eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka X 2019

Koniunktura konsumencka X 2019

2019-10-23 11:14

Koniunktura konsumencka X 2019

Gorsze nastroje konsumenckie © pathdoc - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W październiku br. koniunktura konsumencka w naszym kraju prezentuje się gorzej niż w poprzednich 30 dniach. Z danych opublikowanych właśnie przez GUS wynika, że pierwszy z jesiennych miesięcy przyniósł osłabienie optymizmu - względem poprzedniego miesiąca pogorszyły się zarówno bieżące, jak i przyszłe nastroje konsumenckie.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IX 2019

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w październiku 2019 r.


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, był o 0,9 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 9,3*.

Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 2,1 p. proc. i 1,6 p. proc.). Wzrost o 0,6 p. proc. wystąpił jedynie dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. W odniesieniu do października 2018 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,2 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w październiku 2019 r.


Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie 3,6*.

Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia (spadek o 7,3 p. proc.). Wartości niższe odnotowano również dla ocen możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 4,9 p. proc. i 2,1 p. proc.). Poprawa nastąpiła jedynie w zakresie oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 0,6 p. proc.).

W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 2,3 p. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2018 r.

fot. mat. prasowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) oraz jego wartości składowe

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) jest niższy o 0,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.

fot. mat. prasowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) oraz jego wartości składowe

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) spadł o 3,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.


Informacje o badaniu
*Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W październiku 2019 r. przeprowadzono 1208 wywiadów w okresie 07-16.10.2019 r. (w tym 64 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: