eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Marketing mobilny: jak dogonić klienta?

Marketing mobilny: jak dogonić klienta?

2011-11-09 13:55

Przeczytaj także: Jak używać kody QR


Ten sam fotokod może znajdować się przy produktach, prowadząc klienta do szerszych informacji, nt. ceny, rozmiarów, kolorów, funkcji, dostępności – i w tym wypadku warto posiadać mobilną wersję strony, która pozwoli nam łączyć QR kody z poszczególnymi, dostosowanymi do urządzeń mobilnych zakładkami produktów. Według badania MGH aż 72 proc. osób zapamiętałoby reklamę dostarczoną za pomocą tej technologii. Dodatkowo 53 proc. ankietowanych skanuje kody, by otrzymać rabat lub kupon. Tuż za kuponami pojawiła się chęć uzyskania dodatkowych informacji (52 proc. badanych).

Meldowanie się

Meldowanie sprawdza się idealnie jako sposób na ściąganie klientów. Kusi meldujących się odpowiednim bodźcem, jakim może być np. rabat. Niektórzy uważają jednak, że to tylko chwilowa moda, a tak naprawdę nikt nie ma potrzeby upubliczniania informacji o miejscu, gdzie aktualnie przebywa. Ja jednak sądzę, że zjawisko to okaże się tak samo ciekawe i trwałe, jak chęć publikowania zdjęć i osobistych informacji na serwisach społecznościowych, a to dzięki Facebook Places. Szczególnie pomocni w procesie jego rozpowszechniania i utrwalania okazali się operatorzy sieci komórkowych, którzy sprzedają coraz więcej smartfonów z tą aplikacją, dając usługę nielimitowanego dostępu do Facebooka. Chociaż Facebook Places jest dostępne dla polskich użytkowników zaledwie od około pół roku, już pojawiła się na naszym rynku pierwsza próba pozyskania w ten sposób nowych klientów. Warszawski pub „Sketch” zaoferował darmowe piwo każdej osobie, która przyjdzie i zamelduje się w pubie.

Dla biznesu Facebook przygotował Facebook Deals, który umożliwia sprzedawcom tworzenie lokalnych ofert widzialnych dla każdej osoby, która będzie znajdować się niedaleko danego miejsca. Aby odblokować ofertę, klient musi się tylko zameldować w lokalizacji, a jednocześnie na jego koncie na Facebooku pojawi się informacja o rabacie. Bardzo ciekawą opcją wyróżniającą aplikację FB Places jest możliwość tzw. grupowej oferty – aby ją odblokować, musimy zaciągnąć do sklepu określoną liczbę znajomych.

W dosyć ciekawy sposób mechanizm meldowania zastosowała w swojej aplikacji na komórkę amerykańska sieć restauracji fast-food Carl’s Jr. i Hardee’s. Każdy klient, który posiada aplikację, ma możliwość meldowania się w sklepach należących do sieci, za co otrzymuje rabat w wysokości 1 dolara. Dodatkowo im częściej odwiedza restaurację (meldując się), tym większy rabat mu przysługuje. Zabawa ta oczywiście zachęca do częstego odwiedzania restauracji – klient jest za to odpowiednio wynagradzany.

Komunikacyjny hit – SMS

Dzięki SMS-om najłatwiej oddziaływać na klienta. Nasze doświadczenia, płynące z wdrożeń platformy Szopek dla marek odzieżowych, wskazują, że narzędzie to nadaje się zarówno do przypieczętowania potencjalnej sprzedaży (upominek za zakupy i rejestrację w mobilnym newsletterze), jak i jej aktywizacji (rabat za SMS) i idealnie wręcz może służyć do kierowania ruchu z lepszych lokalizacji do uchodzących za gorsze, czy dajmy na to, do generowania zainteresowania nową kolekcją. Pewną trudnością jest idealne dopasowanie komunikacji, lecz wyniki rzędu 15 tysięcy rejestracji w sieci stu sklepów, i to bez obiecywania wycieczki do ciepłych krajów, są dość łatwe do osiągnięcia, nawet bez angażowania personelu. Analizując SMS-y wnikliwiej, szczególnie jeśli chodzi o rynek zagraniczny, popularne i efektywne stały się wszelkiego rodzaju mobilne kluby. Flagowym przykładem jest tutaj przypadek „Mobile Style Club” Maurice (amerykańska sieć sklepów z odzieżą dla kobiet).

Mobilny klub pozwolił marce zgromadzić w ciągu 4 miesięcy 20 tys. aktywnych subskrybentów, którzy zrealizowali mobilne kupony, generując sprzedaż o wartości 1 mln dolarów (konwersja wyniosła 60 proc.). Przykład ten pokazuje, że połączenie poczucia przynależności i wyjątkowości (z racji specjalnych ofert skierowanych tylko do subskrybentów klubu), SMS-ów oraz mobilnych kuponów daje szybkie i dobre efekty. Oczywiście efektywność tego typu rozwiązań zależy również od zaangażowania marki. W przypadku Maurice klient atakowany był informacją o klubie niemalże z każdej strony: informacje były na Facebooku, firmowej stronie www, w sklepach stacjonarnych (szyldy i naklejki), a także na materiałach promocyjnych.

Opcje dziś stosowane na naszym rynku to zaledwie skrawek możliwości wpływania na decyzje klientów poprzez narzędzia mobilne. Pewne jest więc, że zdobywanie klientów mobilnych stanie się ważnym celem sprzedażowym firm. W konkluzji sugeruję, aby podczas budżetowania środków nie zapomnieć o ujęciu wydatków na marketing mobilny w kosztorysie. Nie warto z tym się ociągać – przeważnie to pierwsi zyskują najwięcej!


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2

oprac. : Filip Głowacz / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: