eGospodarka.pl
bezpłatny program PIT 2019

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy protekcjonizm USA odciśnie na nas swoje piętno?

Czy protekcjonizm USA odciśnie na nas swoje piętno?

2019-04-30 10:40

Czy protekcjonizm USA odciśnie na nas swoje piętno?

Relacje USA-UE wpłyną na polskie firmy? © peterschreiber.media - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Stany Zjednoczone nie zbaczają z obranego kursu, wzmacniając swój protekcjonizm gospodarczy i zapowiadając kolejne cła. Tym razem zapłacić ma Unia Europejska. Z opracowanego przez DNB Bank Polska i PwC raportu „Kierunki 2019. Nowe nadzieje, nowe zagrożenia w dobie rosnącego egoizmu gospodarczego. Skutki dla polskiej gospodarki i przedsiębiorstw” wynika, że rodzimy biznes raczej nie brał pod uwagę konsekwencji, jakie mogą wywrzeć na niego napięcia gospodarcze na linii USA-Europa. Ich negatywnych skutków spodziewa się niespełna co 4. przedsiębiorca. W najbardziej newralgicznym położeniu jest branża motoryzacyjna.
Bieżące relacje handlowe USA-Chiny są wyraźnym potwierdzeniem tezy, że protekcjonizm nie przynosi wymianie handlowej niczego dobrego. Jak dowodzą opinie ekspertów DNB Bank Polska i PwC, tylko pomiędzy styczniem a październikiem minionego roku deficyt handlowy USA osiągnął pułap 729 mld USD.

Jak wobec powyższego należy podchodzić do ostatnich deklaracji Stanów Zjednoczonych odnośnie wprowadzenia ograniczeń w handlu z krajami Unii Europejskiej? Decyzje Trumpa mają być następstwem dotacji otrzymywanych przez francuskiego Airbusa, czy największej konkurencji amerykańskiego Boeinga. Zdaniem Światowej Organizacji Handlu, dofinansowanie to było niezgodne z prawem. Warto jednak przypomnieć, że jest to sprawa, która toczy się od 14 lat, a swój początek datuje jeszcze na czasy prezydentury Georga W. Busha.

Wymiana handlowa to system naczyń połączonych


Ekonomiczna wieź łącząca dwie strony Atlantyku jest silna. Jednym z top 5 partnerów handlowych Stanów Zjednoczonych są Niemcy. Wśród kolejnych 10 państw pięć jest członkami Unii Europejskiej (w tym Wielka Brytania). Mimo to dzisiejsi partnerzy są gotowi ochłodzić relacje. USA zadeklarowało ostatnio możliwość oclenia europejskich produktów o wartości 11 mld USD. W odpowiedzi Komisja Europejska przygotowała listę produktów, których oclenie może kosztować Amerykę utratę potencjalnego zysku z eksportu o wartości 22,6 mld USD. Ewentualne straty są więc po obu stronach wysokie.

Co ciekawe, badanie DNB Bank Polska i PwC wykazało, że większość przedsiębiorców w Polsce (67,4 proc.) nie analizowało konsekwencji protekcjonistycznej polityki handlowej USA z perspektywy swojej działalności. Jedynie 23,9 proc. jest zdania, że decyzje podejmowane przez administrację Donalda Trumpa mogą negatywnie wpłynąć na ich biznes. Nie oznacza to jednak, że Polska uniknie konsekwencji potencjalnego konfliktu. Jednymi z najbardziej dotkliwych mogą być dla Europy sankcje wobec rynku motoryzacyjnego. Eksport aut do USA stanowi 29 proc. wymiany handlowej branży. Ucierpi na tym także Polska. Jak bardzo? Eksperci wskazują, że tylko ze względu na powiązanie polskich producentów z niemieckim przemysłem motoryzacyjnym, spadek eksportu polskich produktów może wynieść 1,87 proc.
– Produkcja samochodów osobowych w Polsce w roku 2018 była na poziomie 450 tys. sztuk. To mniej niż w poprzednim roku aż o 63 tys. sztuk. Oznacza to, że obecna koniunktura się zmienia. Dane DNB Bank Polska i PwC wskazują, że możliwość wprowadzenia ceł ze strony Stanów Zjednoczonych na europejskie auta może dodatkowo przyczynić się do pogorszenia sytuacji branży – mówi Olga Plewicka, Ekspert ds. Sektora motoryzacyjnego, DNB Bank Polska S.A. – Polska może odczuć skutki wojny celnej, jako dostawca półproduktów dla producentów samochodów w Niemczech. Mogłoby to oznaczać konieczność poszukiwania alternatywnych rynków zbytu lub dywersyfikacji oferty produktowej. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie wiązałoby się z koniecznością poniesienia dużych tymczasowych kosztów dostosowawczych. – dodaje.

fot. mat. prasowe

Które ze stwierdzeń najlepiej opisuje nową, protekcjonistyczną politykę handlową USA

Jedynie 23,9 proc. badanych uważa, że decyzje podejmowane przez administrację Donalda Trumpa mogą negatywnie wpłynąć na ich biznes.


Jak wskazuje European Automobile Manufacturers Association producenci aut funkcjonują w globalnym modelu łańcucha dostaw. Bariery w wymianie handlowej zakłócające swobodny przepływ części, komponentów i gotowych produktów uderzają we wszystkich. Ograniczenia mogą okazać się szczególnie dotkliwe w dzisiejszej dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, w której jesteśmy świadkami rozwoju elektromobilności i aut autonomicznych, zaostrzenia norm dotyczących spalin (WLTP) czy ograniczania wykorzystywania diesla. Jest wiele argumentów, by utrzymać otwartość gospodarczą, jednym z nich jest rozwój branży motoryzacyjnej.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

bezpłatny program PIT 2019

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: