eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiat › Świat: wydarzenia tygodnia 45/2014

Świat: wydarzenia tygodnia 45/2014

2014-11-08 20:47

Przeczytaj także: Świat: wydarzenia tygodnia 44/2014

  • Według Departamentu Pracy stopa bezrobocia w USA w październiku wyniosła 5,8 proc., wobec 5,9 proc. we wrześniu 2014 r. Jednocześnie podano, że wskaźnik zatrudnienia, określający jaki odsetek ludności w wieku produkcyjnym pracuje zawodowo, wyniósł w październiku 62,8 proc. wobec 62,7 proc. miesiąc wcześniej.
  • Indeks PMI, określający koniunkturę w sektorze usług Chin, wyniósł w październiku 52,9 pkt. wobec 53,5 pkt. na koniec września. Przypominam, że wartość wskaźnika PMI powyżej 50 punktów oznacza ożywienie w sektorze.
  • Instalowany w tunezyjskiej części Sahary system kolektorów słonecznych ma w założeniu generować do roku 2016 "czystą" energię elektryczną w ilości wystarczającej na zasilenie dwóch milionów europejskich gospodarstw domowych.
  • Firma Lenovo poinformowała, że zakup Motorola Mobility za 2,91 mld USD od Google umożliwi zwiększenie sprzedaży smartfonów w skali międzynarodowej i zagrozi pozycjom liderów rynku - Samsung Electronics i Apple.
  • Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała w "Economic Outlook" raport z prognozami dla gospodarek grupy G20. Z tego dokumentu wynika, że OECD przewiduje w najbliższym czasie poprawę sytuacji. W raporcie podniesiono prognozę tegorocznego wzrostu gospodarczego dla USA do 2,2% (wzrost o 0,1 pkt. proc.) natomiast dla strefy euro utrzymano poziom 0,8%. W ocenie tej prestiżowej organizacji globalna gospodarka nie pracuje na optymalnych obrotach, chociaż prognozuje się jej stopniowe przyspieszenie pod warunkiem, że poszczególne kraje wdrożą politykę wspierającą wzrost. Według Organizacji, globalny wzrost PKB przyspieszy do 3,3% w 2014 r., do 3,7% w 2015 r. i 3,9% w 2016 r. OECD prognozuje wzrost PKB w USA na poziomie 2,2% w 2014 r., oraz o 3,1% w 2015 r. i 3,0% w 2016 r. Według ekspertów tej organizacji można liczyć na wzrost gospodarczy w 2014r na poziomie 0,8 proc r/r a następnie o 1,1% wzrostu w 2015 r. i o 1,7% wzrostu w 2016 r.
  • Chiny wykorzystują obecny, w dalszym ciągu trudny okres w światowej gospodarce dla działań inwestycyjnych. W pierwszej dekadzie XXI wieku chińskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Europie były niewielkie. Od 2010 roku obserwuje się dynamiczny rozwój tych inwestycji, szczególnie w gospodarkach osłabionych, które są w stagnacji. W 2012 już zainwestowały w Europie ponad 27 mld USD. W ciągu ostatnich pięciu lat Chiny dokonały w Unii Europejskiej ponad 200 fuzji i akwizycji (M&A), bądź założyły spółki typu joint venture. Chiny koncentrują się na inwestycjach głównie na takich sektorach jak produkcja przemysłowa i dóbr konsumpcyjnych, a także energetyka i surowce. Najwięcej chińskich inwestycji przyciągnęły dziedziny zaawansowanych technologii w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Holandii. Po 2012 roku Pekin zainteresował się też krajami z osłabionymi gospodarkami a więc Włochami, Grecją, Portugalią i Hiszpanią. Można też zauważyć, że Chiny kontynuują inwestowanie w Afryce, Azji i Ameryce Południowej, a szczególnie są zainteresowane poszukiwaniem i wydobywaniem bogactw naturalnych.
  • Japonia coraz silniej odczuwa niedobory energii elektrycznej wynikające w związku z zatrzymaniem pracy reaktorów nuklearnych w kraju po awarii elektrowni w Fukuschimie w 2011 roku. Ostatnio władze prefektury Kagoshima wydały zgodę na ponowne uruchomienie dwóch reaktorów nuklearnych Sendai 1 i 2. Mają one jako pierwsze rozpocząć działalność zgodnie z podwyższonymi normami. Już w lipcu państwowy nadzór nuklearny Japonii wstępnie zgodził się na ponowne uruchomienie elektrowni atomowej Sendai. Warto przypomnieć, że awaria w Fukushimie wymusiła ewakuację ponad 150 tys. mieszkańców, z których jedna trzecia w dalszym ciągu nie może wrócić do swoich domów i mieszka w prowizorycznych lokalach. Po tej awarii wyłączono wszystkie 48 japońskich energetycznych reaktorów jądrowych, które dotąd nie pracują. Teraz są prowadzone prace modernizacyjne, dzięki którym będą one spełniały zaostrzone wymagania dotyczące bezpieczeństwa eksploatacyjnego.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

ANALIZA BIZNESOWEGO PRZYPADKU: CZY ADIDAS SPRZEDA REEBOKA?

W biznesie nikt nie ma "patentu" na nieomylność. Nawet bardzo kompetentne zarządy znanych firm podejmują decyzje, które nie wytrzymują próby czasu i decydenci muszą wycofać się z nich. Prezentujemy tu jako taki przykład firmę Adidas, która kiedyś kupiła Reeboka, a teraz jest na etapie jego sprzedaży (prawdopodobnie ze stratą)...

Produkcja i handel odzieżą sportową jest dziś znaczącym segmentem światowego rynku. w ostatnich latach rozwijał się on dynamicznie, jednak strukturalnie na producenckich szczytach nie obserwowaliśmy istotnych zmian. Obecnie światową czołówkę na rynku stanowią koncerny Nike, Adidas i Reebok. Liderem jest Nike, ale niemiecki Adidas zajmuje drugą pozycję. Według "Wall Street Journal" grupa inwestorów -a są to między innymi Jynwel Capital (Hongkong) i fundusze (powiązane z rządem Abu Dhabi) zamierza złożyć ofertę odkupienia Reeboka od Adidasa. Jak do tego doszło i co to oznacza dla niemieckiego giganta?

Adidas AG to dziś renomowana, o wieloletniej tradycji niemiecka firma produkująca obuwie i odzież sportową.

Została założona w 1924 przez braci Dasslerów pod marką Bracia Dassler OHG i na początku produkowała buty. W 1948 r . bracia rozstali się i podzielili firmę, które kontynuowały działalność jako Adidas AG i Puma AG. Jako Adidas AG firma została zarejestrowana 18 sierpnia 1949 r.

W 1997 Adidas zakupił francuską firmę produkującą odzież sportową Salomon SA i wówczas zmieniono nazwę na Adidas-Salomon AG. Jednak już w 2006 r. Adidas dokonał kolejnej zmiany w swojej strukturze, bo przejął firmę Reebok, ale... równocześnie sprzedał firmę Salomon SA i po tych zmianach firma powróciła do nazwy Adidas AG.

Obecnie eksperci szacują wartość marki Adidas na około 13 mld euro, chociaż... bieżąca kapitalizacja rynkowa to tylko 11,5 mld euro.

Warto przypomnieć, że w Adidas kupił Reeboka za 3,8 mld USD. W zamierzeniach ta operacja miała w istotny sposób wpłynąć na umocnienie światowej pozycji tej niemieckiej firmy. Początkowo nadzieje związane z zakupem Reeboka potwierdziły się, bo po przejęciu podwoiła się sprzedaż Adidasa w Stanach Zjednoczonych, a przejęcie kontraktów koszykarskich i baseballowych Reeboka umożliwiło niemieckiemu potentatowi umocnienie pozycji na największym, światowym rynku odzieży sportowej. Jednak później nastąpiły "chude lata" (między innymi nastąpiła utrata kontraktu na dostawy dla amerykańskiej Narodowej Ligi Futbolowej), czego skutkiem w ostatnich latach był systematyczny spadek udziału w rynku północnoamerykańskim (do 5,6 procent w 2013 roku), chociaż w tym samym okresie udział Nike w rynku wzrósł do 19,9 proc...

Jynwel Capital to firma z siedzibą w Hong Kongu inwestująca na niepublicznym rynku kapitałowym, która teraz świadczy także usługi doradcze dla potencjalnych nabywców Reeboka. Firma ta w imieniu inwestorów poinformowała, że chcą oni odkupić amerykańską firmę za 2,2 mld USD. Porównanie oferowanej kwoty z ceną zakupu nie pozostawia złudzeń. Obecna propozycja ceny za Reeboka na pewno nie jest korzystna, pozwala też na postawienie tezy, że decyzja zakupu Reeboka w 2006 roku nie była perspektywiczna w dłuższym horyzoncie czasowym. Jednak trzeba zauważyć, że złożona Adidasowi oferta zakupu jest wyższa o 30 procent od wyceny firmy przeprowadzonej w oparciu o wskaźnik ceny rynkowej do zysku i z tego punktu widzenia dla Adidasa to bardzo dobra oferta!

Dziś jeszcze nie wiadomo, czy dojdzie do tej transakcji, bo to zależy oczywiście od zarządu Adidasa. Jednak warto mieć świadomość, że nawet w tak dużych firmach zdarzają się strategiczne rozwojowe, które nie wytrzymują próby czasu...

Na koniec uważam, ze warto tu dodać, iż bliźniacza firma Puma AG istnieje i kontynuuje działalność w podobnym obszarze jak Adidas AG. Obydwie niemieckie firmy oraz Nike od szeregu lat należą do największych technicznych sponsorów działających na europejskim rynku w piłce klubowej (chociaż więcej zespołów korzysta ze współpracy z Adidasem i Nike).

Na koniec warto zwrócić uwagę na to, że Adidas odniósł ostatnio pewne sukcesy rynkowe przekształcając Reeboka w markę fitness dzięki różnym umowom sponsorskim i wprowadzaniu nowych modeli obuwia...

Henryk S. TUSZYŃSKI - Grupa Doradcza CGKL sp. z o.o.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: