eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › 4 etapy kontroli funkcji personalnej w firmie

4 etapy kontroli funkcji personalnej w firmie

2010-09-30 13:17

4 etapy kontroli funkcji personalnej w firmie

© fot. mat. prasowe

Są mistrzowie, którzy na 4 etapy kontroli kadr wykonują tylko jeden (coś mierzą) i wcale nie czują się z tym źle. Wszyscy pozostali, NORMALNI, menedżerowie korzystają z czterech etapów kontroli. Jeśli któryś umknął twojej uwadze, oto małe odświeżenie wiadomości: opis 4 etapów kontroli funkcji personalnej w firmie.

Przeczytaj także: Zarządzanie kadrami: 83% firm potrzebuje zmian

Proces kontroli funkcji personalnej przebiega w czterech etapach:
  1. ustalenie norm (planów) funkcji personalnej,
  2. pomiar rzeczywistych wyników funkcji personalnej,
  3. porównanie wyników z normami i ocena odchyleń,
  4. korygowanie przebiegu procesu zarządzania kadrami.

Pierwszy etap

– ustalenie norm (planów) funkcji personalnej – stanowi przygotowanie do działania i polega na:
  • sformułowaniu celu zarządzania kadrami,
  • opracowaniu planów i programów kadrowych,
  • ustanowieniu aktów normatywnych stosowanych w działaniach personalnych,
  • zbadaniu zasobów ludzkich i zapewnieniu warunków niezbędnych do racjonalnego zarządzania kadrami w przyjętym przedziale czasu.
Działania te mają za zadanie doprowadzić do „zaprojektowania” poszczególnych stanowisk pod kątem kwalifikacji i odpowiedzialności, określić potrzeby w zakresie rekrutacji i/lub zwolnień, zaplanować doskonalenie zawodowe oraz rozwój kompetencji wspierających pracę u pracowników. Dzięki temu łatwiej jest oceniać pracowników, dobierać narzędzia motywacyjne, a także trafniej dobierać pracowników do stanowisk pracy.

Normy kadrowe są wyrażane przede wszystkim w postaci zbiorów: celów, funkcji i zadań organizacji, schematów organizacyjnych, opisów stanowisk pracy, profilów wymagań kwalifikacyjnych stanowisk pracy, prognoz zatrudnienia, planów rekrutacji lub redukcji pracowników, planów rozwoju pracowników, planów funduszu wynagrodzeń, aktów normatywnych wewnętrznych oraz zewnętrznych.

Wewnętrzne akty normatywne obejmują m.in.:
  1. regulaminy: pracy, wynagradzania pracowników, ocen pracowniczych, przyznawania premii, nagród i wyróżnień, nagradzania pracowników za szczególne osiągnięcia zawodowe, przypisywania obowiązków (zadań), uprawnień i odpowiedzialności do stanowisk pracy, zarządzania rozwojem pracowników,
  2. procedury: planowania kadr, rekrutacji, selekcji i adaptacji zawodowej pracowników, awansowania,
  3. instrukcje: w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia akt osobowych i dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy.
Zewnętrzne akty normatywne obejmują m.in.:
  • ustawy,
  • rozporządzenia,
  • układy zbiorowe,
  • porozumienia,
  • umowy międzynarodowe.

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: