eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Obywatel w e-Urzędzie

Obywatel w e-Urzędzie

2005-08-31 01:30

Większość z nas nie lubi załatwiać żadnych spraw w urzędach. Wizyty w urzędach bywają czasochłonne, męczące i irytujące. Tym bardziej ciekawe - i cenne - są wszelkie propozycje, pozwalające na kontaktowanie się z urzędami bez konieczności przychodzenia do nich. Co więc oferuje rządowa i samorządowa administracja obywatelom w zakresie e-Urzędów? Stan obecny jest skromny, ale plany na przyszłość są imponujące - zdalnie będzie można zarejestrować firmę, złożyć deklaracje podatkowe, pozew sądowy, podania do urzędów, wnioski o paszport czy dowód osobisty. Ambitne plany ograniczają - jak zwykle - braki w prawie, niedostateczne zasoby finansowe oraz cichy acz widoczny opór urzędników.

Przeczytaj także: Komunikacja elektroniczna z urzędem

Aktualne dane na temat dostępności usług publicznych w sieci są bardzo mało pocieszające. Przez internet udostępnianych jest w pełni tylko 2 proc. usług publicznych świadczonych w Polsce.

Według Ministerstwa Nauki i Informatyzacji spośród tych niewielu dostępnych usług najczęściej korzystamy z możliwości zdalnej rejestracji na wyższe uczelnie, realizacji aktów stanu cywilnego czy opłaty składek na ubezpieczenie społeczne. Jednymi z najrzadziej realizowanych usług zdalnych są natomiast te związane z pośrednictwem pracy czy zamówieniami publicznymi.

Przodują samorządy

W rozwijaniu elektronicznych platform kontaktu z obywatelami przoduje administracja samorządowa, na której najczęściej spoczywa obsługa głównych usług publicznych - ewidencji ludności, wydawania dokumentów, rejestracji działalności gospodarczej, wydawanie wielu pozwoleń.

Najbardziej widocznym przejawem działania lokalnej eAdministracji są uruchamiane co jakiś czas kolejne regionalne "Wrota". Pod koniec lipca uruchomiony został portal internetowy Wrota Opolszczyzny. Wrota Opolszczyzny to trzeci portal będący częścią projektu Wrota Polski, którego elementem jest też koncepcja Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Pierwszym tego typu serwisem były Wrota Małopolski, a po nich uruchomione zostały Wrota Podlasia. Projekt e-PUAP, czyli Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej jest ogólnokrajowym przedsięwzięciem realizowanym pod auspicjami Ministerstwa Nauki i Informatyzacji. E-PUAP z jednej strony ma służyć porozumiewaniu się obywateli z urzędami, z drugiej zaś wymianie informacji między urzędami.

Kompleksowa koncepcja platformy e-Government w Polsce została opracowana pod koniec roku 2002 i jest ona elementem szerszej koncepcji noszącej nazwę Wrota Polski. Wrota Polski to proponowana nazwa zintegrowanego systemu informatycznego, umożliwiającego świadczenie usług publicznych, a w szerszym znaczeniu - nazwa projektu, symbolizująca otwarcie Polski na nowe techniki, współpracę z innymi krajami oraz otwarcie państwa na potrzeby obywateli. Program ten ma w założeniach zwiększenie o 10 procent rzeczywistej, a o 40 procent potencjalnej efektywności administracji publicznej, związanej ze świadczeniem usług publicznych. Poprawie ulec ma również przejrzystość pracy administracji publicznej - poprzez ułatwienie dostępu do rzetelnej informacji.

Obecnie najbardziej zaawansowane są Wrota Małopolski. Każdy mieszkaniec województwa małopolskiego - o ile posiada kwalifikowany podpis elektroniczny - może załatwić za pośrednictwem internetu ponad 50 spraw administracyjnych. W wielu sprawach możliwe jest uruchomienie za pośrednictwem internetu (przy wykorzystaniu funkcjonalności tzw. Cyfrowego Urzędu) pierwszego elementu procedury urzędowej - czyli rozpoczęci biegu sprawy. Wizyt w urzędzie nie udaje się więc wyeliminować, ale można znacznie zmniejszyć ich liczbę.

Projekt Cyfrowego Urzędu jest koncepcją zintegrowania w jeden moduł systemowy, spraw które należą do kompetencji Urzędów Gmin, Starostw Powiatowych, Urzędu Marszałkowskiego, a także Urzędu Wojewódzkiego i innych urzędów administracji publicznej. Zintegrowanie nie oznacza oczywiście likwidacji poszczególnych systemów, wykorzystywanych przez różne urzędy, a jedynie opracowanie wspólnej platformy wymiany informacji w celu umożliwienia elektronicznego obiegu i wymiany dokumentów - zarówno między urzędami jak i na linii urząd-obywatel.

 

1 2

następna

oprac. : M. Pijaczyński, G. Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Help desk i polski rynek

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: