eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Praca w branży PR 2009

Praca w branży PR 2009

2010-01-21 09:52

Praca w branży PR 2009

Profil stanowiska - porównanie © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Dla PR-owców, którzy chcieli zmienić lub znaleźć pracę rok 2009 był gorszy niż 2008 - wynika z rocznej analizy ofert pracy dla branży public relations, przygotowanej przez serwis PRoto.pl. W 2009 pracodawcy zamieścili w mediach 11 proc. ogłoszeń mniej niż w roku poprzednim. Co ciekawe, druga połowa roku była dużo lepsza niż pierwsza, mimo niezbyt korzystnego dla PR-owców grudnia. Rekordowy okazał się listopad, w którym poszukiwano aż 166 osób na stanowiska związane z public relations.

Przeczytaj także: Praca w branży PR 2008

Tymczasem w 2008 od początku roku liczba ogłoszeń w sposób umiarkowany, ale stały rosła, by osiągnąć punkt kulminacyjny w wakacje i powoli spadać. Można więc powiedzieć, że dla PR-owców najgorszy był przełom lat 2008-2009.

W 2009 roku nieco ponad połowa wszystkich ogłoszeń napłynęła bezpośrednio do wortalu PRoto (aż 749 z 1456 ofert). Pozostałe ogłoszenia ukazały się kolejno w: internetowych serwisach rekrutacyjnych - 659 ogłoszeń - oraz prasie (48), głównie w Gazecie Praca - poniedziałkowym dodatku Gazety Wyborczej. Tak więc do czterech najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się więc szczegółowo kolejno: PRoto z 749 ogłoszeniami, Pracuj.pl - z 457, portal Infopraca – ze 152 oraz Gazeta Wyborcza – z 48.

Tradycyjnie najwięcej ofert – bo blisko 58 proc. - pochodziło z województwa mazowieckiego. Warto jednak zauważyć, że w roku 2009 procent ogłoszeniodawców mających swoje biura w Warszawie jest niższy o 12 oczek w porównaniu z rokiem poprzednim. Wzrosło natomiast znaczenie pracodawców w regionach małopolskim i dolnośląskim.

fot. mat. prasowe

Profil stanowiska - porównanie

Profil stanowiska - porównanie

W 2009 najczęściej poszukiwano specjalistów – 41 proc. wszystkich ofert było przeznaczone właśnie dla nich. Ta tendencja utrzymywała się nieprzerwanie przez cały rok. 27 proc. ofert dotyczyło stanowisk managerskich/dyrektorskich, w 21 proc. ogłoszeń poszukiwano praktykantów i stażystów, zaś w 11 proc. - asystentów/konsultantów. Większość ogłoszeń dotyczyła więc stałego zatrudnienia, choć niemało było ofert dla praktykantów, na których zapotrzebowanie na rynku jest obecnie, jak i rok wcześniej, większe niż na asystentów/konsultantów.

Co ciekawe, nie dość, że w 2009 ofert było mniej, to jeszcze więcej z nich (w ujęciu procentowym) było przeznaczonych wyłącznie dla praktykantów/stażystów, w roli których najchętniej widziani są studenci. Pod tym względem rekordowy był czerwiec, w którym oferty dla stażystów stanowiły 30 proc. Przy porównaniu lat 2008-2009 widać, że zapotrzebowanie na praktykantów i asystentów wzrosło kosztem ofert przeznaczonych dla specjalistów i managerów.

Może to być wynikiem kryzysu – agencje i firmy wolały zatrudniać stażystów i praktykantów, nawet z możliwością oferty zatrudnienia w przyszłości, niż oferowania regularnych umów pracownikom etatowym. To prosta kalkulacja – pracownicy zatrudniani na te stanowiska mają z założenia mniejsze doświadczenie, a także – niższe zarobki.

fot. mat. prasowe

Kto kogo szuka? Profil stanowiska i instytucja zamieszczająca ogłoszenie

Kto kogo szuka? Profil stanowiska i instytucja zamieszczająca ogłoszenie

W 2009 najczęściej PR-owców bezpośrednio poszukiwały firmy – prawie połowa opublikowanych ogłoszeń (45 proc), potem – agencje (39 proc.); najrzadziej korzystano z usług pośredników - zaledwie 16 proc.

W roku poprzednim proporcje te były niemal identyczne. Zmiana na rzecz firm, które w tym roku częściej niż w poprzednim poszukiwały PR-owców wyniosła 1 proc. Agencje zamieściły zaś 2 proc. mniej ogłoszeń dla potencjalnych pracowników. Trudno mówić więc o spektakularnej zmianie trendu: chętniej PR-owców zatrudniają firmy. Widać to było zwłaszcza w ostatnim miesiącu 2009, w którym na 102 oferty aż 54 dotyczyło zatrudnienia w firmach (przy 36 ofertach agencyjnych).
Przeczytaj także: Praca w branży PR 2013 Praca w branży PR 2013

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: