastach: niezgodne systemy, naruszenia bezpieczeństwa
-
Z PayByNet zapłacisz w e-urzędzie
-
E-administracja w Europie 2014
-
E-administracja nie zawodzi
-
E-administracja wymaga poprawy
-
E-administracja w Polsce: perspektywy rozwoju
-
E-administracja w Unii Europejskiej 2010
-
e-Urząd Skarbowy obowiązkowy dla spółek, fundacji i stowarzyszeń
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)