eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Strony mobilne to ciągle rzadkość

Strony mobilne to ciągle rzadkość

2014-11-13 10:42

Przeczytaj także: Wyszukiwanie lokalne napędzi sprzedaż w m-commerce


Dodatkowo warto byłoby wyróżnić treści kluczowe dla użytkowników mobilnych, a pozostałe schować w rozwijanych akordeonach, lub całkowicie z nich zrezygnować. Część treści, choć atrakcyjna na komputerze, jest z punktu widzenia użytkownika mobilnego zbędna i myląca, jak ikony wprowadzające do cennika – nie wnoszą one wartości informacyjnej, a swoim wyglądem przypominają przyciski. Inne treści nie wykorzystują potencjału, jaki daje urządzenie mobilne, jak w przypadku zamieszczonego na stronie numeru telefonu kontaktowego. Co prawda jest klikalny i powoduje automatyczne wybranie numeru, jednak nie każdy użytkownik o tym wie. Idealnym rozwiązaniem byłoby wyróżnienie numeru graficznie w formie przycisku.

Przyjazna nawigacja w dużej mierze decyduje o funkcjonalności strony mobilnej.

Jedna ze stron internetowych, które przeanalizowaliśmy, przykuła naszą uwagę nietypowym rozwiązaniem. Oglądana na urządzeniu mobilnym posiada dwa niezależne menu nawigacyjne, po prawej i lewej stronie, z których każde zawiera inny zestaw odnośników, każde też jest oddzielnie rozwijane. Odnalezienie konkretnych informacji wymaga od użytkownika rozwijania obydwu menu za każdym razem, lub zapamiętania ich zawartości. Jedno z menu częściowo pokrywa się z przyciskiem społecznościowym, co dodatkowo zmniejsza jego i tak niewielką powierzchnię aktywną. Wreszcie żadna z podstron nie jest wyposażona w przycisk powrotu do poprzedniej strony, co oznacza konieczność korzystania z rozwijanych menu, lub logotypu prowadzącego do strony głównej, za każdym razem kiedy zechcemy przejść dalej.

Trzymając się sprawdzonych metod oraz dobrych praktyk projektując nawigację na stronę mobilną, unikniemy efektownych, lecz funkcjonalnie nieudanych rozwiązań. Nawet dobrze wykonana strona internetowa o ciekawej treści nie spełni swojej roli biznesowej, jeżeli użytkownik nie będzie w stanie się po niej swobodnie poruszać. Warto odnieść się tutaj do znanej zasady użyteczności “Nie każ mi myśleć” (ang. “Don’t make me think), zaproponowanej przez Steve’a Kruga, zgodnie z którą interfejsy powinny być projektowane w taki sposób, aby użytkownik nie musiał zastanawiać się nad tym jak się po nich poruszać, lecz intuicyjnie wiedział jak działają.

W przedstawionym przykładzie należałoby zawrzeć całą nawigację pod jednym rozwijanym menu, umieszczonym w prawym górnym rogu oraz zadbać o to, aby przycisk menu był odpowiednio duży i oddalony od innych aktywnych obszarów. Przycisk "Powrót" umieszczony w dolnej części podstron powinien umożliwić użytkownikom łatwe przejście do wyższej podstrony, w szczególności, gdy nie jest nią strona główna. Punkt za duży logotyp odsyłający do strony głównej.

Metodologia badania
W trakcie badania sprawdzono 2937 stron internetowych małych i średnich firm zlokalizowanych w 30 największych miastach Polski, z dziewięciu typowych branż wyszukiwanych na urządzeniach mobilnych. Strony wyszukiwano za pomocą wyszukiwarki Google. W badaniu uwzględniono jedenaście pierwszych wyników dla danej branży w wybranym mieście. Do sprawdzenia, czy strony internetowe firm są responsywne (RWD), lub posiadają dedykowaną stronę mobilną, użyto programu Opera Mobile Classic Emulator, służącego do wyświetlania stron internetowych w rozdzielczości ekranu smartfona. Badanie przeprowadzono w trzecim kwartale 2014 roku.


poprzednia  

1 2 3

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: