eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek pracy w 2013 roku

Rynek pracy w 2013 roku

2014-03-04 09:47

Rynek pracy w 2013 roku

Informatyka/Programowanie to sektor, który najczęściej poszukuje nowych pracowników © apops - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Informatyka/Programowanie to sektor, który najczęściej poszukuje nowych pracowników - czytamy w raporcie Rynek pracy w 2013 roku opracowanym przez Goldenline.pl. Za taki stan rzeczy odpowiada m.in.duża rotacja wśród pracowników tej branży, którzy nieustannie kuszeni są ofertami rekruterów. Z kolei branżą, która wzbudza największe zainteresowanie wśród osób poszukujących pracy jest Sprzedaż i Marketing/Reklama/Public Relations.

Przeczytaj także: Polski rynek pracy: wyzwania 2014

- Obserwujemy zdecydowaną przewagę branży Informatyka/Programowie wśród wszystkich rekrutacji. Jest to wynik, którego można było się spodziewać - to branża, która intensywnie rozwijała się w 2013 roku. Oprócz rozwoju istniejących już firm pojawili się nowi gracze na rynku i powstało dużo nowych miejsc pracy. Drugą przyczyną poszukiwania wciąż nowych pracowników w tej branży jest rotacja. Programiści są nieustannie pod obstrzałem Rekruterów, którzy kuszą ich wciąż lepszymi warunkami pracy. Jest to jedna z przyczyn wysokiego wskaźnika rotacji wśród programistów. Dobrych specjalistów w tej branży jest mniej niż miejsc pracy - rekrutacja dobrych specjalistów w tej dziedzinie to ogromne wyzwanie i często niekończąca się opowieść – komentuje Pakita Łowczyńska, HR Business Partner w Goldenline.pl.

- Sektor Usług jest drugim stale rozwijającym się w Polsce, to wyjaśnia dlaczego drugie miejsce w raporcie GoldenLine wśród branż, w których najczęściej były publikowane oferty zajęła branża Sprzedaż. Jedną z przyczyn może być to, że w sprzedaży pojawia się wiele sezonowych miejsc pracy. Poza tym, wielu osobom może błędnie wydawać się, że do wykonywania pracy handlowca nie potrzeba twardych umiejętności i prawie każdy może nauczyć się sprzedaży. Brutalnie weryfikują to wyniki sprzedażowe, które zmuszają pracodawców do poszukiwań nowych pracowników. Rotacja w działach sprzedażowych w większości firm jest najwyższa wśród wszystkich działów – dodaje.

fot. mat. prasowe

Branże, w których najczęściej szukano pracowników

Obserwujemy zdecydowaną przewagę branży Informatyka/Programowie wśród wszystkich rekrutacji. Jest to wynik, którego można było się spodziewać - to branża, która intensywnie rozwijała się w 2013 roku.


- Wyniki raportu odzwierciedlają tendencję, o której można usłyszeć wśród pracodawców – zainteresowanie pracą w branżach Sprzedaż i Marketing/Reklama/Public Relations nie maleje. Taki stan rzeczy nie powinien być dla nikogo zaskoczeniem. Sprzedaż często kojarzy się kandydatom jako branża, w której łatwo dostać pracę, bo nie wymaga posiadania specjalistycznych umiejętności. Natomiast popularność branży Marketing/Reklama/PR wśród aplikujących to pokłosie tego, że kierunek marketing i reklama cieszył się dużym zainteresowaniem studentów kilka lat temu. Zawód ten kojarzył się z kreatywnością, fajnym miejscem pracy, prestiżem i pracą koncepcyjną. Rynek pracy jednak nasycił się specjalistami w tym zakresie i obecnie mamy pod tym względem zdecydowanie większą podaż niż popyt – mówi Katarzyna Wilga, Marketing Specialist w Goldenline.pl.

- Niestety wciąż brakuje chętnych do pracy w branży Internet/Ecommerce – to w tej branży pracodawcy poszukiwali najwięcej pracowników. Znaczny niedobór kandydatów do pracy w branży IT potwierdza, iż wciąż jest to rynek kandydata. Obszar IT to dynamiczna i stale rosnąca branża, jednak system edukacji nie nadąża z dostarczeniem wykształconych absolwentów w tym kierunku. Jest jednak szansa na poprawę tej sytuacji. Rankingi prezentowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego pokazują, że wzrost zainteresowania kierunkiem Informatyka stale rośnie – dodaje Katarzyna Wilga.

fot. mat. prasowe

Ogłoszenia, na które najczęściej aplikowali kandydaci wg branż

Wyniki raportu odzwierciedlają tendencję, o której można usłyszeć wśród pracodawców – zainteresowanie pracą w branżach Sprzedaż i Marketing/Reklama/Public Relations nie maleje.


- W zakresie liczby opublikowanych ogłoszeń widzę duże podobieństwo do tego, jak to funkcjonuje w serwisach typowo ogłoszeniowych. Jednym z głównych czynników mających wpływ na liczbę emitowanych ogłoszeń jest wskaźnik bezrobocia i liczba wolnych wakatów w danym regionie, a wiadomo, że duży może więcej. Dlatego też w takich zestawieniach na czoło zawsze wysuwają się duże aglomeracje. Widać też, że rynek wrocławski mimo stopy bezrobocia na poziomie 13%, wykazuje dużą aktywność. Prawdopodobną przyczyną może być duża liczba dobrych pracodawców z branży IT, mocno konkurujących ze sobą w poszukiwaniu kandydatów z unikalnymi umiejętnościami. Województwo wielkopolskie o najmniejszej stopie bezrobocia również jest aktywne i widać, że szuka nowych kanałów dotarcia emitując oferty pracy również do pasywnych kandydatów jakich można pozyskać przez biznesowe media społecznościowe – komentuje Małgorzata Wojciekiewicz, Strategic Client Manager w Goldenline.pl.

- Zaskakuje relatywnie niska aktywność w rejonie Pomorza. Województwo pomorskie zasługuje na miano aglomeracji, a jednak aktywność pracodawców w tym rejonie w mediach biznesowo społecznościowych jest mniejsza w stosunku do innych dużych regionów. Nasuwa się wniosek, że jest to jeden z najdalej odsuniętych regionów aglomeracyjnych w Polsce, przez co pracodawcy szukają rozwiązań jeszcze bardziej lokalnych na dotarcie z ofertą zatrudnienia. Postrzegam tę sytuację jako szansę, aby pracodawcy z tego regionu jako pierwsi mogli pozyskać uwagę kandydatów wykorzystując do tego celu nowoczesne kanały dotarcia - dodaje Wojciekiewicz.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: