Zakupy online a prawa konsumenta
2005-10-28 00:36
Przeczytaj także: Logistyka e-commerce rośnie trzy razy szybciej niż rynek kontraktowy
Aby uniknąć problemów kupujący on-line powinni pamiętać o następujących kwestiach:
1. Zbadać wiarygodność przedsiębiorcy:
• Wybierać sklepy internetowe o ugruntowanej renomie lub rekomendowane przez osoby zaufane, pisma fachowe itp.;
• Wybierać sklepy posiadające certyfikaty bezpieczeństwa np. EuroLabel, TrustUK i inne;
• Upewnić się, kto jest właścicielem witryny internetowej, gdzie ma swoją siedzibę sprzedawca, czy dane dotyczące sprzedawcy zawarte na stronie internetowej są pełne i odpowiadają danym zawartym w oficjalnych rejestrach handlowych.
2. Zbadać warunki transakcji:
• Sprawdzić czy wszystkie niezbędne informacje są dostępne na stronie internetowej;
• Sprawdzić zwłaszcza, jaka jest polityka przedsiębiorcy w kwestii reklamacji, zwrotu towarów i płatności;
• Wybierać witryny, które proponują bezpieczne systemy płatności (bezpieczne połączenie, ikona kłódka);
• Unikać płatności „z góry” w formie przekazów pieniężnych, bo trudno określić przepływy finansowe;
• Sprawdź czy sprzedawca podał pełną cenę – z uwzględnieniem wszelkich podatków. Sprawdź wysokość dodatkowych, być może ukrytych kosztów, takich jak VAT, cło, koszty dostawy, przesyłki pocztowej lub paczki.
• Sprawdzić warunki gwarancji i dostępność usług gwarancyjnych i pogwarancyjnych w Polsce.
3. Zadbać o ochronę prywatności:
• Sprawdzić zasady ochrony danych osobowych tzw. politykę prywatności określoną na stronie internetowej sklepu;
• Nie ujawniać danych osobowych i finansowych poprzez pocztę elektroniczną.
Odpowiedzią na problemy konsumentów związane z elektronicznym handlem ponadgranicznym powinny być sprawnie działające sieci informacji i doradztwa konsumenckiego takie jak (Europejskie Centra Konsumenckie), systemy certyfikacyjne (np. EuroLabel, Trust UK) oraz systemy pozasądowych metody rozstrzygania sporów w handlu on-line (ODR). Budowanie zaufania konsumentów do rynku on-line wymaga współdziałania partnerów społecznych – instytucji, organizacji konsumenckich i biznesowych. Udział zwłaszcza tych ostatnich w procesach samoregulacji i rozwoju systemów ODR jest niezbędny. Budowanie tego rodzaju mechanizmów leży w interesie samej branży gdyż przekłada się na wzrost sprzedaży.
Według Internet Ombudsmana z Austrii, Juergena Gangoly: ODR naprawdę działa, fakty mówią same za siebie: Od roku 2000 w Austrii aż 90% zgłaszanych problemów konsumenckich rozwiązano w ciągu tygodnia, a 75% rozwiązano metodami pozasądowymi (sądownictwo polubowne, mediacje etc). Odzyskano, ponad 1 milion euro bez dodatkowych kosztów po stronie konsumenta i systemu sądowniczego. Do tej pory już 100 firm uzyskało certyfikat Internet Ombudsmana w Austrii.
Europejskie Centrum Konsumenckie kontynuować będzie akcje informacyjne i edukacyjne oraz doradcze, mające na celu poszerzanie wiedzy o regułach rządzących handlem elektronicznym, która pozwoli konsumentom na dokonywanie z większym zaufaniem zakupów poza granicami własnego kraju.
1 2
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zakupy internetowe - jak zmienia się e-klient?
-
Polacy nie są gotowi na zakupy online w metaverse
-
Blisko 50% Polaków robi zakupy online za granicą
-
Ranking najlepszych e-sklepów 2022 wg Ceneo
-
e-Zakupy poza Unią Europejską a podatki. Poradnik dla konsumentów.
-
E-klienci. Wydają, ale wymagają
-
10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia
-
Zakupy online. 7 (przedświątecznych) wskazówek dla e-sprzedawcy
-
Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe