eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy

Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy

2014-01-13 14:04

Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: atrakcyjność inwestycyjna do poprawy


-Pod wpływem spowolnienia gospodarczego zwiększa się wrażliwość cenowa konsumentów. To sprawia, że wśród czynników zakupowych spada rola zastosowania alternatywnych technologii paliwowych, takich tak napędy elektryczne czy hybrydowe. Tylko niecała połowa zarządzających z branży uznaje, że jest to kluczowy czynnik wpływający na decyzje konsumentów, podczas gdy w przypadku efektywności paliwowej wskazało go ponad 90% respondentów. Ekologia pozostaje ważnym kryterium (73%), ale dążenie do większej przyjazności dla środowiska będzie realizowane raczej przez wybór modelu ze zoptymalizowanym silnikiem spalinowym, niż napędem alternatywnym – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Szef Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG w Polsce.

Priorytetem inwestycyjnym jest zmniejszenie i optymalizacja silników spalinowych

- Konsumenci oczekują bardziej oszczędnych, a więc i tańszych w utrzymaniu pojazdów. Producenci motoryzacyjni starają się wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom – zapytani o kluczowy obszar inwestycyjny w obszarze napędów na najbliższe 5 lat, najczęściej (47%) wymieniali optymalizację i zmniejszenie rozmiarów silników spalinowych – mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Szef Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej, KPMG w Polsce.

Spada z kolei waga napędów alternatywnych, choć ciągle widoczne jest duże znaczenie hybryd, w tym przede wszystkim plug-in (27%) oraz napędów elektrycznych opartych na bateriach (łącznie 21%). Jednak traktowane łącznie wciąż mają równie duże znaczenie na liście priorytetów inwestycyjnych, co tradycyjne technologie silników spalinowych.

fot. mat. prasowe

Inwestycje producentów w technologie napędów w ciągu najbliższych 5 lat

Konsumenci oczekują bardziej oszczędnych, a więc i tańszych w utrzymaniu pojazdów. Producenci motoryzacyjni starają się wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom – zapytani o kluczowy obszar inwestycyjny w obszarze napędów na najbliższe 5 lat, najczęściej (47%) wymieniali optymalizację i zmniejszenie rozmiarów silników spalinowych


Nadmiar mocy produkcyjnych na rozwiniętych rynkach pozostaje poważnym wyzwaniem

Rozwinięte gospodarki będą borykać się z nadmiarem mocy produkcyjnych – w porównaniu do zeszłego roku ta obawa została znacznie silniej wyrażona przez kadrę zarządzającą światowej motoryzacji. Trzy czwarte badanych dostrzega duże ryzyko wystąpienia nadmiaru mocy produkcyjnych w przyszłości w Niemczech, Francji, Rosji, USA i Japonii. Jednocześnie maleją obawy respondentów co do poziomu wykorzystania mocy produkcyjnych w krajach BRIC, Meksyku i Turcji. W zależności od kraju, wyraża je jedynie 8-16% badanych.

Firmy z krajów BRIC będą zwiększać udziały w światowym rynku

Choć pozycja producentów samochodów z dojrzałych rynków jest bardzo silna, światowy rynek będą zdobywać przede wszystkim firmy z krajów BRIC – to opinia znacznej części kadry zarządzającej światowej branży motoryzacyjnej. Są oczywiście wyjątki. Wśród firm, które będą zdobywać rynek w ciągu najbliższych 5 lat najczęściej wymieniano Hyundai/Kia oraz Grupę Volkswagen. Dobrze oceniane są także perspektywy BMW. Jednak wśród 10 firm najczęściej wskazywanych jako potencjalni zwycięzcy udziałów rynkowych, siedem miejsc zajmują koncerny z krajów BRIC: Avtovaz, SAIC, Chery, Dongfeng, Tata, Brilliance-Jinbei, BAIC. Wśród tradycyjnych, ustabilizowanych marek stosunkowo dobre perspektywy mają (zdaniem respondentów badania) także Nissan, Renault, General Motors, Toyota i Daimler.

fot. mat. prasowe

Prognozy zmiany udziałów rynkowych koncernów w ciągu najbliższych 5 l

Wśród firm, które będą zdobywać rynek w ciągu najbliższych 5 lat najczęściej wymieniano Hyundai/Kia oraz Grupę Volkswagen.


O raporcie
Raport “KPMG’s Global Automotive Executive Survey 2014. Strategies for fast-evolving market” powstał na podstawie wywiadów z 200 przedstawicielami kadry zarządzającej producentów samochodów, dostawców części i akcesoriów, dealerów, firm finansowych, wypożyczalni samochodów oraz dostawców usług mobilnościowych z 28 krajów. Wywiady przeprowadzono w lipcu i sierpniu 2013. Wśród przebadanych przedsiębiorstw 41% pochodziło z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, 35% z regionu Azji i Pacyfiku a 25% z Ameryki Północnej i Południowej. Wszystkie przebadane firmy osiągają przychody powyżej 100 milionów dolarów rocznie, przy czym 39% firm stanowiły organizacje o przychodach przekraczających 10 miliardów dolarów.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • press_3 / 2014-05-31 19:08:09

    priorytetem jest rozwój technologii hybrydowej. Toyota w tej dziedzinie deklasuje wszystkich, lata temu postawili na tę technologię i teraz są lata świetlne przed wszystkimi z najbardziej niezawodnymi samochodami. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: