eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Bibby MSP Index VIII 2014

Bibby MSP Index VIII 2014

2014-08-18 12:38

Bibby MSP Index VIII 2014

Czy zatory płatnicze wciąż są powszechną bolączką? © Remains - Fotolia.com

Jak wskazuje najnowsza fala badania Bibby MSP Index, przeterminowane płatności to w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw niemal chleb powszedni. Na nierzetelność płatniczą kontrahentów narzeka ponad 76 procent polskich przedsiębiorców.

Przeczytaj także: Bibby MSP Index IV 2014

Po raz kolejny badania Bibby MSP Index, realizowane na zlecenie firmy faktoringowej Bibby Financial Services, potwierdzają, że większość małych i średnich przedsiębiorców otrzymuje w Polsce zapłatę za sprzedane towary lub zrealizowane usługi po terminie. Skala tego zjawiska nieznacznie zmalała na początku 2014 roku. Problem potwierdza aktualnie ponad trzy czwarte firm, podczas gdy jesienią ubiegłego roku 84,4 proc. przedsiębiorców informowało, że ich kontrahenci nie regulują terminowo faktur.

Zatory płatnicze i opóźnianie płatności w relacjach gospodarczych nie są polską specjalnością. Z doświadczeń firmy Bibby Financial Services, działającej na 16 rynkach na świecie, wynika, że jest to problem wynikający głównie z braku kontroli nad odzyskiwaniem należności. – Wiele firm po prostu nie monitoruje płatności i czeka na zapłatę nie podejmując żadnych działań – wyjaśnia Simon Featherstone, CEO Bibby Financial Services. – Zdarza się też, że opóźnienia wynikają ze skomplikowania procedur akceptacyjnych i księgowych w wielkich korporacjach; w mniejszych firmach – z przeładowania pracą księgowych.

– Dlatego tak ważna jest aktywność samych przedsiębiorców w zakresie egzekwowania należności – dodaje Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services Polska. – Firmy z sektora MŚP nie powinny czekać, aż kontrahenci się poprawią, tylko podejmować działania windykacyjne, zarówno samodzielnie, jak i przy współpracy z faktorami. Tego nauczył chociażby ostatni kryzys.

fot. Remains - Fotolia.com

Czy zatory płatnicze wciąż są powszechną bolączką?

Na nierzetelność płatniczą kontrahentów narzeka ponad 76 procent polskich przedsiębiorców.


W ciągu ostatnich 5 lat wiele firm z sektora MŚP traciło płynność finansową z powodu zatorów płatniczych. Dopiero krytyczna sytuacja skłaniała je do przypominania się kontrahentom w sprawie płatności za fakturę. Obecnie blisko dwie trzecie badanych firm zaczyna monitorować kontrahenta, kiedy tylko mija termin zapłaty, między innymi dzwoniąc, wysyłając e-maile, informując o zwłoce poprzez sms.

Stopniowo przybywa firm, które nawet siedmiodniową zwłokę w płatności ze strony kontrahenta traktują jako podstawę do podjęcia aktywności windykacyjnej. Obecnie co piątemu ankietowanemu przedsiębiorcy cierpliwość kończy się właśnie po tygodniu. Wciąż jednak najwięcej jest firm, które dopiero miesięczną zwłokę w płatności traktują jako sygnał do podjęcia działań windykacyjnych (taki margines tolerancji daje swoim kontrahentom ponad 38 proc. ankietowanych firm). Optymizmem napawa fakt, że prawie 14 proc. małych i średnich firm na bieżąco kontaktuje się ze swoimi partnerami biznesowymi i informuje w badaniu, że nie ma problemu z opóźnionymi płatnościami.

Ciekawe są również inne motywy skłaniające firmy z sektora MŚP do upominania się o płatność. 6,7 proc. badanych zaczyna działać w momencie, w którym nabierają przekonania, że zaczęli pełnić rolę banku i kredytują kontrahenta. Zbliżające się terminy płatności do urzędów skarbowych są impulsem do działania dla 2,2 proc. firm. Warto przypomnieć, że jeszcze w 2012 roku nawet 18,2 proc. badanych przyznawało, że dopiero rozliczenie z fiskusem motywuje do upominania się o uregulowanie faktury. W kategorii „inne motywy działań windykacyjnych” respondenci wskazywali przede wszystkim na brak kontaktu z kontrahentem oraz na sytuacje, gdy odbiorca długo zwodził i nie reagował na upomnienia.

- Nasze badania potwierdzają wcześniejsze doświadczenia: profesjonalne administrowanie należnościami oraz regularny kontakt z odbiorcami to klucz do sukcesu. Lepsza sytuacja płynnościowa w sektorze MŚP to wynik nie tylko powrotu całego kraju na ścieżkę wzrostu gospodarczego, ale przede wszystkim konkretnych działań podejmowanych przez firmy. Również we współpracy z faktorami - mówi Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.

Informacje o badaniu
Badanie Bibby MŚP Index prowadzone jest od 2011 przez Instytut Keralla Research na zlecenie firmy Bibby Financial Services. Bibby MSP Index jest wzorowany na sprawdzonym i cenionym przez światowych inwestorów indeksie określanym, jako Indeks Managerów ds. Zakupów (tzw. PMI). Konstrukcję BIBBY MSP Index oparto na założeniu, że o kondycji każdego przedsiębiorstwa, a w szczególności firm małych i średnich, decyduje kilka obszarów: sprzedaż (zamówienia), inwestycje, zatrudnienie, płynność finansową oraz poziom zadłużenia firmy. Jednym z kluczowych aspektów funkcjonowania firmy jest stan nastrojów w przedsiębiorstwie. Pomiar 7 fali badania przeprowadzony został w kwietniu tego roku na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie małych i średnich firm. Badaniem objęto firmy zatrudniające od 10 do 249 osób (pomiar nie obejmuje firm mikro, zatrudniających do 9 osób).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: