eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › 4 etapy kontroli funkcji personalnej w firmie

4 etapy kontroli funkcji personalnej w firmie

2010-09-30 13:17

Przeczytaj także: Zarządzanie kadrami: 83% firm potrzebuje zmian


Trzeci etap

kontroli funkcji personalnej – porównanie wyników z normami i ocena odchyleń – obejmuje czynności o podstawowym znaczeniu dla oceny stopnia osiągania celów funkcji personalnej. Na tym etapie porównuje się dwa podstawowe strumienie danych kadrowych, wyrażających:
  • z jednej strony – wielkości pożądane (zadane), tj. normy kadrowe,
  • z drugiej – wielkości uzyskane (faktyczne), tj. osiągnięte wyniki procesów doboru, rozwoju i motywowania kadr oraz odejścia pracowników.
Te dwa strumienie danych są porównywane ze sobą w celu ustalenia ewentualnych odchyleń dodatnich i ujemnych. Wykryte odchylenia są następnie konfrontowane ze zbiorem dopuszczalnych granic tolerancji odchyleń.

Badanie odchyleń względem dopuszczalnych wielkości pozwala na rozróżnienie dwóch przypadków. W pierwszym z nich wartość odchyleń jest mniejsza lub równa wartości dopuszczalnej i wtedy nie przekazuje się o nich żadnej informacji podmiotom zarządzania kadrami. W drugim przypadku do tych podmiotów trafiają informacje dotyczące odchyleń istniejących bądź mogących powstać w przyszłości. Zidentyfikowane odchylenia – w ujęciu przedmiotowym – są interpretowane jako kadrowe problemy decyzyjne, wymagające podjęcia określonych działań korygujących.

Częstotliwość porównania wyników doboru, rozwoju i motywowania kadr oraz odejść pracowników z normami kadrowymi zależy od specyfiki branych pod uwagę cech. W przypadku norm średnio- i długookresowych porównania wystarczy przeprowadzać w okresach rocznych. W innych przypadkach porównywanie powinno być wykonywane częściej.

Na przykład w dużych organizacjach często podstawą podejmowania decyzji kadrowych są wyniki porównywania profilów wymagań na poszczególnych stanowiskach pracy z profilami kwalifikacji pracowników. Znaczenie tych porównań jest szczególnie widoczne w tych organizacjach, które są zorientowane na jakość i wydajność pracy. W ich przypadku główny problem stanowi stworzenie harmonii między wymaganiami na stanowisku pracy a rzeczywistymi możliwościami kwalifikacyjnymi pracownika obejmującego to stanowisko. Rozwiązanie tego problemu wymaga podjęcia trafnych decyzji kadrowych i towarzyszących im działań korygujących.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: