eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2014

Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2014

2014-05-06 10:44

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce 2013


Jednoślady na plusie, jednak dopiero sezon letni pokaże prawdziwy stan rynku

Ciepła zima przełożyła się na dobrą (jak na ten okres w roku) sprzedaż nowych jednośladów w I kw. 2014 roku. Liczba rejestracji motocykli była wyższa o 36,7% niż rok wcześniej i sięgnęła 1 685 sztuk. Rynek motorowerów wzrósł w podobnym stopniu (o 31,8% r/r), do 7 199 sztuk.

- To pozytywne sygnały, bo rynek jednośladów od wielu lat przeżywa trudności. W segmencie motocykli związane są one m.in. z dużym importem używanych pojazdów. Trudno jednak na podstawie wyników z pierwszego kwartału roku wnioskować, czy uda się odwrócić trend spadkowy. Chociaż odpowiedź przyniesie kluczowy dla branży sezon wiosenno-letni, to wydaje się, że do poprawy przyczyniła się przede wszystkim lekka zima, dzięki czemu nabywcy zaczęli wcześniej planować zakupy. Zwiększony popyt w tym segmencie może być także sygnałem wzrostu optymizmu konsumentów; poczuciem poprawy sytuacji gospodarczej – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

fot. mat. prasowe

Rejestracje nowych pojazdów silnikowych w Polsce

Ciepła zima przełożyła się na dobrą (jak na ten okres w roku) sprzedaż nowych jednośladów w I kw. 2014 roku. Liczba rejestracji motocykli była wyższa o 36,7% niż rok wcześniej i sięgnęła 1 685 sztuk. Rynek motorowerów wzrósł w podobnym stopniu (o 31,8% r/r), do 7 199 sztuk.


Przemysł motoryzacyjny

Polski przemysł motoryzacyjny na plusie w I kw. 2014

W I kw. 2014 roku produkcja sprzedana polskiego przemysłu motoryzacyjnego osiągnęła wartość 28,3 mld zł. To nominalnie o 6,8% więcej niż w I kw. 2013 roku. Za wzrost odpowiada zarówno produkcja pojazdów silnikowych, jak i podzespołów, części oraz akcesoriów motoryzacyjnych.

fot. mat. prasowe

Produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego (w mld zł)

W I kw. 2014 roku produkcja sprzedana polskiego przemysłu motoryzacyjnego osiągnęła wartość 28,3 mld zł. To nominalnie o 6,8% więcej niż w I kw. 2013 roku.


Produkcja samochodów użytkowych dalej rośnie, koniec spadków w segmencie osobowym

W I kw. 2014 roku wyprodukowano w Polsce 154,9 tys. pojazdów silnikowych – o 2,6% więcej niż w I kw. 2013 roku. Za wzrost odpowiadają głównie samochody dostawcze i ciężarowe (29,5 tys. szt., +9,1% r/r). Pozytywnym sygnałem jest stabilizacja produkcji samochodów osobowych (124,6 tys. szt., +1,3%), to jednak wciąż bardzo mało w porównaniu z latami 2008-2012. O 4,8% wzrosła produkcja autobusów, do 789 sztuk.

- Na rynku UE widoczne są sygnały ożywienia, co bezpośrednio przekłada się na wolumen produkcji ulokowanych w Polsce fabryk. W przypadku samochodów osobowych I kw. 2014 roku przyniósł w UE wzrost o 8,4% r/r. Rośnie także liczba rejestracji samochodów użytkowych – w I kw. o 9,8%. To bardzo dobre sygnały, jednak obiektywnie wyniki te są jeszcze bardzo dalekie od tych sprzed kryzysu. Biorąc pod uwagę potencjał konsumentów UE, 3,3 mln samochodów osobowych i 443 tys. pojazdów użytkowych zarejestrowanych w ciągu kwartału to wciąż mało – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Szef Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Segment podzespołów, części i akcesoriów coraz silniejszy

Choć europejska produkcja pojazdów znajduje się w stagnacji, dobre wyniki osiągnęli także producenci szeroko rozumianych komponentów, części i akcesoriów motoryzacyjnych, w tym silników. W 2013 roku ich eksport wzrósł o 7,1% i miał wartość 15,5 mld euro. To większa wartość niż dotąd przypuszczano, ponieważ do analizy włączono pomijane zazwyczaj części elektryczne i mechaniczne związane z silnikami spalinowymi, które w klasyfikacjach znajdują się poza motoryzacją. Wzrósł m.in. eksport opon (o 4,8% r/r), szkła do pojazdów (43%), podzespołów i części elektrycznych (15,3%), mechanicznych części silników spalinowych (9,7%), systemów hamulcowych i ich części (14,7%), układów zawieszenia i ich części (14,9%) czy poduszek powietrznych (18,6%). Wśród kluczowych odbiorców na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży do Czech (wzrost o 9% r/r), Hiszpanii (7%), Wielkiej Brytanii (14%), Węgier (18,7%), Włoch (9,3%) oraz Słowacji (15,1%).

- Choć nie są jeszcze dostępne dane za pierwszy kwartał 2014, to możemy być niemal pewni, że przyniósł on dalszy wzrost eksportu komponentów, części i akcesoriów motoryzacyjnych. Ten segment rozwija się bardzo dynamicznie dzięki strumieniowi inwestycji i reinwestycji. W 2013 roku zainwestowano w przemyśle motoryzacyjnym w Polsce 4,5 mld zł (aż o 13,1% więcej niż w 2012) a znaczna część tej kwoty wiąże się właśnie z segmentem dostawców – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Informacje o badaniu
Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce „Branża motoryzacyjna”, Edycja Q2/2014 należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce, rozumianej zarówno jako rynek motoryzacyjny, jak i produkcja przemysłowa oraz motoryzacyjne usługi finansowe. Analiza oparta jest o najnowsze dostępne dane rejestracyjne, statystyczne i rynkowe. Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce.


poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: