eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Kim są polscy użytkownicy TikTok?

Kim są polscy użytkownicy TikTok?

2019-02-05 13:56

Kim są polscy użytkownicy TikTok?

Nastolatki © Robert Przybysz - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

TikTok to jedna z najbardziej dziś znanych na świecie platform społecznościowych, chociaż jej nazwa znana jest przede wszystkim młodszym internautom. Kto z niej korzysta i skąd bierze się jej - niezrozumiały dla wielu - fenomen? Przed nami pierwsze badanie TikTok w Polsce. Agencja influencer marketingu - GetHero publikuje raport “Kim są polscy użytkownicy TikTok?”

Przeczytaj także: TikTok: ile powinny trwać idealne filmiki?

Przeprowadzone między 6 a 11 grudnia 2018 roku badanie objęło swoim zasięgiem 3811 fanów TikTok, którym zadano m.in. pytania o wiek, czasu spędzany w aplikacji i zainteresowania. W ten właśnie sposób agencja GetHero stworzyła pierwszy na rynku portret polskiego użytkownika TikTok.

Kim jest użytkownik TikTok?


TikTok (dawn. Musical.ly) to aplikacja powstała z myślą o młodym pokoleniu i to właśnie ono stanowi najbardziej liczną grupę jej użytkowników. Niemal 2/3 jej społeczności stanowią osoby pomiędzy 13 a 15 rokiem życia. Następna, najliczniejsza grupa wiekowa to osoby poniżej 13 roku życia (18%) oraz użytkownicy w przedziale 16-18 lat - 15% badanych. Starsi użytkownicy to zaledwie nieco ponad 2%. TikTok jest jedyną dużą platformą społecznościową, która tak precyzyjnie i bezpośrednio dociera wyłącznie do nastolatków.
Dla młodych ludzi TikTok jest naturalnym środowiskiem. Wychowali się w dobie internetu, kulturze selfie i dzielenia się ciekawymi momentami z życia w sieci. Platformy z krótkim video pojawiały się już wcześniej - na przykład Vine. Przewaga TikTok wynika z zaangażowanej społeczności, która już teraz liczy ponad pół miliarda osób, oraz idealnego dostosowania treści do potrzeb i zainteresowań grupy docelowej - komentuje Tobiasz Wybraniec, prezes agencji GetHero.

Dlaczego użytkownicy wybierają TikTok?


TikTok jest nie tylko platformą rozrywkową, która pozwala oglądać krótkie filmiki, ale również miejscem, gdzie użytkownicy są w stanie wyrazić siebie, tworząc wideo z artystycznym zacięciem. Dla osób z “pokolenia Z” możliwość ekspresji jest jedną z najważniejszych potrzeb.

Jak pokazało badanie, TikTok ma w Polsce ugruntowaną pozycję i stałe grono użytkowników - ponad 80% z nich korzysta z aplikacji dłużej niż rok. Jej popularność, w dużej mierze, wynika z polecania jej sobie w gronie znajomych. Ponad połowa badanych o platformie dowiedziała się bezpośrednio od znajomych, a blisko 30% poznało ją za pośrednictwem innych mediów społecznościowych. Duży zasięg platformy i popularność w grupach rówieśników potwierdza również fakt, że ponad 90% badanych przyznało, że ich znajomi również korzystają z TikTok.

Na TikTok każdy może być twórcą


Każdy marketer marzy o tym, by jego kampania stała się viralem, a użytkownicy sami tworzyli oparte o nią treści. Na większości platform społecznościowych nie jest to łatwe i zdarza się rzadko. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na TikTok. Nagrywanie własnych filmów jest szybkie i proste - dlatego, jak wynika z badań GetHero, robi to aż 70% użytkowników aplikacji. Tak wysoki poziom zaangażowania sprawia, z jednej strony, że użytkownicy chętniej oglądają treści w aplikacji, a z drugiej tworzy idealne warunki do prowadzenia działań marketingowych.

fot. mat. prasowe

Gdzie mieszkają użytkownicy aplikacji TikTok i jak często ją odwiedzają?

Użytkownicy TikTok przeważnie zamieszkują tereny wiejskie.


Użytkownicy nie tylko oglądają, ale też sami tworzą. To daje niespotykane w innych aplikacjach wykorzystujących wideo możliwości kreowania viralowych akcji i angażowania użytkowników do działań. Większość kampanii prowadzonych na TikTok wykorzystuje właśnie tę funkcjonalność. Jeśli akcja jest ciekawa i biorą w niej udział lubiani i popularni influencerzy, to użytkownicy sami chętnie tworzą filmy inspirowane kampanią i wykorzystujące promowane hasztagi - tłumaczy Magdalena Bliźniak, project manager i ekspert TikTok w agencji GetHero.

Zaangażowanie użytkowników przejawia się nie tylko nagrywaniem własnych filmów, ale również w poświęcaniu czasu na ich oglądanie. Z badania wynika, że większość użytkowników odwiedza aplikację wielokrotnie każdego dnia, spędzając w niej przynajmniej kilkadziesiąt minut. Badani najbardziej interesują się filmami z kategorii transitions, ale lubią również komedie, taniec i śpiew. Użytkownicy średnio obserwują 150 profili, a największą popularnością cieszą się twórcy z polski.

Dziś TikTok jest najlepszym kanałem dotarcia do młodzieży. Żadne inne medium nie zapewnia takiego zasięgu, zaangażowania i pozytywnych relacji jak TikTok.

Sylwetka polskiego Tik Tokera


Jak wygląda więc polski użytkownik TikTok? Badanie pokazuje, że jest to w przeważającej liczbie przypadków nastolatka, mieszkająca na wsi lub w małym mieście. O TikTok dowiedziała się od znajomych. Od dłuższego czasu aplikacja jest zainstalowana na jej smartfonie i każdego dnia przynajmniej pół godziny poświęca na oglądanie klipów – ceni sobie w nich, przede wszystkim, krótką formę, ale również dostępną muzyką i efekty, które, według niej, są ciekawsze niż w innych mediach społecznościowych. Ponadto, kilka razy w tygodniu sama nagrywa, bo pozwala jej to na na artystyczną ekspresję. W pozostałym wolnym czasie korzysta z innych mediów społecznościowych, rozwija również swoje zainteresowania i uprawia sport.

fot. mat. prasowe

Zalety i czas poświęcany aplikacji

Co czwarty z badanych poświęca aplikacji godzinę dziennie.


Na podstawie przeprowadzonego badania można zauważyć, że użytkownicy TikTok w Polsce tworzą stosunkowo jednorodną grupę, co zdecydowanie ułatwia prowadzenie wśród nich działań marketingowych. Ich zaangażowanie i aktywne dzielenie się treściami, z kolei przekłada się na viralowy potencjał dobrze zaplanowanych kampanii. Jak wskazują badania, akcje te powinny wykorzystywać potrzebę ekspresji artystycznej użytkowników. Wyniki tego badania rozwiewają wiele wątpliwości jakie krążyły wokół platformy i jej społeczności. Wnioski zaś ułatwią wielu firmom wejście w świat nastolatków.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Badania badaniami a małolaty swoje...

    Konto usunięte / 2019-02-05 15:40:17

    Cóż za zbieg okoliczności: https://joemonster.org/art/45696/TikTok_czyli_co_twoje_niewinne_dziecko_robi_i_oglada_w_internecie odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: