eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Transport w Polsce - wyniki działalności w 2013 r.

Transport w Polsce - wyniki działalności w 2013 r.

2014-09-05 10:17

Przeczytaj także: Transport w Polsce - wyniki działalności w 2010 r.



Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w końcu 2013 r. wyniosła 19,4 mln i była większa o 3,4% niż w 2012 r. Na 1000 mieszkańców przypadały 504 samochody (w 2012 r. – 486). Średnia dla 27 krajów UE w 2012 r. wyniosła 487 samochodów.

Zmiany w stopniu motoryzacji w naszym kraju w latach 2000-2013 przedstawia poniższy wykres.

fot. mat. prasowe

Samochody osobowe na 1000 ludności

W minionym roku na 1000 mieszkańców przypadały 504 samochody, to nieznacznie więcej niż przed poprzednimi dwunastoma miesiącami.


W 2013 r. zaobserwowano zmiany w strukturze samochodów osobowych zarówno pod względem masy całkowitej pojazdów, jak i grup wiekowych oraz rodzaju stosowanego paliwa. W ogólnej liczbie zarejestrowanych samochodów osobowych wzrósł udział samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej 1900 kg i większej z 17,2% w 2012 r. do 18,7% w 2013 r., spadł natomiast udział pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 1399 kg odpowiednio z 31,9% do 30,4%. Udział samochodów osobowych w wieku do 5 lat obniżył się z 10,2% do 9,6%. Wzrósł udział pojazdów w wieku 16 lat i starszych z 48,7% w 2012 r. do 51,2% w 2013 r. Pod względem rodzajów stosowanego paliwa udział samochodów z silnikami benzynowymi zmniejszył się z 57,7% w 2012 r. do 56,4% w 2013 r. na korzyść pojazdów z silnikami wysokoprężnymi (wzrost z 25,8% w 2012 r. do 27,1% w 2013 r.). Udział samochodów osobowych na inne źródła energii, w tym głównie na gaz płynny LPG pozostał na tym samym poziomie i wyniósł 14,7%.

Liczba samochodów ciężarowych (łącznie z ciężarowo-osobowymi) w końcu 2013 r. wyniosła prawie 3,0 mln szt., tj. o 1,4% więcej niż w 2012 r. Zanotowano spadek udziału pojazdów w wieku do 5 lat z 16,1% w 2012 r. do 14,6% w 2013 r., natomiast wzrost udziału pojazdów w wieku 16 lat i starszych odpowiednio z 44,4% do 47,1%.

Liczba ciągników siodłowych w końcu 2013 r. wyniosła 296,2 tys. szt. i była większa o 9,0% niż przed rokiem. Udział ciągników siodłowych w wieku do 5 lat spadł z 28,3% w 2012 r. do 25,0% w 2013 r., natomiast udział pojazdów w wieku 16 lat i więcej wzrósł odpowiednio z 25,4% do 26,4%.

W końcu 2013 r. zarejestrowanych było 102,6 tys. autobusów (o 2,7% więcej niż w 2012 r.). Udział autobusów w wieku do 5 lat obniżył się z 9,3% w 2012 r. do 8,8% w 2013 r. Udział autobusów w wieku 16 lat i starszych wzrósł odpowiednio z 60,9% do 62,3%.

Transportem samochodowym w 2013 r. przewieziono 1553,1 mln ton ładunków, tj. o 4,0% więcej niż w 2012 r. i wykonano pracę przewozową w tonokilometrach większą o 11,3%. Udział transportu zarobkowego w ogólnych przewozach wyniósł 55,2%, a transportu gospodarczego – 44,8%, natomiast w pracy przewozowej udział transportu zarobkowego osiągnął poziom 83,2%, a na transport gospodarczy przypadało 16,8%. Transportem zarobkowym przewieziono 858,0 mln ton (o 6,1% więcej niż w 2012 r.), a praca przewozowa była wyższa o 11,5%. Transportem gospodarczym dostarczono 695,1 mln ton ładunków (o 1,5% więcej niż w 2012 r.), a praca przewozowa zwiększyła się o 10,4%.

Wielkość przewozów ładunków transportem samochodowym wyrażona w tonokilometrach stanowiła 14,6% w ogólnych przewozach Unii Europejskiej, co lokowało Polskę w 2013 r. wśród 28 krajów Unii Europejskiej na drugiej pozycji, za Niemcami, a przed Hiszpanią i Francją. W przewozach międzynarodowych Polska miała 25-procentowy udział i znajdowała się na pierwszej pozycji przed Hiszpanią i Niemcami.

W 2013 r. zanotowano, w porównaniu z 2012 r., zwiększenie przewozów krajowych o 3,2%, przy pracy przewozowej w tonokilometrach większej o 12,7%. Przewozy międzynarodowe natomiast były większe o 12,9% w tonach i o 10,5% w tonokilometrach, a ich udział w ogólnych przewozach wzrósł z 13,1% do 14,1% dla ton, a dla tonokilometrów spadł z 60,0% do 59,5%. Dominujący udział zarówno w przewozach ładunków eksportowanych jak i importowanych (w tonach), podobnie jak przed rokiem, stanowiły przewozy do/z krajów Unii Europejskiej, w tym głównie w relacji z Niemcami (ok. 40%). Udział przewozów ładunków eksportowanych do Rosji wzrósł o 0,2% do 5,0%, natomiast udział przewozów ładunków importowanych z Rosji pozostawał na tym samym poziomie 0,5%. Zauważalny jest spadek udziału przewozów ładunków w relacji z Ukrainą (udział przewozów ładunków eksportowanych obniżył się z 2,1% do 1,6%, a ładunków importowanych – z 0,5% do 0,3%).

Największy wzrost przewozów w transporcie samochodowym ogółem, w stosunku do 2012 r., zaobserwowano w przewozach mebli i pozostałych wyrobów gotowych (41,8%), produktów spożywczych, napojów i wyrobów tytoniowych (26,2%), a także drewna i wyrobów z drewna oraz korka (bez mebli), wyrobów ze słomy, papieru i wyrobów z papieru, wyrobów poligraficznych oraz nagrań dźwiękowych (o 22,8%). Największy spadek odnotowano natomiast w przewozach surowców wtórnych i odpadów komunalnych (16,4%) oraz węgla kamiennego i brunatnego, ropy naftowej i gazu ziemnego (o 9,0%).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: