eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Firmy kurierskie w epoce 2.0

Firmy kurierskie w epoce 2.0

2014-01-23 08:10

Przeczytaj także: InPost zmienia praktyki po interwencji Prezesa UOKiK


Szybko rozwijający się rynek przesyłek międzynarodowych rodzi potrzeby klientów na dedykowane usługi, które nie mają swojego odpowiednika na rynku krajowym. - Przykładem rozwiązań usprawniających prowadzenie biznesu przez klientów korzystających z naszych usług międzynarodowych jest usługa IMPEX umożliwiająca sprawne importowanie towarów z zagranicy, i dająca pełną przejrzystość i prostotę opłaty, bez ponoszenia ryzyka walutowego odnoszącego się zwyczajowo do opłat za transport oraz rozwiązanie NVI pozwalające klientom na odroczenie płatności podatku VAT przy imporcie towaru do Polski – wylicza Tomasz Buraś z DHL Express (Poland)

E-handel - języczek u wagi

Obecnie coraz więcej grup produktów o różnych gabarytach i wadze dystrybuowanych jest za pomocą Internetu, co w bezpośredni sposób wpływa na zmianę nawyków zakupowych polskiego konsumenta. Ponadto, smartfony i tablety stają się ogólnodostępnym dobrem, a w sieci powstaje coraz więcej e-sklepów oraz portali umożliwiających porównywanie cen i czasu dostawy. Popularne portale aukcyjne skupiają szeroki wachlarz towarów przeznaczonych dla każdej grupy wiekowej, konsumenci poszukują na nich okazji cenowych i wszelkiego rodzaju promocji. Coraz bardziej zaawansowane aplikacje pozwalają klientom zarządzać przesyłką od momentu jego zakupu aż po drzwi mieszkania.

B2C staje się w ten sposób „języczkiem u wagi” firm kurierskich, które upatrują w nim rynku przyszłości, ale i bardziej doraźnie, rekompensaty strat powstałych z braku naturalnego wzrostu konsumpcji w Polsce. - Wartość krajowego rynku e-handlu szacuje się na około 20 mld złotych. Udział handlu elektronicznego w całej sprzedaży detalicznej to jednak tylko niecałe 4 proc., w Europie Zachodniej współczynnik ten wynosi 15-18 proc. - mówi Marcin Kruszyński, PR Manager, Siódemka SA. - Cały czas gonimy Zachód, dlatego branża e-commerce i usługi B2C dają firmom kurierskim potencjalnie największe szanse rozwoju.

E-commerce to najszybciej rozwijający się segment rynku. W porównaniu z państwami zachodnimi rynek w Polsce jest nadal młody, dlatego tempo rozwoju będzie w najbliższych latach nadal bardzo wysokie. – Jak podaje m.in. Forrester, Datamonitor, Euromonitor, w USA oraz Europie wzrost sprzedaży na rynku e-commerce prognozowany jest na poziomie 13-15 proc. w ciągu najbliższych pięciu lat. „E-commerce Europe”, europejska organizacja zrzeszająca sprzedawców internetowych, szacuje, że w roku 2012 obrót na rynku wyniósł ponad 305 miliardów euro w samej Unii Europejskiej, w porównaniu do 254 mld euro w 2011. Wzrost e-commerce jest szczególnie wysoki w Europie Wschodniej, w samej Polsce przewiduje się wzrost obrotów w tym sektorze na poziomie 25 – 30 proc. – zaznacza Paweł Racis, dyrektor handlowy UPS Polska.

Coraz większa liczba Polaków ma dostęp do Internetu, regularnie wzrasta też zaufanie użytkowników sieci do e-zakupów – to jedna strona medalu. Druga natomiast to fakt, że wraz z dynamicznym wzrostem sektora B2C rosną również wymagania klientów względem innowacyjnych technologii i usług oferowanych przez firmy kurierskie, które dodatkowo muszą łączyć niespotykaną do tej pory elastyczność związaną z potrzebami klienta indywidualnego ze specjalizacją wymaganą w obsłudze poszczególnych branż. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta, firmy KEP oferują coraz bardziej elastyczne usługi, m.in. takie jak wieczorny czas dostarczenia przesyłki, eAwizo, elektroniczny podpis, itd. - Pro aktywne informowanie o przybliżonym terminie dostarczenia przesyłki i zwrot potwierdzonych dokumentów do nadawcy, czyli DHL Osobisty Podpis, Informacja Przed Doręczeniem, powiadomienie odbiorcy o nieudanej próbie doręczenia, jak eAwizo, możliwość zmiany terminu doręczenia, czy też doręczenie w godzinach wieczornych pomiędzy 18-ą a 22-ą, to tylko niektóre z rozwiązań oferowanych dla sektora e-commerce - mówi Tomasz Buraś z DHL Express (Poland).

Technologie 2.0

Pierwszoplanową rolę w rosnącym rynku B2C będą odgrywać najnowocześniejsze technologie mobilne. Zakupy on-line konsument będzie dokonywał bez względu na miejsce, w którym będzie się aktualnie znajdował. Dla logistyki stanowi to potężne wyzwanie, gdyż klient, zwłaszcza indywidualny oczekuje obsługi od drzwi do drzwi, bez względu na to, gdzie produkt aktualnie znajduje się i dokąd ma być dostarczony. Globalny rynek w telefonie komórkowym typu smartfon staje się już standardem w zinformatyzowanych, zachodnich i azjatyckich społeczeństwach. Firmy kurierskie nie pozostają na te trendy obojętne. - We wrześniu 2011 roku wprowadziliśmy w Stanach Zjednoczonych tzw. UPS My Choice - informuje Paweł Racis z UPS Polska. - Usługa ta pozwala konsumentom m.in. na dokonywanie zmian w terminach dostawy za pomocą komputera, tabletu lub smartfona. W Europie system UPS Kiala oraz Access Point pozwalają konsumentom na odbiór zakupów online w dogodnych miejscach, w późniejszych godzinach. Rozwiązanie to jest obecnie dostępne na sześciu europejskich rynkach – w tym w Wielkiej Brytanii. Systemy te mają w przyszłości być wprowadzone również na innych europejskich rynkach.

Z nowych technologii korzystają coraz częściej również klienci segmentu B2B, dla których operatorzy przygotowali dedykowane aplikacje biznesowe. - Rozwiązanie webowe myTNT to swego rodzaju ‘kurier internetowy’: nie wymaga instalacji, a jego działanie jest analogiczne do funkcjonowania np. banku internetowego – wyjaśnia Rafał Dziura z TNT Express Poland. - Narzędzie to polecamy małym i średnim przedsiębiorstwom, zamawiającym pojedyncze usługi.
Rynek KEP staje się w ten sposób coraz bardziej gotowy na przyjęcie międzynarodowych standardów technologicznych, o których mówi Łukasz Sibielak, dyrektor ds. systemów informatycznych, członek zarządu DHL Express (Poland): wyróżniłbym dwie technologie, które coraz częściej wkraczają na rynek KEP, pierwszą z nich jest użycie znanych już od dłuższego czasu kodów QR, które pozwalają na jednolite w skali globalnej zarządzanie kompletną informacją o przesyłce. Druga, to systemy płatności mobilnej z modelem biznesowym, który umożliwiłby racjonalne oferowanie usługi COD dla wygody klienta docelowego, bez pogorszenia rentowności całości usługi KEP.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: